نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

لاله های واژگون، معروف به اشک مریم

ایران، کشوری که می‌توان بهترین طبیعت‌ جهان با عجایب زیادی را در آن پیدا کرد. و با زیباترین مخلوقات جهان آشنا شد. یکی از عجیب‌ترین مخلوقات در این طبیعت بی‌نظیر گل‌هایی موسوم به لاله های واژگون است. که در زمان‌های مختلفی از سال در نقاطی از کشور پا به جهان می‌گذارند. و شما تنها در این زمان کوتاه فرصت بازدید از گل‌های زیبا و بی نظیر را خواهید داشت. در این نوشته با این گیاه بی نظیر، مناطق رشد آن و زمان بازدید آشنا می‌شویم.

لاله واژگون چیست؟

لاله‌ ی واژگون یکی از زیباترین گیاهان جهان که در نیم کره‌ی شمالی بیشترین رویش را دارد و در دسته‌بندی‌های علمی در میان سوسن سانان و گیاهان پیازدار قرار می‌گیرد. با توجه به موقعیت جغرافیایی که در ابتدا گفته شد این گیاه منحصر به فرد را می‌توان در نیمه‌ی شمالی آفریقا، اروپا، آسیا و آمریکای شمالی پیدا کرد. لاله های واژگون تنها در کشور ما به واسطه‌ی زیبایی‌ و جلوه‌ای که دارد مورد توجه قرار گرفته است که تنها یکی از مزیت‌ها و موارد استفاده‌ی این گیاه است. در کشور چین، از پیاز این گیاه، در طب سنتی و آشپزی هم استفاده می‌شود. البته که تازه‌ی این پیاز سمی است و از روش‌هایی خاص برای از بین بردن سموم آن استفاده می‌کنند. و در غذاهای سنتی خود به کار می‌برند.

چرا لاله های واژگون؟

اگر بخواهیم ظاهر لاله های واژگون را به دقت بررسی کنیم؛ شباهت زیادی به تجمع 4 یا 5 لاله در کنار یکدیگر دارد. که برخلاف دیگر گیاهان که سر به آسمان دارند، با سری خمیده در میان دشت‌های سرسبز زندگی خود را می‌گذرانند. طبق افسانه و داستان‌هایی که بین مردم نقل میشود این گل یکی از شاهدهای مرگ سیاوش بوده وهمین باعث سر به زیری‌ این گل شده و اشک‌هایی از وسط اون برای داغ سیاوش جاری است. به خاطر افسانه‌ای که گفته شد، در بعضی نقاط ایران به این گل، اشک مریم یا لاله‌ی اشک می‌گویند.

اردیبهشت و لاله‌ های واژگون

بهار، فصل بیداری و زیبایی طبیعت است. که معجزه‌ی زندگی را به زیبایی هرچه تمام‌تر برای ما به نمایش می‌گذارد. دیدنی‌های ایران درفصل بهار بسیار زیاد است. و یکی از آنها دشت‌های سرسبزی است که با لاله های واژگون به سرخی خون تزئین شده‌اند. هرسال از اواخر فروردین تو مناطق خاصی از ایران مثل دامنه‌های زاگرس این گل رو می‌تونید پیدا کنید. البته فرصت بازدید از این گل‌های دیدنی یک فرصت محدود است که از اواخر فروردین آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت به پایان خود می‌رسد.

البته که این فرصت محدود به شرایط آب و هوایی کشور بستگی دارد. به همین جهت ممکن است گاهی از اول فروردین امکان بازدید از لاله‌های واژگون فراهم باشد و تا اردیبهشت به اتمام برسد. یا از اواخر اردیبهش آغاز شود و تا خرداد ادامه داشته باشد. بهترین راه این است که شرایط آب و هوایی و جوی مقصد مورد نظرتان پیش از شروع سفر پیگیری کنید و بعد از آن راهی شوید.

کجا می‌توانیم لاله‌ی واژگون ببینیم؟

رشته کوه‌های زیبا و دیدنی یکی از وجه تمایزهای ایران از دیگر کشورها است. زاگرس رشته کوه مشهور ایران است که از شمال تا جنوب کشیده شده است. و در مسیر خود جاذبه‌های بسیاری به وجود آورده است. یکی از این جاذبه‌ها دشت‌های سرسبز در دامنه‌های زاگرس است که لاله های واژگون در آن می‌روید. به همین جهت، استان‌هایی مانند لرستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان و کهگلویه و بویر احمد می‌تواند مقصد طبیعت گردانی باشد که به عشق لاله‌ های واژگون به جاده میزنند.

دشت لاله های واژگون در استان‌های مختلف

اگر شما هم قصد سفری هیجان‌انگیز دارید که بتوانید در طول آن از مناطق دیدنی ایران به خصوص دشت‌های زیبای لاله‌های واژگون دیدن کنید؛ در ادامه‌ی نوشته با من همراه باشید تا با دشت‌های لاله‌های واژگون در نقاط مختلف ایران آشنا شوید.

دشت لاله های واژگون  استان چهارمحال و بختیاری: کوهرنگ

در استان چهار محال و بختیاری، می‌توانید معروف‌ترین دشت لاله های واژگون ایران را پیدا کنید. که به واسطه‌ی تراکم بالای لاله‌ های واژگون به شهرت رسیده است. در 12 کیلومتری شهر چلگرد، که آبشار شیخ علیخان و چشمه دیمه را در خود جای داده است، در نزدیکی روستای بنواستکی این دشت را پیدا می‌کنید. دشتی که فاصله‌ی چندانی با شهر اصفهان ندارد و کمتر از 3 ساعت از مبدا اصفهان، می‌توانید خود را به این دشت برسانید.

دشت‌های لاله های واژگون استان لرستان

  • الیگودرز

دشت لاله های واژگون الیگودرز

استان لرستان در میان طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به سفر، به آبشارها و طبیعت منحصر به فرد مشهور است. طبیعتی که در فصل بهار میزبان لاله های واژگون می‌شود. الیگودرز یکی از شهرهای زیبای استان لرستان است. که در نزدیکی یکی از زیباترین دشت‌های میزبان لاله‌ی واژگون قرار گفته است. برای رسیدن به این دشت زیبا و دیدنی باید 35 کیلومتر در جنوب شرقی الیگودرز به سمت دامنه‌های زاگرس فاصله بگیرید. در این دشت، علاوه بر لاله‌ی واژگون گلی به نام سوسن چلچراغ هم پیدا می‌کنید که از گیاهان مخصوص این منطقه است.

  • اشترانکوه

دشت دالانی اشترانکوه

یکی دیگر از دشت‌های دیدنی استان لرستان که یک منظره‌ی نقاشی مانند را برای شما به تصویر می‌کشد، دشت دالانی اشترانکوه است. این دشت دالانی اشترانکوه هم در نزدیکی الیگودرز قرار گرفته است. و گشت و گذار در این منطقه می‌تواند یک روز شما را به خود اختصاص دهد.

دشت‌های لاله های واژگون استان اصفهان

  • گلستان کوه

دشت لاله های واژگون گلستان کوه

گلستان کوه خوانسار یکی از پر گل ترین دشت‌های ایران است. که در استان اصفهان، 15 کیلومتری خوانسار، در مسیر فریدون شهر به شهرکرد در دسترس طبیعت‌گردان و گردشگران قرار گرفته است.

  • سمیرم

دشت لاله های واژگون در سمیرم

سمیرم یکی از شهرهای جنوبی استان اصفهان است که امکان بازدید از لاله‌های واژگون را در نقاط مختلف شهر برای گردشگران و مسافران ایجاد کرده است. سمیرم حدودا 166 کیلومتر از شهر اصفهان فاصله دارد. اما 25 کیلومتر مانده به آن یک جاده‌ی فرعی وجود دارد. که با استفاده از آن خیلی بهتر می‌توانید از لاله‌های واژگون دیدن کنید.

  • فریدون شهر

دشت لاله‌های واژگون در فریدونشهر

در مسیر چشمه لنگان فریدون شهر می‌توانید یکی از دشت‌های زیبای استان اصفهان را که با لاله های واژگون پوشیده شده است، پیدا کنید. این دشت به جهت قرار گرفتن در دامنه‌های مرتفع این منطقه، مسیر سختی دارد. که و همین باعث می‌شود تعداد کمتری از طبیعت‌گردان به این سمت بروند.

  • دهاقان

لاله‌های واژگون دهاقان

دهاقان یکی از شهرهای استان اصفهان است که با مرکز استان، شهر اصفهان، 96 کیلومتر فاصله دارد. دشت لاله های واژگون در دهاقان نزدیک‌ترین مقصد به ساکنین اصفهان برای بازدید از لاله‌های واژگون است. و دردسر رانندگی تا استان‌های دیگر یا شهرهای دورتر را از میان برداشته است.

دشت لاله‌های واژگون کردستان: دره کی

دشت لاله‌های واژگون کردستان: دره کی

در استان کردستان، در 200 کیلومتری یاسوج، شهری به نام سروآباد وجود دارد که در 50 کیلومتری آن روستایی به اسم دره کی وجود دارد. این روستا در یک منطقه‌ی کوهستانی قرار گرفته است. و در اطراف آن می‌توان لاله های واژگون را در میان دشت سرسبز پیدا کرد. تفاوت این دشت با دیگر دشت‌های ایران این است که رویش لاله‌های واژگون در این دشت زودتر از دیگر دشت‌های ایران آغاز می‌شود.

دشت لاله‌های واژگون استان کهگلویه و بویر احمد: ساورز دهدشت

دشت لاله‌های واژگون استان کهگلویه و بویر احمد: ساورز دهدشت

در اطراف روستای ساورز از توابع دهدشت، یکی از زیباترین دشت‌ها وجود دارد. که تعداد زیادی لاله‌ی واژگون را در خود جای داده است. نزدیک‌ترین شهر به این دشت، بهبهان است. که حدودا 90 کیلومتر با روستا فاصله دارد. این در ارتفاعی کمتر از مناطق اطراف خود قرار گرفته است و دور تا دورش با کوه‌ها حصارکشی شده است.

در این نوشته با لاله‌های واژگون، فصل بازدید از آنها و دشت‌های مختلف آن در ایران آشنا شدیم. اگر می‌خواهید از گل‌های زیبا دیدن کنید به برنامه‌های تربه سری بزنید. و هر چه سریعتر برنامه‌ی مورد نظر خود را رزرو کنید تا این فصل را برای بازدید از این گل‌های دیدنیاز دست ندهید.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد