نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

اطلاعاتی جامع برای سفر به گیلان

سفرها همیشه آن بخش از زندگی هستند که از خاطرات به هیچ عنوان پاک نمی‌شوند و بلکه زیباترین تجربه‌های زندگی ما را می‌سازند که تا سال‌های سال از آنها یاد می‌کنیم. گیلان یکی از آن استان‌هایی است که سفر به آن می‌تواند زیباترین لحظات زندگی شما را بسازد. با من دراین نوشته همراه باشید تا با این استان بیشتر آشنا شوید و بتوانید سفرهای بهتری در این استان را تجربه کنید.

آب و هوای گیلان

استان گیلان به واسطه‌ی قرار گرفتن در یک موقعیت جغرافیایی خاص، در حد فاصل دریای خزر و رشته کوه البرز، یک اقلیم و پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فرد را درخود جای داده است. این استان که مجموعه‌ای از کوهستان‌ها، جنگل‌ها و جلگه‌ها در کنار یکدیگر است، یک آب و هوای متنوع را برای گردشگران فراهم می‌کند. به عنوان مثال شما می‌توانید یک آب و هوای مطبوع و ملایم را تجربه کنید. و در همان زمان با طی مسافتی به سمت دریا بروید و در کنار موج‌های دریا یک هوای گرم و مرطوب را بر پوست خود احساس کنید.

بهترین زمان سفر به گیلان

تابستان‌های گیلان به حدی گرم و سوزان است که حتی می‌‌تواند شما را از سفر به این استان پشیمان کند. اما در همان تابستان‌های گرم و سوزان اگر به سمت ییلاقات بروید می‌توانید یک سفر بی نظیر را تجربه کنید.

برای سفر به گیلان، اوایل فروردین تا اردیبهشت و اوایل پاییز به شدت پیشنهاد می­شود. تابستان‌های گرم به واسطه‌ی نزدیکی به دریا و زمستان­‌های سرد به واسطه­‌ی کوهستان­‌های مرتفع؛ سفر به این استان در تابستان و زمستان را تقریبا غیرممکن کرده است.

اما بهارها و پاییزهای این استان بسیار دیدنی و لذتبخش است و یک سفر خوب را برای شما می‌سازند.

جاذبه‌هایی که در سفر به گیلان باید ببینید!!

همه‌ی ما می‌دانیم که استان‌های شمالی کشور از پوشش گیاهی خاص و منحصر به فردی بهره‌مند هستند و طبیعت بسیار زیبایی دارند. استان گیلان در کنار تمام این زیبایی‌های طبیعی مکان‌های تاریخی زیبا و دیدنی را هم در خود جای داده است. بنابراین می­تواند سفر کامل‌تر و متنوع‌ تری برای شما بسازد.

مکان­‌های تاریخی و فرهنگی گیلان  

  • قلعه رودخان

قلعه رودخان

قلعه‌ای هزارپله در 20 کیلومتری جنوب غربی فومن که در زمان خود وظیفه‌ی محافظت از مردم شهر در مقابل حملات را داشته است و امروزه به یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گیلان تبدیل شده است. قلعه رودخان علاوه بر اهمیت تاریخی که دارد؛ یک محیط دیدنی و منحصر به فرد در کنار جنگل‌های گیلان ساخته است.

  • میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت

مجموعه‌ی میدان شهرداری رشت یکی از آثار تاریخی گیلان است که در ابتدای سطلنت رضاشاه پهلوی ساخته شده است و سالیان متمادی مورد استفاده قرار گرفته است. این مجموعه، کاخ شهرداری، موزه­‌ی پست و هتل قدیم ایران تشکیل شده است.

  • ماسوله

ماسوله

ایران به واسطه‌ی کوهستان‌ها و رشته کوه‌های متعدد که دارد، روستاهای پلکانی مختلفی را در نقاط مختلف در خود جای داده است. ماسوله یکی از این روستاهای پلکانی است که داستان­‌های مختلفی برای شکل‌گیری آن نقل شده است. در سفر خود به گیلان حتما از این روستای زیبا دیدن کنید.

  • موزه‌ی میراث روستایی گیلان

موزه‌ی میراث روستایی گیلان

موزه‌ای که به صورت بصری بخشی از تاریخ زندگی روستایی ایران را برای بازدیدکنندگان به تصویر می­کشد. این موزه 28 ساختمان را در بر می­گیرد که نشان‌دهنده نمونه­‌هایی از زندگی روستایی هستند و قدمت ساخت آنها به حدود 100 سال پیش برمی­‌گیردد.

  • باغ محتشم رشت

باغ محتشم رشت

باغ محتشم رشت که امروزه به نام پارک رشت شناخته می­شود یکی از باغات ایرانی است که قدمت آن به دوران قاجار باز می­گردد. این باغ بسیار زیبا که مساحت تقریبا گسترده از شهر را به خود اختصاص داده است در کنار گوهر رودی که از آن جاری می­شود و عمارت کلاه فرنگی که حدودا در اواسط آن قرار دارد یکی از بهترین لحظات شما در گیلان را می­سازد.

  • امامزاده هاشم

امامزاده هاشم

مهم­ترین جاذبه‌ی گردشگری در روستایی به همین نام است که در مرتفع‌­ترین قسمت روستا قرار گرفته است. این امامزاده در روند جنگ جهانی اول و قیام میرزا کوچک خان جنگلی بسیار آسیب دید. این امامزاده با مرمت­‌ها و بازسازی­‌های بعدی همچنان پابرجاست. اما آن بافت قدیمی و اولیه خود را از دست داده است.

  • بقعه‌ی شیخ زاهد گیلانی

بقعه‌ی شیخ زاهد گیلانی

بقعه‌ی شیخ زاهد گیلانی که با نام شیخ انور هم شناخته می­شود در لاهیجان، روستای شیخ انور، در میان مزارع سرسبز زیبای چای با گنبد زیبای فیروزه­‌ای خود قرار دارد. شیخ زاهد گیلانی که در این سازه به خاک سپرده شده است از عرفای بزرگ و استاد شیخ صفی‌الدین اردبیلی بوده است.

  • بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت

بازارها از دیدنی‌ترین جاذبه‌های هر مقصد هستند. بازار رشت را می­توان به عنوان یکی از جذاب­‌ترین‌ها معرفی کرد. بازاری که در آن طراوت و شادابی سبزیجات و گیاهان به خوبی حس می­شود. و در زمان خستگی می­توان در همان عطر دلچسب خود را به یک فنجان چایی خوش طعم ایرانی دعوت کرد.

  • پل خشتی لنگرود

پل خشتی لنگرود

در زمان سلطنت فتحعلی شاه، در مسیر لاهیجان به لنگرود به دستور آقا بزرگ منجم باشی بر روی رود لنگرود پلی از جنس خشت و آجر ساخته شد که تا امروز پابرجاست. از این پل همچنان برای تردد استفاده می­شود. و مهم‌ترین اثر تاریخی لنگرود محسوب می­شود.

  • کاروانسرای تی‌ تی

کاروانسرای تی‌ تی

در شهرستان سیاهکل استان گیلان یکی از زیباترین کاروانسراهای آجری و سنگی ایران به چشم می­خورد که به کاروانسرای تی­ تی مشهور است. این کاروانسرا در مسیر لاهیجان به دیلمان قرار گرفته است. و به واسطه‌ی محوطه­‌ی تاریخی که دارد و در دل جنگل­‌ها قرار گرفته است؛ یک منظره­‌ی زیبا را برای گردشگران فراهم کرده است.

  • آرامگاه میرزا کوچک­ خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک­ خان جنگلی

 زمان جنگ جهانی اول، قیامی با نام قیام جنگل دراستان­‌های شمالی به مرکزیت گیلان و فرماندهی میرزا کوچک خان جنگلی شکل گرفت. در شهر رشت، قبرستان سلیمان داراب آرامگاهی به نام این مرد بزرگ ساخته شده است که شما میتوانید در سفر خود به گیلان از آن دیدن کنید.

  • کاخ سردار امجد

کاخ سردار امجد

در شهر تالش استان گیلان یکی از مهم‌ترین بناهای حکومتی استان گیلان است که از دو ساختمان ییلاقی و قشلاقی قرار گرفته است. این بنا به نام کاخ سردار امجد مشهور است. و به آن کاخ ییلاقی نصرت‌الله خان هم گفته می‌شود. سردار امجد از حاکمان مشهور گیلان در دوران قاجار بوده است که برای تابستان‌های خود این ساختمان را در منطقه‌ای خوش آب و هوا ساخت.

  • برج ساعت انزلی

برج ساعت انزلی

برج ساعت یکی از جاذبه‌های گردشگری متداول در جهان است. و در بندر انزلی گیلان هم در میدان انزلی یک برج ساعت قرار دارد. این برج ساعت، از قدیمی‌ترین ساختمان‌های بندر انزلی است. که به دستور خسروخان گرجی، حاکم وقت انزلی در زمان ناصرالدین شاه، ساخته شده است.

طبیعت منحصر به فرد گیلان

  • تالاب انزلی

تالاب انزلی

تالاب انزلی یکی از محبوب‌ترین مقصدها چه در میان مردم محلی چه در میان گردشگران گیلان است. این تالاب یکی از تالاب­‌های آب طبیعی کشور در بندر انزلی است. که به واسطه‌ی پوشش گیاهی و جانوری خاصی که دارد در میان گردشگران و مسافران به شهرت رسیده است.

  • ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان

سوباتان یکی از مناطق ییلاقی مشهور در استان گیلان است. که به واسطه‌ی محیط سرسبز و آب و هوای منحصر به فردش در فصل­‌های مختلف سال در میان گردشگران و مسافران این منطقه به محبوبیت رسیده است. روستای ییلاقی سوباتان شما را از تمام عناصر زندگی شهری دور می‌کند.

  • دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار

در 16 کیلومتری جنوب شهر رشت، در میان طبیعت منحصر به فرد و جنگل‌های سرسبز دریاچه سقالکسار قرار گرفته است. این دریاچه علاوه بر اینکه در یک طبیعت زیبا و دیدنی قرار گرفته است امکانات خوبی را در اختیار گردشگران و مسافران قرار می‌دهد.

  • اولسبلانگاه

اولسبلانگاه

در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر ماسال یک روستای دیدنی و سرسبز با یک آب و هوای خوب به نام اولسبلانگاه قرار دارد. این روستا در ارتفاعات ماسال قرار گرفته است. و به همین واسطه در تابستان‌ها یک آب و هوای معتدل و مناسب دارد. و در زمان‌های خاصی از سال دریایی از ابر در پایین دست این روستا ایجاد می‌شود که جذابیت سفر را به مراتب بیشتر می‌کند.

  • جنگل گیسوم

جنگل گیسوم

در 90 کیلومتری جاده رشت-آستارا، یکی از محبوب‌ترین جنگل‌های گیلان قرار دارد. که در نهایت به ساحل و موج‌های خروشان دریای خزر منتهی می‌شود. جنگل و ساحل گیسوم موقعیت و محیط خوبی را برای تفریحات شما فراهم می‌کند.

  • جاده‌ی دیدنی اسالم-خلخال

جاده‌ی دیدنی اسالم-خلخال

جاده‌های شمالی کشور از طبیعت منحصر به فرد و مناظر دیدنی بسیاری برخوردار هستند. که حتی می‌توان گفت لذت و اوقات به یاد ماندنی‌تری را برای شما در مقایسه با مقصدها فراهم می‌کنند. جاده‌‌ی اسالم خلخال یکی از دیدنی‌ترین جاده‌های شمال کشور است که استان گیلان را به استان اردبیل متصل می‌کند.

  • آبشار ویسادار

آبشار ویسادار

در جنگل‌های مرتفع رضوانشهر گیلان، سومین آبشار مرتفع گیلان با نام آبشار ویسادار قرار دارد. این آبشار به واسطه‌ی قرار گرفتن در میان جنگل‌ها و منظره‌ی خاصی که ایجاد می‌کند؛ در سال‌های اخیر مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. در سفر خود به گیلان، بازدید از این آبشار را در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید.

  • ساحل چمخاله

ساحل چمخاله

شهر چاف و چمخاله، دو شهر محبوب گردشگران در شهرستان لنگرود هستند. که سالانه به صورت قابل توجهی مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد. ساحل چمخاله یکی از دلایل اصلی توجه گسترده‌ی گردشگران به این منطقه است. ساحلی زیبا و دیدنی که می‌تواند خاطرات فراموش نشدنی از سفر به شمال برای شما بسازد.

  • آبشار لاتون

آبشار لاتون

در آستارا، در نزدیکی کوه اسپیناس در میان جنگل‌های انبوه که با گیاهان متنوع و میوه‌های جنگل پوشیده شده است آبشار زیبای لاتون قرار دارد. این آبشار 1065 متر ارتفاع دارد و یکی از 30 آبشار بلند جهان است.

  • شیطان کوه

شیطان کوه

هر شهر یک قلب تپنده دارد که جریان زندگی به آن وابسته است؛ زاینده رود اصفهان، میدان آزادی تهران و شیطان کوه لاهیجان. هر کجای لاهیجان که باشید می‌توانید شیطان کوه را ببینید. کوهی سرسبز و زیبا که آبشاری هم از آن جاری است. در سفر به گیلان شیطان کوه را فراموش نکنید.

  • کلبه وحشت انزلی

کلبه وحشت انزلی

فیلم‌های ترسناک یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینما هستند. و به صورت کلی مردم از دنبال کردن اخبار ترسناک و محیط‌های ترسناک استقبال می‌کنند. کلبه‌ی وحشت انزلی، کلبه‌ای مخروبه در جنگل‌های انزلی است که در سال‌های گذشته مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. مردم محلی داستان‌های ترسناکی از این کلبه و جنگل اطراف آن برای گردشگران تعریف میکنند.

  • بام سبز لاهیجان

بام سبز لاهیجان

بام سبز لاهیجان قسمت مرتفعی در شیطان کوه است که به واسطه‌ی احاطه‌ی‌ کامل بر شیطان کوه، مزارع سرسبز چای و استخر لاهیجان آن را بام سبز نامیده‌اند. در این محوطه امکانات رفاهی و تفریحی برای گردشگران و مسافران فراهم شده است که می‌توانند با فراغ خاطر از آنها استفاده کنند.

  • تالاب استیل

تالاب استیل

تالاب‌ها محیط‌های منحصر به فردی با ویژگی‌های مشترک میان خشکی و آب هستند. و همین باعث می‌شود که گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در آنها به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شوند. یکی از تالاب‌های مهم ایران در گیلان، تالاب استیل است که در آستارا قرار دارد. و علاوه بر یک زیست بوم خوب برای پرندگان مهاجر به یک جاذبه‌ی گردشگری محبوب تبدیل شده است.

  • پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق

در استان گیلان، شهرستان اشرفیه یکی از پارک‌های ملی منحصر به فرد ایران که متاسفانه ناشناخته مانده است وجود دارد. در پارک ملی بوجاق تالابی به اسم تالاب کیاشهر وجود دارد. که یک زیست بوم خاص را در این منطقه ایجاد کرده است و پلی که از روی آن می‌گذرد می‌تواند منحصر به فردترین تجربه‌ی شما را در شهرهای شمالی بسازد.

  • دریاچه سراوان

دریاچه سراوان

دریاچه‌ی سراوان یکی از جذابیت‌های پارک ملی سراوان است. با ورود به پارک سراوان شما تصور میکنید که یک دشت سبز در مقابل شما قرار دارد. اما آن دشت سبز در واقع دریاچه‌ای است که با خزه‌های سبزرنگ پوشانده شده است و یک منظره‌ی زیبا ساخته است.

  • روستای استخرگاه

روستای استخرگاه

روستایی دیدنی و زیبا در رودبار، مرکز زیتون گیلان که می‌تواند یک سفر به یاد ماندنی برای شما بسازد. برای رسیدن به این روستا باید جاده‌های زیبایی را از میان مزارع و کوهستان پشت سر بگذارید تا خودتان را به این روستای دیدنی در دامنه‌ی کوه با یک آب و هوای عالی برسانید.

  • دریاچه‌ی سراگاه

دریاچه‌ی سراگاه

در نزدیکی تالش، در روستای سراگاه یکی از دریاچه‌های زیبای استان گیلان را پیدا می‌کنید. دریاچه‌ای که در روستای سراگاه و میان کوه‌های سرسبز پر درخت قرار گرفته است و یک انعکاس منحصر به فرد از این منظره را در اختیار گردشگر قرار می‌دهد.

  • آبشار لونک

آبشار لونک

آبشار لونک در 25 کیلومتری جاده‌ی سیاهکل-دیلمان قرار دارد. این آبشار ارتفاع بلندی ندارد و در یک محیط خارق‌العاده هم قرار نگرفته است منتها در کنار این آبشار پله‌هایی قرار دارد که شما را به یک پارک جنگلی می‌رساند. این آبشار برای توقف‌های میان جاده و استراحت‌های بین راه بسیار مناسب است.

  • غار آویشو

غار آویشو

در شهر محبوب ماسال، در منطقه‌ای به نام شاندرمن، سال‌ها پیش مردم بومی یک غار را کشف کردند. در این منطقه حدود 17 غار وجود دارد که بزرگ‌ترین آنها همین غار آویشو است. غار آویشو در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا قرار گرفته است. و مطابق مشاهدات قدمت آن به 75 میلیون سال پیش برمی‌گردد.

  • روستای ارده

روستای ارده

ارده یکی از آن روستاهای بکر و زیبایی است که به راحتی نمی‌توانید پیدا کنید. در شهرستان رضوانشهر، بخش پره سر در میان کوه‌های دنباله‌دار تالش می‌توانید این روستا را پیدا کنید. برای رسیدن به این روستای دیدنی یک مسیر پر پیچ و خم و دیدنی را طی می‌کنید تا به نقطه‌ای برسید که زیباترین مناظر از گیلان را پیش روی شما قرار می‌دهد.

غذاهای محلی

غذاهای محلی یکی از فرصت‌های جذابی است که به واسطه‌ی سفر به نقاط مختلف در اختیار ما قرار می‌گیرد. پس فراموش نکنید که در سفرهای خود به نقاط مختلف کشور از این فرصت به خوبی استفاده کنید. غذاهای استان‌های شمالی تصویر بهتری از غذاهای محلی در ذهن ما ثبت کرده‌اند. استان گیلان یکی از استان‌های ایران است که به واسطه‌ی غذاهای محلی متنوع و خوشمزه‌ی خود به شهرت رسیده است و حتی مرکز ان یعنی رشت به عنوان شهر خلاق غذا در جهان شناخته شده است. در این قسمت با تعدادی از غذاهای محلی و بومی این استان آشنا می‌شویم.

  • واویشکا

واویشکا

واویشکا یکی از غذاهای محلی محبوب در استان گیلان است. که به عنوان یک غذای رسمی و مناسب برای مجالس پخته می‌شود. این غذا ترکیبی از پیاز، گوشت گوسفندی، گوجه فرنگی، سیب زمینی و رب گوجه فرنگی است. واویشکا در استان‌های دیگر هم پخته می‌شود. منتها به این اسم شناخته نمی‌شود و سبزی‌های بومی گیلان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این غذای محبوب گیلانی است.

  • اناربیج

اناربیج

اناربیج یکی از آن غذاهای خوشمزه‌ی محلی است که حتما باید در سفر خود به گیلان امتحان کنید. این غذا با گوشت چرخ کرده‌ای که به شکل توپ در آمده‌ است، رب انار، سبزی‌های معطر محلی و گردوی ساییده شده درست می‌شود. این غذا طعمی شبیه به فسنجون دارد و با ذائقه‌ی مردم ایران بسیار سازگار است. گیلانی‌ها این غذا را به همراه برنج در مجالس خود به عنوان یک غذای رسمی سرو می‌کنند.

  • باقالی قاتق

باقالی قاتق

باقالی قاتق یکی از غذاهای مشهور گیلان است که حتما حداقل نام آن به گوشتان خورده است. این غذا هم به عنوان خورش و هم به عنوان پیش غذا در فرهنگ گیلانی استفاده می‌شود. برای تهیه‌ی این غذا به سیر، پاچ باقلا که یک لوبیای پوست کنده‌ی مخصوص در گیلان است، تخم مرغ، شوید و نمک و فلفل احتیاج دارید. باقالی قاتق از آن غذاهایی است که حتما باید در گیلان خورده شود که آشپزهای گیلانی با فوت و فن‌های مخصوص خود بهترین تجربه‌ی شما را بسازند.

  • رشته خوشکار

رشته خوشکار

رشته خوشکار یکی از شیرینی‌ها و دسرهای محبوب گیلانی است. که حتی در شهرهای دیگر ایران هم شناخته شده است و مسافران به عنوان سوغات با خود به همراه می‌برند. مردم گیلان در ماه رمضان از این شیرینی بیشتر از اوقات دیگر استفاده می‌کنند. پخت این شیرینی دو مرحله دارد. مرحله اول زمانی است که خود رشته را به همراه مغز گردو و بادام به عنوان مواد میانی تهیه می‌شود. مرحله بعدی زمانی است که این رشته را سرخ می‌کنند و شربت مخصوص آن را آماده می‌کنند. در سفر خود به گیلان برای یک تجربه‌ی بهتر، حتما این شیرینی را امتحان کنید.

سوغات

سوغات استان گیلان

سوغات‌ها یادگارهایی هستند که از سفرهای بی نظیر خود به عنوان یادگار برای خود یا هدیه‌ای برای عزیزانمان خریداری میکنیم و به همراه می‌آوریم. در سفر خود گیلان، برای خرید سوغاتی می‌توانید از دو دسته‌بندی کاملا متفاوت استفاده کنید. برای خرید سوغات می‌توانید از خوراکی‌های محبوب این استان که امکان حمل و نقل دارند انتخابی داشته باشید. یا می‌توانید بخشی از سوغات مد نظر خود را از میان صنایع دستی‌ای که مردم زحمتکش گیلانی با استفاده از امکانات و مصالح محلی خود میسازند، انتخاب کنید.

رشته خوشکار، باقلوای یاس، نان خلفه، نان تمیجان، کلوچه‌های سنتی فومن، کوکی‌های خوشمزه، پنیر سیاه مزگی و زیتون در طعم‌های مختلف از خوراکی‌هایی هستند که شما می‌توانید به عنوان سوغات به همراه ببرید.

حصیربافی، رشتی‌دوزی، نمدمالی و صنایع چوبی هم از صنایع دستی هستند که شما میتوانید خریداری کنید و هم در استفاده‌های روزانه‌ی خود از آن استفاده کنید و هم یاد خاطرات سفر را زنده نگاه دارید.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد