نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

شهرکرد، شهری با جاذبه‌های بی بدیل طبیعی

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و یکی از شهرهای گردشگری ایران است. این شهر مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است که به همین جهت به بام ایران نام گرفته است. به دلیل ارتفاعات، این شهر یکی از سردترین شهرهاست. و بهترین زمان سفر به این شهر فصول تابستان و بهار است. در این فصول شهرکرد در اوج زیبایی خود قرار دارد و مقصد محبوبی برای گردشگران از مناطق گرمسیری است که برای رهایی از گرمای تابستان چند روزی را به این شهر سفر میکنند و از آب و هوای مطبوع و طبیعت زیبای آن بهره میگیرند.

تاریخچه شهرکرد

شهرکرد دارای قدمتی بسیار غنی است. و با توجه به کشف سکه‌های مربوط به ادوار ساسانیان و اشکانیان و همینطور وجود تپه‌های باستانی پیش از میلاد مسیح، قدمت این شهر را به بیش از  7000 سال تخمین زده‌اند. در گذشته نام این شهر دهکرد بوده است به معنای محل سکونت کردان، که کردان به معنای همان گله داران میباشد. درنهایت در سال 1314 زمانی که به شهر تبدیل شد، اسم آن به شهرکرد تغییر یافت. مرمان این منطقه با تمام فراز و فرودهای که در تاریخ خود داشته‌اند همچنان آداب و رسوم و سنن خود را حفظ کرده‌اند و اکثر آنها به بکری گذشته باقی مانده است.

جاهای دیدنی شهرکرد

همانطور که در بالا گفتیم، این شهر دارای جاذبه‌های بسیاری است که در اینجا به توضیح چند مورد از آنها خواهیم پرداخت.

قلعه چالشتر، معروف به قلعه خدا رحم خان

قلعه چالشتر

قلعه از جمله بناهای محکم و با امنیت بوده که در گذشته توسط خوانین و نجیب زادگان ساخته میشد. این مجموعه نیز به دست خدارحم خان، فرزند محمدرضا خان حاکم چهارمحال، در زمان قاجار با آن معماری اعیانی قاجارکه کمی معماری اروپایی را نیز در آن دخیل کردند با چهار دروازه برای خان و حاکم چهارمحال و بختیاری ساخته شد. این قلعه دارای بخش‌های مختلفی همچون خان نشین، اندرونی، انبار، حمام، اصطبل و… است. و مهمترین قسمت یعنی خان نشین و قلعه اعیانی آن دارای 38 ستون سنگی با ایوان و سردر است. نقوشی افسانه‌ای با مضامینی همچون گل و گلدان، مرغ، نقش فرشته و پیچش گیاه بر روی دیوارها و ستون‌های قلعه چالشتر خودنمایی میکند. که زیبایی آن هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب میکنند.

قلعه شمس آباد

قلعه شمس آباد

این قلعه تاریخی در روستایی به همین نام که در 15 کیلومتری شهرکرد است، قرار دارد. در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی قلعه شمس آباد به دستور یکی از خوانین بختیاری به نام یوسف خان امیر مجاهد ساخته شد.این بنا دارای یک حمام، چهار برج و یک درشکه خانه بود. که امروزه تعدادی از این بناها تخریب شده است. علاوه بر معماری اعیانی بنا که بسیار دیدنی و چشم نواز است، قلعه توسط باغی زیبا در آغوش کشیده شده است. بازدید از این قلعه بار تاریخی بسیاری برای گردشگران دارد. و  ازآنجایی که بانی ساخت آن یکی از خوانین بزرگ و سردمدار بختیاری بوده است، داستان‌های بسیاری از فرهنگ و جنگاوری این ایل برای گفتن دارد. 

قلعه جونقان، کاخ سردار اسعد بختیاری

قلعه جونقان

قلعه جونقان در شهری به همین نام در فاصله 40 کیلومتری از شهرکرد واقع شده است. این قلعه روزگاری میزبان حاج علی قلی خان بختیاری معروف به سردار اسعد که نقشی تاثیرگذار در انقلاب مشروطه و فتح تهران داشته، بوده است. و از اینرو خاطرات زیادی از این سردار تاریخی و جنگجو در دل خود دارد. سردار اسعد، در اواخر دوره قاجار تصمیم گرفت روی بقایای منزل پدری خود کاخی عظیم بنا کند. تا یک محل مناسب برای جلسات و تصمیم‌های سیاسی خود و همرزمان داشته باشند. میتوان گفت این کاخ یکی از آن خانه‌های تاریخی است که شاهد اتفاقات بسیار مهمی در تاریخ ایران بوده است. بازدید از این بنا خالی از لطف نیست و اطلاعات بیشتری از دوران مشروطه در اختیار شما قرار خواهد داد. پس در سفر به شهرکرد حتما بازدید از این بنا را در برنامه خود قرار دهید.

قلعه سورک

قلعه سورک

این قلعه در روستایی به نام سورک حدودا 90 سال قبل در اواخر دوره قاجار به دستور نصیرخان بختیاری ساخته شد. این قلعه در ایل 1376 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید. قلعه سورک در فاصله‌ای دور از منطقه مسکونی روستا در فضایی 15 هکتاری ساخته شده است. و دارای یک زیرزمین و یک بنای شاه نشین است. زیرزمین در گذشته محل نگهداری آذوقه و انباری برای محصولات  و همینطور دارای اتاق‌هایی برای خدمه و کارکنان بوده است. و قسمت شاه نشین دارای چند اتاق بزرگ و ستون‌هایی ساده و بینظیر با تزیینات گچبری زیبا میباشد. علاوه بر ساختمان مرکزی، یک حمام اختصاصی و یک حوض در این قلعه ساخته شده بود. که امروزه بیشتر این قسمت‌ها متاسفانه تا حدودی تخریب شده است.

قلعه صمصام ‌السلطنه

قلعه صمصام ‌السلطنه

این قلعه در شمال غرب شلمزار و در فاصله 40 کیلومتری شهرکرد قرار گرفته است. و توسط نجف قلی خان ملقب به صمصام السلطنه در دوره مشروطه که صدر اعظم ایران بود ساخته شد. این بنا به شکل دو طبقه ساخته شده بود که امروزه متاسفانه طبقه دوم آن تخریب شده است. و طبقه اول شامل چند ستون سنگی و اتاق و ایوان است که با نقوشی گیاهی و بسیار زیبا مزین شده‌اند.

پل خراجی، پلی تاریخی در شهرکرد

پل خراجی، پلی تاریخی در شهرکرد

این پل در فاصله 30 کیلومتری شهرکرد در روستایی با همین نام قرار گرفته است. این پل دارای طولی 54 متری  با 10 دهانه و ارتفاع 5 متر است. که از آجر و ملات و سنگ ساخته شده است. پل خراجی در سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته شد و از آنروز اهمیت آن دو چندان شده است.

اتاق آیینه

اتاق آیینه

این اتاق، باقیمانده از بنای محمودیه است که بیش از 140 سال قدمت دارد. تزیینات قاجاری در این بنا از جمله گچبری‌ها، تزیینات چوبی و به خصوص آیینه کاری‌های بینظیر آن، هر گردشگری را محو تماشای خود میکند. اتاق آیینه، تنها بنای باقی مانده از عمارت محمودیه قاجار است.

مسجد اتابکان شهرکرد، قدیمی‌ترین مسجد شهرکرد

مسجد اتابکان شهرکرد

این بنای تاریخی در اوایل قرن هفتم هجری قمری، زمانی که اتابکان لر روی کار آمدند، توسط آنها ساخته شد. این مسجد به سبک معماری مساجد قرون اولیه وسطایی ساخته شده است. که قدمتی حدود 800 سال دارد. در ساخت مسجد اتابکان مصالحی همچون خشت خام و ملات گل به کار رفته است. و این موضوع آن را بسیار منحصر به فرد کرده است و با این وجود پس از گذشت 800 سال همچنان اصل معماری خود را حفظ کرده است و به همان شکل باقی مانده است.

موزه باستان‌شناسی شهرکرد

موزه باستان‌شناسی شهرکرد

موزه‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای گرفتن اطلاعات تاریخی و فرهنگی هستند. موزه باستان‌شناسی شهرکرد نیز به دلیل اینکه یکی از کهن‌ترین میراث استان چهارمحال و بختیاری است، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. این موزه در محل حمام پرهیزگار قرار گرفته است. و از لحاظ معماری نیز بسیار دیدنی و جذاب است. در این موزه شما ابزاری همچون وسایل سنگی و مجسمه‌های گلی، ظروف سفالی نخودی، استخوان و… که از جمله اولین دست ساخته‌های بشر هستند را میتوانید ببینید.

پل زمان خان

پل زمان خان

این پل روی زاینده رود و در نزدیکی شهر سامان و در فاصله 20 کیلومتری از شهرکرد واقع شده است. زمان‌خان که یکی از روسای عشایر بود دستور ساخت این پل را داد و نام خود را بر آن نهاد. بازدید از این پل میتواند صفحه‌ای جدید از سفر شما به شهرکرد را برایتان رقم بزند.

شیر سنگی

شیر سنگی در شهرکرد

ایل بزرگ بختیاری طبق رسوماتی که داشتند از گذشته تا به امروز روی قبر بزرگان و نامداران و اشخاص مورد احترام ایل، شیر سنگی میساختند که به آن برد شیر میگویند. در شهرکرد تعداد زیادی از این شیر سنگی‌ها را خواهید دید. که به نمادی از جنگاوری و دلیری تبدیل شده است. و این نماد را در تمام فرهنگ‌های زندگیشان گنجانده‌اند و حتی این شیرهای سنگی را به نقشه فرش‌ها و گلیم‌های خود راه داده‌اند و آثاری فوق‌العاده خلق کرده‌اند.

سنگ نوشته‌های پیر غار

سنگ نوشته‌های پیر غار

این غار در 35 کیلومتری شهرستان شهرکرد و در نزدیکی فارسان قرار گرفته‌است. عبور آب از دل سنگ‌ها در این منطقه بسیار منحصر به فرد و دیدنی است. اما چیزی که در این غار بسیار چشمگیر است و گردشگران بسیاری را به خود جذب میکند وجود سنگ نوشته‌ای است که نقش بختیاری‌ها در انقلاب مشروطه را داستان وار بیان میکند. 

آبشار زردلیمه

آبشار زردلیمه

کوه‌های پر شکوه و سر به فلک کشیده زاگرس هر لحظه با نشان دادن زیبایی‌های در دل خود ما را شگفت زده میکند. آبشار زردلیمه نیز یکی دیگر از شگفتی‌های زاگرس است. که در 84 کیلومتری شهرکرد واقع شده است و یکی از مسیرهای عشایر است. اگر در زمان کوچ عشایر به این منطقه سفر کنید، میتوانید با این عشایر هم تا حدودی آشنا شوید. و نحوه کوچ آنها را به نظاره بنشینید. همینطور سرسبزی و بکر بودن طبیعت اطراف آبشار و وجود آثار باستانی فراوانی همچون سنگ حجاری شده 6 هزار ساله و پل خدا آفرین این منطقه را به یکی از پر طرفدارترین جاذبه‌ها بین گردشگران تبدیل کرده است.

پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد

وجود پارک‌های زیبا و سرسبز در شهرکرد به دلیل شرایط آب و هوایی بینظیر آن بسیار چشمگیر است. پارک ملی تنگ صیاد در 15 کیلومتری شهرکرد به سمت اصفهان قرار دارد. این پارک یکی از اعجاب‌انگیز ترین مکان‌های طبیعی برای گردش است. از مناظر بینظیر آن گرفته تا حیات‌وحش توصیف ناپذیرش، همه این جذابیت‌ها سبب شده با بازدید از این پارک لحظات بینظیری را در سفر به شهرکرد تجربه کنید.

تالاب چغاخور، تالابی بی‌نهایت زیبا در شهرکرد

تالاب چغاخور

.تالاب چغاخور در شهر بروجن در نزدیکی شهرکرد قرار گرفته است. این تالاب یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است که اکوسیستم مناسبی برای پرندگان کم یاب و ماهجری همچون حواصیل، لک‌لک، غاز و… می‌باشد. آرامش و زیبایی دقیقا همان چیزهایی هستند که از یک سفر خوب انتظار داریم. و تالاب چغاخور دقیقا همان جاذبه‌ای است که آرامش و زیبایی را به گردشگران هدیه میدهد.

تالاب گندمان

تالاب گندمان

این تالاب در فاصله‌ای نزدیک با تالاب چغاخور واقع شده است. و قسمتی از خروجی تالاب چغاخور به این تالاب میریزد. و یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آقبلاغ است که بسیار دیدنی و جذاب است.

چشمه دیمه، حسن ختام زیبایی‌های شهرکرد

چشمه دیمه

این چشمه یکی از منابع زاینده رود است که آب آن از نظر مواد معدنی و املاح بسیار غنی است. فضای سرسبز و دیدنی و همینطور امکانات موجود در چشمه دیمه، اینجا را به فضایی مناسب برای گذران وقت و حتی کمپ زدن تبدیل کرده است. و شما میتوانید تجربه اقامت در این فضای بکر را داشته باشید. این چشمه در فهرست میراث طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده است.

در این مطلب با شهرکرد، تاریخچه آن و تمام جاذبه‌های دیدنی آن آشنا شدیم. امیدواریم بعد از خواندن این متن به سفر به شهرکرد علاقه‌مند شده باشید و سفر به این شهر را در برنامه آینده خود قرار دهید.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد