نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

واریش و وردیج، روستای ارواح سنگی 

آخرهفته ها یک فرصت طلایی برای دوری از فشار زندگی، استرس و آلودگی برای تهران نشینان است. این فرصت طلایی را اصولا در جاده چالوس برای رسیدن به شمال میگذرانند. یا در جاده ی فشم و لواسانات رانندگی میکنند به امید رسیدن به یک هوای خوب. در این مقاله میخواهیم با انتخاب مناسب دیگری آشنا شویم. که هم مسیر کوتاه تری به نسبت جاده چالوس دارد و هم طبیعت زیباتر و بکرتری نسبت به فشم و لواسانات را برای گردشگران فراهم میکنند. 

موقعیت جغرافیایی روستاهای واریش و وردیج

در غربی ترین نقطه ی تهران، در مسیر جاده ای پر پیچ و خم دردل کوهستان میتوانید اول روستای وردیج و بعد از آن واریش را پیدا کنید. و کمی از دود و دم تهران فاصله بگیرید. جاده ای که به این دو روستا میرسد در امتداد رودخانه ای پرخروش در اعماق دره ای در میان کوه های استان تهران است. خروش این رودخانه در مسیری که طی میکنید خلاصه ای از جذابیت هایی است که در مقصد میتوانید پیدا کنید. و از آخر هفته خود در کنار دوستان و خانواده از آن لذت ببرید. این دو روستا در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا قرار دارند. و برخلاف ترتیب قرار گرفتن نام هایشان در کنار یکدیگر، در این مسیر اول به وردیج و بعد به واریش میرسید. در ادامه ی مقاله با این دو روستا بیشتر آشنا میشویم. 

روستاهای واریش و وردیج

جاذبه های گردشگری وردیج

ساکنین تهران آخر هفته ها که از شلوغی، ترافیک و استرس به ستوه آمده اند به دنبال مقصدی میگردند که دمی از این استرس و شلوغی خلاص شوند و استراحت کنند. اکثرا انتخابشان در این زمان لواسانات و فشم است. اما جزء روستاهایی هستند که سفرهای مکرر مردم به آن منطقه باعث از بین رفتن طبیعت زیبا و بکر آن شده است. بنابراین روستای وردیج می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای استراحت در اخر هفته باشد برای تمام شهرنشینانی که از روند زندگی شهرنشینی خسته شده اند. 

آبشار لت مال

در میان دره های روستای وردیج یک آبشار فصلی وجود دارد. که در مسیر خود سه آبشار با ارتفاع های مختلف ایجاد میکند. مشهورترین آبشار از میان آنها، سومین آبشار است. که جریان آب رودخانه ی فصلی از یک ارتفاع 35 متری به پایین میریزد. برای رسیدن به این آبشار و لذت بردن از صدای آب باید به اندازه ی یک پیاده روی یک ساعته از جاده ی اصلی فاصله بگیرید. و در میان دره ی روستا راه بروید. این آبشار با یک رود فصلی ایجاد میشود. و باید توجه داشته باشید که تنها در پایان زمستان و بهار میتوانید از این آبشار بازدید کنید. 

آبشار لت مال

دامنه ارواح سنگی 

یکی از باورهای عجیبی که سال های سال است در میان مردم روستای وردیج و اطراف وجود دارد این است که این روستا محل زندگی ارواح است. این باور از شکل عجیب کوه ها و صخره های اطراف این روستا به وجود آمده است. این صخره ها و کوه ها شکل های عجیب و حفره هایی ریز و درشت دارند. که با یکم تخیل این تفکر را به ذهن انسان وارد میکند که در سال های خیلی دور این صخره ها و کوه ها موجوداتی بوده اند که در طی یک حادثه به صخره هایی سنگی تبدیل شده اند.

شکل و شمایل این صخره ها دلایل علمی دارد. و اثبات شده است که رسوبات این منطقه از جنس سنگ های آتشفشانی از 35 میلیون سال پیش بوده است. که در 200 هزار سال پیش به دلیل تغییر اقلیم تحت فرسایش قرار گرفته و چنین صخره های عجیبی را شکل داده است. به این دامنه ارواح آدمک حاجیان هم گفته میشود. 

دامنه ارواح سنگی 

ارتفاعات پهنه حصار 

روستای وردیج به واسطه ی ارتفاع و راه دسترسی به کوه های بلند و فاصله ی کم با چالوس و سولقان، بسیار مورد علاقه ی کوهنوردان است. و بخشی از مسافران این روستا کوهنوردان هستند. پهنه سار بلندترین قله در نزدیکی این روستا است. که با نام های گندم چال، پشته بند و بیشتر پهنه حصار شهرت دارد. اگر در کوهنوردی متخصص نیستید و وسایل مخصوص آن را ندارید حتی به صعود به این قله فکر نکنید. و سعی کنید از دیگر جاذبه های روستا بیشتر لذت ببرید. 

ارتفاعات پهنه حصار 

جاذبه های گردشگری واریش  

مسیری که برای رسیدن به وردیج طی کرده اید را ادامه بدهید به روستای واریش میرسید. این روستا جمعا 40 خانوار سکنه دارد. و ساکنین آن از گردشگران استقبال میکنند منتها نظافت و پاکیزگی محیط زندگی شان در اولویت قرار دارد. در همین راستا تابلوهایی از تذکر به رعایت نظافت در تمام این روستا به چشم میخورد. و شما در زمان ورود به این روستا پلاستیک زباله ای دریافت میکنید تا برای حفظ نظافت در طبیعت بتوانید از آن استفاده کنید. 

چشمه واریش 

مهمترین جاذبه ی گردشگری روستای واریش، چشمه آبی گوارا و زلال است. که هم در زمان ورود به این شهرتابلویی برای معرفی آن قرار دارد و هم در قسمت های مختلف تابلوهایی برای راهنمایی گردشگران وجود دارد. آب این چشمه خنک است و برای آب تنی و کمی آب بازی در فصل تابستان بسیار مناسب است. 

چشمه واریش

باغات میوه

درست است که تقریبا تمام باغ های این روستا ملک شخصی هستند. اما جلوه و زیبایی که به این روستا میبخشند یکی از جاذبه های گردشگری این روستا محسوب میشود. باغ میوه های مقاوم به سرما مانند آلو، گردو و بادام و گیلاس و آلبالو و شاه توت که طرفداران خاص خود را دارند. در بهار، زمانی که شکوفه ها بر روی درختان به نمایش در می آیند روستا در زیباترین حالت خود قرار میگیرد. 

نکات تکمیلی برای سفر به واریش و وردیج

دو روستای واریش و وردیج در محدوده ای کوهستانی و ارتفاع زیادی از سطح دریا قرار دارند. و همین باعث شده است که آب و هوای سرد و خشک در اغلب روزها بر این روستا حاکم باشد. فصل بهار و تابستان فصول مناسب برا سفر به این دو روستا هستند. در بهار که درختان جانی دوباره گرفته اند و پر از شکوفه شده اند و در تابستان هم که سرسبزی و زیبایی درختان به اوج خود میرسد.

زمستان واریش

اما در فصل های سرد سال یعنی پاییز و زمستان، حتی ساکنین دو روستا هم خانه و زندگی خود را رها میکنند و نیمه دوم سال را در خانه ای دیگر سپری میکنند. بنابراین سفر به این دو روستا در فصول سرد سال اصلا توصیه نمیشود. سرمای هوا، بسته شدن راه ها و از بین رفتن رودها و چشمه ها در پاییز علل اصلی هستند که سفر در این زمان توصیه نمیشود. 

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد