نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

نکات لازم برای سفر به مازندران

برای خیلی از ماها، سفر با جنگل‌های سرسبز شمال یا حتی جاده چالوس معنا شده. سفری که تماما گشت و گذار باشه حالا یا تو جنگل­‌های سرسبز و پردرخت یا در ساحل‌های دیدنی کنار موج­‌های خروشان. سفر به هر منطقه از ایران زیبایی­‌های خودش را دارد و یک  تجربه­‌ی دلچسب به یاد ماندنی برای شما می­سازد. در این نوشته می­خواهیم در ارتباط با سفر به مازندران صحبت کنیم. ببینیم چه زمانی آب و هوای مازندران برای سفر خوبه، جاهای دیدنیش کجاست، باغذاهای محلی و صنایع دستی این استان هم آشنا بشیم.

آب و هوای مازندران

قرار گرفتن مازندران در نزدیکی دریای خزر و محاصره شدن این استان با رشته کوه البرز باعث شده است که به صورت کلی، از نظر دما، بارش و دیگر ابعاد اقلیمی به دو دسته‌ی؛ معتدل خزری و کوهستانی تقسیم شود. در قسمت معتدل، تابستان­‌هایی گرم و زمستان­‌هایی نسبتا سرد برقرار است. اما در قسمت کوهستانی تابستان­‌های خنک‌­تر و زمستان‌های سرد دو مشخصه‌ی بارز این منطقه هستند.

بهترین زمان برای سفر به مازندران

مازندران در هر فصل از سال می­تواند یک زیبایی منحصر به فرد از در طبیعت خود را در اختیار مسافران و گردشگران قرار دهد. شاید بتوان گفت که بهار بهترین و مناسب‌­ترین فصل برای سفر به مازندران می‌باشد. زمانی که طبیعت از خواب زمستانی خود بیدار شده است و هنوز روزهای گرم سال از راه نرسیده‌اند. در این فصل هم آبشار­ها پرجوش و خروش هستند و هم جنگل‌ها تمیز­ترین جامه­‌ی سبز خود را به تن کرده‌اند.

جنگل دالخانی در استان مازندران

مطابق با تجربه­‌ی مسافران و طبیعت­گردان، سفر به مازندران در پاییز یکی از آن تجربه­‌های خاص است که به ندرت در زندگی انسان ممکن می­شود. جنگل­‌های رنگارنگ، باران‌های پاییزی و هوای مطبوعی که تصویر جدیدی از دریا و جنگل را در اختیار مسافر قرار می­دهد همگی از تجربه‌هایی هستند که تنها در پاییز ممکن است.

دیدنی‌هایی که در سفر به مازندران باید از آنها بازدید کنید

هر استان ایران تعداد قابل توجه‌ای از جاذبه­‌های گردشگری متنوع را در اختیار گردشگران و مسافران قرار می­دهد. استان مازندران هم از این قاعده مستثنی نیست و یک طیف گسترده از مکان‌های دیدنی مختلف را در اختیار گردشگران قرار میدهد.

دیدنی­‌های تاریخی و فرهنگی

  • پل ورسک

پل ورسک

در روستای ورسک شهرستان سوادکوه در استان مازندران در فاصله­‌ی میان دره­ پلی وجود دارد که برای تردد قطارها استفاده می­شود. پل ورسک را به عنوان یکی از عوامل موثر در تغییر نتیجه­‌ی جنگ جهانی دوم معرفی می­کنند. این پل یکی از زیبایی­‌های مسیر راه آهن تهران-شمال است.

  • برج لاجیم

برج لاجیم

در سرتاسر ایران، برج‌هایی وجود دارند که یادگاری از دوران­‌های تاریخی مختلف ایران هستند. میان روستای لاجیم سوادکوه مازندران، یکی از این برج­‌ها را پیدا می­کنید که به اسم روستا مشهور شده است. به نقل از مردم روستا این برج به عنوان مقبره امامزاده عبدالله مشهور است.

  • امامزاده ابراهیم

امامزاده ابراهیم

در شهر آمل استان مازندران، امامزاده­ای وجود دارد که نمای بلند کلیسا مانند آن با رنگ سفید از فاصله‌ای دور توجه گردشگر و مسافر را به خود جلب می­کند. این امامزاده هم از لحاظ معنوی و مذهبی در میان مردم شهر بسیار اهمیت دارد هم به واسطه‌ی زمان ساخت آن در قرن دهم از مکان­‌های تاریخی مهم محسوب می­شوند.

  • موزه­‌ی بابل

موزه­‌ی بابل

در ساختمان سابق شهرداری بابل، امروز موزه‌ای وجود دارد که با نام­‌های موزه‌ی بابل یا گنجینه­‌ی بابل شناخته می­شود. این موزه تنها موزه‌ی مردم ­شناسی در استان مازندران است. که ابعاد مختلفی از زندگی انسان­‌ها را در ادوار مختلف تاریخی در این استان به نمایش می­گذارد.

  • کاخ سلطنتی رامسر

کاخ سلطنتی رامسر

یکی از مهم‌ترین آثار به جا مانده از دوران پهلوی در ایران کاخ سلطنتی رامسر یا کاخ مرمر است. این کاخ به فرمان رضاشاه ساخته شد، در سال 1316 به بهره ­برداری رسید و تا زمان انقلاب 57 یکی از محبوب‌­ترین اقامتگاه­‌ها برای خانواده­‌ی سلطنتی بوده است. امروزه بازدید از این کاخ به عنوان یک مکان تاریخی برای عموم مردم امکان پذیر است.

  • کاخ صفی آباد

کاخ صفی آباد

آثار به جا مانده از دوره­‌ی صفویه تنها به اصفهان محدود نمی­شود و کاخ صفی آباد در ارتفاع 650 متری از سطح دریا در میان کوه­‌ها و جنگل‌های بهشهر یکی از آثار به جا مانده از دوره­‌ی صفویه است.

  • برج رسکت

برج رسکت

برج رسکت یکی از مکان­‌های تاریخی و دیدنی در شهر ساری است. این برج هم از لحاظ اجزای معماری و ظرافت­‌هایی که در آن به کار برده می­شود حائز اهمیت است هم از این نظر که به عنوان محل اقامت یکی از خانواده‌های سرشناس مازندران بوده است اهمیت دارد.

  • موزه و عمارت کلبادی

موزه و عمارت کلبادی

در شهر ساری که مرکز استان مازندران است خانه‌ای زیبا و قدیمی را میتوانید پیدا کنید که تاریخچه­‌ی ساخت ان به دوره‌ی قاجار بر می­گردد. این خانه دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. که در ساخت هرکدام از آن‌ها، به صورت عمده از آجر، چوب و سفال استفاده شد است.

  • نقش برجسته­‌ی شکل شاه

نقش برجسته شاه در مازندران

شکل شاه یک اثر تاریخی از دوران قاجار است. که به دستور ناصر­الدین شاه نقشی از او به همراه چند نفر از ملازمانش بر صخره­‌ای در نزدیکی جاده‌ی هراز به صورت برجسته ترسیم شده است.

  • آتشکده‌ی آمل

آتشکده‌ی آمل

در آمل، از دوران ساسانیان تنها دو اثر بعد از حمله‌ی اعراب سالم مانده‌اند و یادگار آن دوران برای ما هستند. آتشکده­‌ی آمل یکی از آن دوست. ساختمانی چهارگوش که معماری منحصر به فرد خود را دارد. این سازه به عنوان مقبره‌ی شمس‌الدین آملی هم شناخته می­شود و از این لحاظ هم برای گردشگران جذاب است.

طبیعت بی نظیر مازندران

  • چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت

جنوب ساری، در روستای سورت یک مدل منحصر به فرد از چشمه­‌های آب را می­توانید پیدا کنید. چشمه­‌های باداب سورت که به چشمه­‌های رنگی هم مشهور هستند یک جاذبه‌ی طبیعی و درمانی را ر اختیار گردشگران و مسافران قرار می­دهد. بازدید از چشمه­‌های باداب سورت یکی از واجبات سفر با مازندران است. چرا که به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • روستای فیلبند

ییلاقات و ارتفاعات استان‌های شمالی می­تواند زیباترین منظره­‌های ممکن در زندگی شما را پیش رویتان قرار دهد و یک تجربه­‌ی جذاب برای شما بسازد. روستای فیلبند یکی از روستاهای دیدنی استان مازندران است که در ارتفاعات قرار گرفته است. طبیعت بکر این روستا در نیمی از سال در دریایی از ابر فرو می­رود و زیبایی روستا را دوچندان میکند.

  • روستای جواهرده

روستای جواهر ده

رامسر یکی از محبوب­‌ترین مقاصد گردشگری در مازندران است که هرساله تعداد زیادی از گردشگران را جذب می­کند. جواهرده روستایی ییلاقی در دامنه­‌ی کوه­‌های اطراف رامسر است. که با یک مسیر زیبا شما را به موقعیتی می­رساند که رامسر و جنگل­‌های اطرافش را از ارتفاع ببینید و لذت ببرید.

  • آبشار آب پری

آبشار آب پری

آبشارها از جاذبه­‌های محبوب و متداول در استان‌های شمالی هستند. آبشار آب پری یکی از آبشارهای زیبای مازندران است که در میان جنگل‌های شهر نور قرار گرفته است. با رسیدن به این آبشار می­توانید از جنگل­‌های زیبای اطراف آن هم لذت ببرید.

  • جنگل دوهزار و سه هزار

جاده­‌ی زیبای دوهزار، جاده‌ای است که شهر تنکابن را به جنگل­‌های دوهزار و سه هزار متصل می­کند. جاده‌هایی پیچ در پیچ که از میان جنگل­‌ها، آبشارها، رودها و روستاهای زیبا می­گذرد تا شما را به ارتفاعات این منطقه که به عنوان جنگل­‌های دوهزار و سه هزار در میان مردم شهرت دارند برسانند.

  • دریاچه­‌ی الیمالات

دریاچه­‌ی الیمالات

در 8 کیلومتری مسیر نور به چمستان، دریاچه‌ای در میان جنگل قرار دارد که حال و هوای مناطق استوایی را برای شما تداعی می­کند. آبی آرام این دریاچه و تصاویری که از درختان منعکس می­کند یکی از زیباترین جاذبه­‌های منطقه­‌ی نور و بخش چمستان را برای شما می­سازد.

  • جاده‌ی کلاردشت-عباس آباد

در بسیاری از مواقع مسیر و جاده از مقصد مهم­تر هستند. و به همین جهت لازم است که برای انتخاب‌های خود در سفرهای جاده­‌ای دقت بیشتر به خرج دهیم. یکی از زیباترین جاده­‌های شمال ایران، جاده‌ای است که میان دو شهر کلاردشت و عباس­ آباد از طرق جنگل­‌های عباس­ آباد اتصال برقرار می­کند. در جاده­‌ی کلاردشت-عباس آباد با آرامش رانندگی کنید تا بیشترین لذت را ببرید.

  • جاده چالوس

عبور از جاده چالوس در سفر به مازندران

شاید بتوان گفت شناخته ­شده‌­ترین جاذبه‌ی گردشگری در مازندران، جاده چالوس است. جاده‌ای پر پیچ و خم که کوتاه‌­ترین مسیر و زیباترین مسیر را برای شما از کرج تا مازندران ممکن کرده است. پیچ و خم جاده و طبیعتی که می­تواند در هر لحظه شمارا غافلگیر کند یکی از زیباترین جاده‌های ایران را می­سازد.

  • دریاچه ارواح

دریاچه ارواح

حد فاصل دو شهر نور و نوشهر، دریاچه‌ای با نام اصلی ممرز قرار دارد. در نگاه اول شما دریاچه‌ای را با آب باتلاقی، درختان شکسته و ریشه­‌های بیرون زده می­بینید. به واسطه‌ی همین تصویری که شما میبینید؛ نام دریاچه‌ی ارواح به مرور زمان به این منطقه از جنگل اختصاص داده شده است.

  • آلاشت

در شهرستان سوادکوه مازندران، در دامنه­‌ی شمالی فیروزکوه در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا، شهری به نام آلاشت وجود دارد. این شهر هم اهمیت تاریخی دارد به این علت که محل تولد رضاشاه پهلوی است و هم به واسطه‌ی نزدیکی به پل ورسک و آب و هوای مطبوع مورد توجه گردشگران است.

  • دریاچه چورت

دریاچه چورت

بیش از 80 سال پیش در دل جنگل‌های مازندران، دریاچه­‌ی چورت متولد شد. در آن زمان بر اثر زلزله و رانش زمین، مسیر چشمه‌ای که در میان این جنگل قرار داشت مسدود شد و به مرور زمان یک دریاچه­‌ی زیبا با وسعت کم در میان جنگل شکل گرفت.

  • مرداب هسل

مرداب هسل

مرداب یا تلاب هسل در میان جنگل­‌های چالوس قرار دارد و برای رسیدن به آن و لذت بردن از زیبایی­‌هایش باید مدت زمانی را در جنگل پیاده‌­روی کنید. سطح این مرداب با لجن پوشیده است، لجنی که معرض نور خورشید به رنگ قرمز دیده می­شود.

  • جنگل دالخانی

یکی از دیدنی‌­ترین جاذبه­‌های اطراف رامسر، جنگل دالخانی است که در میان طبیعت­گردان به دالان بهشت مشهور است. جنگل دالیخانی هم مسیر زیبایی دارد و می­توانید با قدم زدن در هر قسمت آن یک منظره‌ی زیبا ودیدنی پیدا کنید و لذت ببرید. در سفر خود به مازندران حتما از این جنگل دیدن کنید.

  • آبشار گزو

بازدید از آبشار گزو در سفر به مازندران

در میان جنگل­‌های لفور شهرستان سوادکوه، یکی از زیباترین آبشارهای ایران را می­توانید پیدا کنید. آبشار گزو در واقع دو آبشار است که اولی ارتفاعی 5 متری و دومی ارتفاعی 43 متری دارد. هر دو آبشارها به حوضچه­‌ای در پایین دست میریزند و یک مکان خوب برای تفریحات تابستان مسافران مهیا می­کنند.

  • جنگل سیسنگان

جنگل سیسنگان

جنگل­‌ها اصلی‌­ترین جاذبه‌های گردشگری استان­‌های شمالی کشور هستند. جنگل سیسنگان یکی از جنگل­‌های محبوب مسافران و گردشگران در مازندران است. این پارک جنگلی به واسطه­‌ی گستردگی و نزدیکی که به دریا دارد بسیار مورد توجه مسافران است.

  • تنگه دار

جنوب شهرستان نوشهر، در نزدیکی روستای کشک ­سرا تنگه‌ای زیبا و خوش آب و هوا قرار دارد که بسیار مورد استقبال علاقه­‌مندان به سفر و طبیعت قرار میگیرد. طبیعت زیبا و سرسبز آن، جریان رود و امکان انجام تفریحاتی مانند صخرهنوردی و تنگه پیمایی؛ این تنگه را به یکی از مقاصد مهم در سفر به مازندران تبدیل کرده است.

  • دشت دریاسر

در شهرستان تنکابن، دشتی زیبا وجود دارد که به عنوان مرز جنگل­‌های مازندران و یخچال‌های رشته کوه الموت در میان گردشگران شناخته می­شود. این دشت یک مقصد چهار فصل است. در بهار تمام این دشت از بابونه پر می­شود. و از میان سبزه­‌ها به واسطه­‌ی چشمه‌های کف دشت، آب جاری می­شود.

  • دریاچه الندان

بازدید از دریاچه الندان در سفر به مازندران

در 65 کیلومتری جنوب ساری یک دریاچه‌ی طبیعی با قدمت 5/2 میلیون سال وجود دارد. که یکی از مقاصد اصلی در سفر به مازندران تلقی می­شود. این دریاچه تماما با بارش‌های برف و باران منطقه تامین می­شود. و هیچ رود یا چشمه‌ای در نزدیکی این دریاچه وجود ندارد. طبیعت زیبای اطراف این دریاچه یک محیط خوب و مناسب را برای پیک نیک‌ها و لذت از طبیعت را برای شما فراهم می­کند.

  • رودخانه پلنگ دره

رودخانه پلنگ دره

در دامنه‌های کوه‌های اطراف سوادکوه، یک جنگل خوش آب و هوا با مناظر خارق­‌العاده وجود دارد که هرساله مورد توجه بی­نظیر گردشگران قرار می­گیرد. این جنگل پلنگ ­دره نام دارد. در میان این جنگل رودی خروشان در جریان است تا به آبشار پلنگ ­دره برسد. اگر به طبیعت علاقه دارید، انتخاب این منطقه می­تواند مجموعه‌ای از تمام زیبایی‌های طبیعت را در اختیار شما قرار دهد.

  • تالاب میانکاله

بازدید از تالاب میانکاله در سفر به مازندران

در 45 کیلومتری به­شهر، در شبه جزیره­‌ای به نام میانکاله، تالابی زیبا وجود دارد که هر ساله مقصد هزار پرنده از نقاط مختلف جهان می­شود. تماشای این پرندگان در فصل پاییز یکی از گرشگری‌های پرطرفدار ایران است.

  • دریاچه‌ی ولشت

کلاردشت یکی از مقاصد پرطرفدار استان مازندران در فصل­‌های مختلف سال است که مورد توجه گردشگران قرار میگیرد. در شمال شرق کلاردشت، در ارتفاع 935 متری، یکی از 10 دریاچه­‌ی آب شیرین به نام دریاچه‌ی ولشت قرار دارد. این دریاچه‌ی کوهستانی یک منظره‌­ی فوق­‌العاده را در اختیار شما قرار می­دهد.

  • مازیچال

مازیچال

مازیچال روستایی ییلاقی در نزدیکی کلاردشت است. که می­تواند یکی از منحصربه‌­فردترین تجربه­‌های شما از شمال کشور را بسازد. باحرکت از میدان اصلی کلاردشت به سمت عباس آباد، بعد از 7 کیلومتر به ابتدای جاده­‌ی مازیچال می­رسید و با رانندگی در این جاده می­توانید به ارتفاعات زیبای مازیچال برسید.

  • دریاچه‌ی شورمست

بازدید از دریاچه‌ی شورمست در سفر به مازندران

در شهرستان سوادکوه، 6 کیلومتری شهر پل سفید می­توانید تنها دریاچه­‌ی طبیعی سوادکوه را پیدا کنید. دریاچه‌ای که در ارتفاع 940 متری از سطح دریا در میان درختان سربلند توسکا قرار دارد. و یک محیط زیبا برای گردش و تفریح را برای گردشگران فراهم می­کند.

  • پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره یکی از محیط‌های محبوب برای تفریح و گردش در شهر تنکابن است. پارکی با یک محیط مناسب و پوشش­ گیاهی منحصر به فرد به همراه امکانات رفاهی لازم که به شما این امکان را می­دهد که در این پارک به خوبی استراحت کنید و از فضای منحصر به فرد آن لذت ببرید.

  • آبشار ترز

بازدید از آبشار ترز در سفر به مازندران

در سوادکوه میان جنگل‌های هیرکانی و جنگل‌های لفور، آبشاری زیبا به نام ترز قرار دارد. جنگل لفور به واسطه‌ی قرار گرفتن در یک محیط مرتفع آبشارهای زیادی را در خود جای داده است. برای رسیدن به آبشار ترز باید حدودا 40 دقیقه در یک شیب ملایم پیاده­‌روی کنید. علاوه بر این آبشار، محیط جنگل هم بسیار دیدنی است.

تست غذاهای محلی، نکته‌ای پر اهمیت در سفر به مازندران

هر منطقه از ایران متناسب با فرهنگ، موقعیت جغرافیایی، طبع و ذائقه‌ی مردم آن منطقه غذاهایی خاص را به عنوان غذاهای محلی و سنتی طبخ می­کند. مازندران به واسطه­‌ی اقلیم منحصر به فردی که در آن قرار گرفته است و مواد غذایی متنوعی که دارد یک طیف گسترده از غذاهای محلی را در اختیار گردشگران و مسافران قرار می­دهد. در این قسمت با تعدادی از غذاهای محلی مازندران آشنا می­شویم.

  • مالابیج

مالابیج، غذای سنتی مازندران

مالابیج که اسم دیگر آن مالاتا است همان ماهی شکم پر است. که به شیوه­‌ی خاص مردم نازنین مازندران پخته می­شود. برای طبخ این غذا اصولا از ماهی سفید نر استفاده می­کنند. و شکم ماهی را با گردو، رب انار، گلپر و سبزی­‌های محلی پر می­کنند. پخت این غذادوتا نکته‌ی مهم داره که باعث تبدیل اون از یک ماهی شکم پر ساده به مالابیج میشه. سبزی­‌های محلی مخصوصی که استفاده می­کنند و کباب کردن این ماهی روی هیزم. حتما در سفر خودتون به مازندران این غذا را به همراه سیر ترشی و زیتون پرورده امتحان کنید و لذت ببرید.

  • نازخاتون

نازخاتون، غذایی سنتی در مازندران

نازخاتون یکی از غذاهای محبوب مازندران است. که در فهرست غذاهای کم هزینه که فرصت زیادی از آشپز نمی­گیرد قرار دارد. برای تهیه‌ی این غذا به بادمجان کبابی، سیر، نعنا، گشنیز و آب انار احتیاج دارید. سرآشپزهای مازندرانی برای خوشمزه­‌تر شدن غذاهاشون از یکسری سبزی­‌های محلی استفاده می­کنند. بنابراین بهتره که این غذا را در رستوران­‌های محلی مازندران بخورید و لذت ببرید.

  • کدو بره

اگر گیاهخوار هستید یا با پخت گوشت در رستوران‌ها مشکل دارید در سفر خود به مازندران حتما کدو بره را امتحان کنید. غذایی که تماما از سبزیجات و گیاهان درست شده. و یک طعم جدید و منحصر به فرد رابرای شما از سفر مازندران به یادگار میگذارد.

در سفر به مازندران، سوغات آنجا را فراموش نکنید!!! 

همه‌ی ما وقتی به سفر می­رویم دوست داریم تا جایی که میشود و توان اقتصادی اجازه می­دهد خریدهایی انجام بدهیم و یا برای عزیزانمان به عنوان سوغات ببریم. و یا برای خودمان به یادگار سفر لذت­بخش نگاه داریم. مازندران منبع هدایا و سوغاتی‌هایی است که شما می­توانید برای خودتان و عزیزانتان خریداری کنید. بریم تا حدودی با سوغاتی‌های مشهور مازندران آشنا بشویم.

صنایع دستی

هر منطقه از ایران یکسری صنایع دستی خاص دارد که مردم بومی آن با توجه به نیاز، فرهنگ، اقلیم و شرایط زندگی تولید می­کنند. و در واقع شما می­توانید با خرید هر یک از این صنایع دستی یک نماد از فرهنگ مردم آن منطقه را به یادگار نگاه دارید یا به عزیزان خود هدیه دهید. حصیربافی، سبدبافی، موج بافی، نمدمالی، سفالگری و صنایع چوبی بخشی از صنایع دستی مازندران هستند. که با زحمت و تلاش مردان و زنان این بخش از ایران تولید می­شوند.

صنایع دستی استان مازندران

خوراکی‌های خوشمزه‌ی مازندران

مازندران یکی از بهترین مقصدها برای خوراکی‌های خوشمزه و بی­نظیری است که می­توانید هم در طول سفر خود از آن لذت ببرید و هم برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنید. و به عنوان سوغات یا یادگاری از سفر خود برای آنها به همراه ببرید. زیتون و سیر ترشی مازندران یکی از محبوب‌­ترین خوراکی­‌های بین مردم ایران شناخته می­شود. اما علاوه بر آنها می­توانید از کلوچه­‌ها و کوکی‌های سنتی، شیرینی رشته به رشته، شیرینی آغوزنون، شیرینی کماج، انواع مربا و لواشک‌ها و ترشک‌ها به عنوان سوغات برای دوستان خود استفاده کنید.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد