نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

سفر به اصفهان

در دوره‌های مختلف تاریخی اصفهان به واسطه‌ی موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد و در مرکز قرار گرفتن به عنوان پایتخت کشور انتخاب شده است. اصفهان یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران است که در زمان‌های مختلفی از سال تعداد زیادی گردشگر و مسافر را به خود جذب می‌کند. اگر شما هم از علاقه‌مندان سفر به اصفهان هستید و قصد دارید که به زودی سفر به این شهر را تجربه کنید با من همراه باشید.

آب و هوای مناسب برای سفر به اصفهان

اصفهان با قرار گرفتن در یک موقعیت جغرافیایی خاص در میان کوه‌های زاگرس در غرب و کویرهای سوزان در شرق یک آب و هوای خاص و منحصر به فرد برای خود ساخته است. شاید یکی از دلایل محبوبیت اصفهان برای مسافران همین باشد که با انتخاب یک زمان مناسب برای سفر می‌توانند از چندین مکان دیدنی با ویژگی‌ و آب و هوای مخصوص خود دیدن کنند.

در قسمت غرب استان اصفهان، ‎ به واسطه‌ی رشته کوه زاگرس، یک آب و هوای کوهستانی و سرد تقریبا در تمام ایام سال جریان دارد. شهرستان‌های فریدن و فریدونشهر در این قسمت از استان قرار دارند. که در فصل زمستان مقصد علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی هستند. در جنوب استان هم تقریبا همین آب و هوا اما با اعتدالی بیشتر در جریان است.

در قسمت شرق که به بیابان‌های اصلی کشور نزدیک می‌شویم، یک آب و هوای کویری و خشک در جریان است. پیشنهاد می‌کنم اگر قصد سفر به این قسمت از استان را دارید، سفر خود را در نیمه‌ی دوم سال برنامه‌ریزی کنید. در تابستان روزهایی بسیار گرم اما شب‌هایی سرد و پر ستاره انتظار شما را می‌کشند. البته که سفر به کویر در هر فصل از سال، برای دیدن آسمان شب کویر و همنشینی‌های دور آتش لذت مخصوص خود را دارد.

قسمت شمالی متاثر از هر دو نوع آب و هوا است. در قسمت شرقی آن عمدتا آب و هوای کویری و خشک برقرار است در حالی که قسمت غربی کوه‌های مرتفعی قرار دارند که به سوی آب و هوای کوهستانی و سرد سوق می‌دهند.

دیدنی‌هایی که در سفر به اصفهان باید ببینید!!!

اصفهان هم در یک موقعیت جغرافیایی خاص قرار گرفته است که طبیعت خاصی را برایش می‌سازد و هم در دوره‌های تاریخی مختلف از مراکز مهم بوده است. به همین جهت شما با سفر به اصفهان، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. هم از طبیعت لذت ببرید و طبیعتگردی خوبی داشته باشید و هم با تاریخ پر فراز و فرود کشور بیشتر آشنا شوید. در ادامه با دیدنی‌های این استان آشنا می‌شویم.

دیدنی‌های تاریخی

اصفهانی که در ابتدا اسپهان بوده است و سپاه سربازان برای حمله یا دفاع از کشور در حکومت‌های مختلف در آن جمع می‌شده‌اند، یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی ایران است. که در دوره‌های تاریخی مختلف با عناوین متفاوت جزء مراکز مهم حکومت بوده است. و در زمان حکمرانی شاهان صفویه، دوران اوج خود را پشت سر گذاشته است. در ادامه با تعدادی از آثار تاریخی این شهر آشنا می‌شویم.

  • میدان نقش جهان

میدان نقش جهان استان اصفهان

مقصد اول اکثر مسافران اصفهان میدان نقش جهان است. میدانی که در زمان صفویه در مرکزیت شهر اصفهان ساخته شده است. این میدان هم خود یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر است هم تعداد زیادی از جاذبه‌های تاریخی دیگر را در خود جای داده است. این میدان یکی از آثار جهانی ثبت شده در ایران است.

  • عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو در سفر به اصفهان

عالی قاپو یکی از اصلی‌ترین آثار تاریخی است که در میدان نقش جهان می‌بینید. عمارتی که در ابتدا دولتخانه‌ای بوده است و شاه عباس دوم برای تماشای بازی‌های سنتی در میدان ایوانی بر آن بنا نهاده است. عالی قاپو بخش‌های مختلفی دارد اما تالار موسیقی در طبقه‌ی آخر یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است.

  • مسجد امام

مسجد امام در میدان نقش جهان اصفهان

مسجدی که امروزه به نام مسجد امام شناخته می‌شود، در دوره‌های مختلف به نام مسجد جامع عباسی و مسجد سلطانی هم شناخته می‌شده است. این مسجد یکی از شاهکارهای معماری اسلامی-ایرانی در عصر صفویه که همچنان بسیار مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

  • مسجد شیخ لطف‌الله

مسجد شیخ لطف‌الله

مسجدی بدون مناره با گنبدی نخودی رنگ در مقابل کاخ عالی قاپو که به باور بسیاری، یکی از خاص‌ترین مساجد در سطح ایران به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد است. این اثر خارق‌العاده به دست استاد محمدرضا اصفهانی ساخته شده است. که به خوبی هنر اسلامی و ایرانی را در آن تلفیق کرده است.

  • مسجد جامع اصفهان

مسجدی زیبا و تاریخی در گوشه‌ای دیگر از شهر که در زمان سلجوقیان ساخته شده است و در عهد صفویان مورد مرمت قرار گرفته است. این مسجد یکی از بناهای عظیم خشتی جهان که در رنگ‌بندی‌ها و طرح‌ها تفاوت ملموسی با مسجد امام و شیخ لطف‌الله دارد.

  • باغ فین

باغ فین در کاشان، یکی از شهرستانهای استان اصفهان

باغ‌های ایرانی مثال‌های کاملی از باغ بهشتی عدن هستند. و یکی از معروف‌ترین آنها باغ فین است که در شهر کاشان قرار دارد. باغ فین یک باغ سرسبز با سیستم آب‌رسانی مخصوص و فواره‌هایی در قسمت‌های مختلف است. در انتهای این باغ ساختمانی قرار دارد که شاهد یکی از بزرگترین جنایت‌های تاریخ ایران، قتل امیرکبیر، است.

  • کاخ چهل ستون

کاخی قدیمی و زیبا در میان باغی سرسبز و حوضی بزرگ که در فاصله‌ی میان چهارباغ و میدان نقش جهان قرار گرفته است. که امروزه با نام باغ موزه‌ی چهل ستون از آن یاد می‌کنند. زیبایی‌های باغ اطراف عمارت، کاخ قدیمی که با انعکاس تصویرش در آب دیدنی‌تر می‌شود و نقاشی‌های دیوارها، یکی از مهمترین بخش‌های سفر شما به اصفهان است.

  • سی و سه پل

سی و سه پل

شهر اصفهان به زاینده رودی زنده است که از میان شهر گذر می‌کند. در هر قسمت شهر پلی بر روی این رود وجود دارد که به یکی از دیدنی‌های تاریخی شهر تبدیل شده است. سی و سه پل یا پل الله وردی خان در زمان شاه عباس اول بر روی زاینده رود ساخته شد. و به عنوان طولانی‌ترین پل بر روی این رود شناخته می‌شود.

  • پل خواجو

پل خواجو

در زمان شاه عباس دوم، بر روی بقایای پل حسن بیک از دوران تیموری پلی به نام خواجو ساخته شد. که امروزه یکی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی اصفهان به شمار می‌آید. در مرکز این پل در هر دو سمت ساختمانی به نام شاه‌نشین وجود دارد که مورد استفاده‌ شاه و خانواده‌اش قرار می‌گرفته است. اخیرا امکان بازدید از این ساختمان برای گردشگران فراهم شده است.

  • کلیسای وانک

کلیسای وانک

کلیسایی در مرکز شهر اصفهان که در زمان شاه عباس صفوی به دست ارامنه‌ی مهاجر به تقلید از کلیسای سنت استپانوس در شهر جلفا در غرب کشور ساخته شد. البته که ظاهر ابتدایی کلیسا به شکل امروزی نبود. و در سال‌های مختلف بخش‌هایی به آن اضافه شد.

  • میدان عتیق

میدان عتیق در استان اصفهان

میدانی تاریخی در قسمتی دیگر از شهر اصفهان که قدمتش به عصر سلجوقی برمی‌گردد و در واقع میدان نقش جهان به تقلید از آن ساخته ش و رونق این میدان را از بین برد. امروزه به میدان عتیق، میدان مام علی و سبزه میدان هم می‌گویند.

  • کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت استان اصفهان

کاخی زیبا که در زمان شاه سلیمان صفوی ساخت آن به پایان رسید، در دوران ناصرالدین شاه و ظل‌السلطان به مدرسه‌ی همایونی تبدیل شد و امروز در مرکز یکی از پارک‌های محبوب شهر یعنی پارک شهیدرجایی قرار گرفته است.

  • آرامگاه صائب تبریزی

آرامگاه صائب تبریزی

صائب تبریزی یکی از شاعران به نام کشور که روزی به واسطه‌ی شعرهای زیبای خود با عنوان ملک‌الشعرای دربار زندگی می‌کرده است به صورت بی نام و نشان فوت می‌کند. اما در قرن اخیر، در زمان سلطنت پهلوی، قبر او شناسایی می‌شود و آرامگاهی برای این شاعر گرانقدر ساخته می‌شود. که امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان تبدیل شده است.

  • منارجنبان

در زمان سلطان محمد خدابنده، در 6 کیلومتری اصفهان به سمت نجف‌آباد مناری ساخته شد که به یکی از عجیب‌ترین آثار در دوران بعد تبدیل شد. مناری مستحکم و صاف که قابلیت جنبیدن دارد و با جنبیدن یکی از منار‌ها دیگری هم می‌جنبد. در سفر خود به اصفهان حتما از این منار دیدن کنید.

  • حمام علی قلی آقا

حمام علی قلی آقا

در گذشته حمام‌ها تنها محلی برای شستشو و نظافت نبوده‌اند و جلسات غیر رسمی و یکسری دیگر از مراسمات در حمام‌ها برگزار می‌شده است. یکی از حمام‌های قدیمی که امروزه به شکل موزه‌ی مردم‌شناسی در آمده است؛ حمام علی قلی آقا است. که به دستور یکی از درباریان به همین نام در زمان شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده است.

  • خانه‌ی طباطبایی‌ها

خانه‌ی طباطبایی‌ها

در میان بوی گل و گلاب که در فضای کاشان پیچیده است خانه‌ی طباطبایی‌ها را با لقب عروس خانه‌های تاریخی پیدا می‌کنید. این خانه‌ی تاریخی در دوران قاجار به دستور یکی از تاجران نطنزی ساکن کاشان ساخته شد. و به همین واسطه با نام خانوادگی این تاجر شناخته می‌شود.

  • خانه‌ی بروجردی‌ها

خانه‌ی بروجردی‌ها

یکی دیگر از خانه‌های تاریخی شهر کاشان که به دست همان معمار خانه‌ی طباطبایی‌ها ساخته شده است و 18 سال ساخت آن طول کشیده است، خانه بروجردی‌هاست. این خانه هم متعلق به یکی از تاجران نطنزی ساکن کاشان بوده است و به واسطه‌ی مراودات زیاد او با اهالی بروجرد، خانه‌ی بروجردی‌ها نام گرفته است.

  • خانه تاریخی عباسیان

خانه تاریخی عباسیان

خانه‌ای زیبا و دیدنی در شهر کاشان که بسیاری از سریال‌های تاریخی خاطره ساز برای ما در آن فیلمبرداری شده است. ساخت این خانه حدود 20 سال به طول انجامید. اما در نهایت اثری بسیار دیدنی و با ظرافت در شهر گل و گلاب شد.

  • مسجد و مدرسه آقا بزرگ

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی-مذهبی در شهر کاشان که به عنوان تنها مسجد 5 طبقه‌ی جهان شناخته می‌شود. ساخت این مسجد در زمان حکمرانی ناصرالدین شاه به پایان رسیده است. از روز اول این مسجد برای تدریس علم اجتهاد ساخته شد. و امروز هم در همین زمینه از این مسجد استفاده می‌شود.

  • روستای ابیانه

روستای ابیانه در کاشان واقع در استان اصفهان

یکی دیگر از روستاهای پلکانی کشور که در 70 کیلومتری جنوب کاشان قرار دارد، روستای ابیانه است. این روستا در دوران صفویه برای اوقات فراغت و شکار شاهان به شهرت بیشتری رسید اما پیش از آن هم به عنوان یکی از مناطق خوش آب و هوای استان در دوره‌های تاریخی قبلی یاد میشد.

  • مسجد حکیم

مسجد چهار ایوانی حکیم یکی از معماری‌های اصیل ایرانی-اسلامی در شهر اصفهان است. این مسجد به دست حکیم داوود، پزشک مخصوص شاه عباس صفوی، بر روی بقایای مجسد قدیمی جوء جوء در 7 سال ساخته شده است و تا امروز از ان دوران به یادگار مانده است.

  • خانه‌ی ملاباشی

خانه‌ی ملاباشی

خانه‌ای تاریخی در شهر اصفهان که مجموعه‌ای از معماری سه دهه‌ی صفویه، زندیه و قاجاریه را به نمایش می‌گذارد. در زمان حکومت ظل السلطان در اصفهان، منجمی ملقب به ملاباشی برای کنترل امور به اصفهان فرستاده شد. ملاباشی برای سکونت خود یکی از خانه‌های قدیمی اصفهان را انتخاب کرد و تغییراتی در آن برای سکونت خود ایجاد کرد.

  • آتشگاه اصفهان

کوه آتشگاه اصفهان

آتشکده‌ای قدیمی از دوران ساسانیان با نام قدیمی دژ مهربین که امروزه به نام قلعه ماربین شناخته می‌شود. این آتشکده بر روی ارتفاعات کوهی قرار گرفته است و این کوه را با نام آتشگاه به شهرت رسانده است.

  • عصارخانه‌ی شاهی

عصارخانه‌ی شاهی

عصارخانه‌ها در واقع نمادی از صنعت در دوران قدیم ایران است. که به آسیاب‌هایی گفته می‌شده است که برای آسیاب کردن زردچوبه یا عصاره گرفتن از مواد از آنها استفاده می‌شده است. یکی از قدیمی‌ترین عصارخانه در شهر اصفهان قرار دارد. که همزمان با بازار قیصریه به دستور شاه عباس اول سخته شده است.

دیدنی‌های طبیعی

اصفهان به موجب موقعیت جغرافیایی که در آن قرار گرفته است؛ یک طیف گسترده از جاذبه‌های طبیعی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در ادامه با تعدادی از این جاذبه‌ها آشنا می‌شویم.

  • زاینده رود

زاینده رود در استان اصفهان

رودی خروشان که ویژگی بارز شهر اصفهان است و از میان شهر گذر می‌کند. در تمام مسیری که رود طی می‌کند؛ در ساحل‌های اطرافش پارک‌های زیبا و دیدنی وجود دارند که پناهگاه اصفهانی‌ها در آخر هفته‌ها است.

  • دهکده‌ی توریستی زاینده رود

دهکده‌ی توریستی زاینده‌رود شهرکی با امکانات کامل تفریحی و آسایشی در حاشیه‌ی رود زاینده رود است. این دهکده با سکونت‌های مختلف و متعددی که دارد امکان سکونت چند روزه به مسافران از شهرهای دور و نزدیک را می‌دهد.

  • باغ بهادران

باغ بهادران در استان اصفهان

در 60 کیلومتری شهر اصفهان، می‌توانید یکی از بهشت‌های گمشده‌ی استان را پیدا کنید. باغ بهادران سرسبز که شمالی کوچک را برای شما تداعی می‌کند در نزدیکی زاینده‌رود می‌تواند یکی از بهترین خاطرات شما در سفر به اصفهان را بسازد.

  • پارک ملی کلاه قاضی

پارک ملی کلاه قاضی

منطقه‌ای دیدنی در فاصله نزدیک به اصفهان که در گذشته به دلیل وجود گله‌هایی از آهو و حیوانات دیگر برای شکار پادشاهان مورد توجه بوده است. این منطقه به موجب رشته‌های مختلفی که دارد محل مناسبی برای کوهنوردی است. و همچنین طبیعت زیبایی را در اختیار طبیعتگردان قرار می‌دهد.

  • منطقه‌ی گردشگری لادر

منطقه‌ای دیدنی و زیبا با فاصله‌ی کم از شهر اصفهان که تعداد قابل توجهی چشمه، آبشار و چشم‌اندازهای دیدنی را در خود جای دیده است. در سفر به اصفهان از این منطقه دیدن کنید. تا بدون دردسر مسافت طولانی یک طبیعت گردی جذاب داشته باشید.

  • آبشار پونه‌زار

آبشار پونه‌زار

در غرب اصفهان، در میان ارتفاعات زاگرس در نزدیکی شهر فریدون‌شهر در دره‌ای زیبا به نام پونه‌زار یکی از آبشارهای دیدنی اصفهان را پیدا میکنید. برای رسیدن به این آبشار باید نیم ساعت از روستای چغیورت پیاده‌روی کنید.

  • آبشار سمیرم

آبشار سمیرم

آبشاری بلند و زیبا در جنوب اصفهان، در نزدیکی شهر سمیرم با یک طبیعت بی نظیر که در فصل‌های بهار و تابستان از اصفهان و شهرهای دیگر ایران گردشگر و مسافر دارد.

  • آبشار شاهلولاک

آبشار شاهلولاک

در چرمهین یکی از آبشارهای زیبا اما کمتر شناخته شده‌ی اصفهان را پیدا می‌کنید. چرمهین در نزدیکی باغ بهادران قرار دارد. و شما در یک سفر می‌توانید هم از این آبشار دیدن کنید و هم از آب و هوای دلنشین باغ بهادران لذت ببرید. آبشار شاهلولاک یک آبشار دائمی است که حتی در زمستان به شکل یخ زده خودنمایی می‌کند.

  • آبشارآب ملخ

آبشارآب ملخ

آبشار آب ملخ یکی از زیباترین آبشارهای اصفهان است که در نزدیکی رودخانه‌ی ماربر و کوه دنا واقع شده است. آبشاری که در گذشته برای دفع حمله‌ی آفت‌ها به مزارع از آن استفاده می شده است. این آبشار در نزدیکی روستای آب ملخ قرار دارد. آبشاری که چشمه‌ای در بالای آن می‌جوشد و رودی از ادامه‌ی آبشار جاری است.

  • چشمه مرغاب

چشمه مرغاب در استان اصفهان

با فاصله‌ی 85 کیلومتر از اصفهان در نزدیکی شهرستان تیران و کروند، یکی از زیباترین و زلال‌ترین چشمه‌های استان اصفهان را می‌توانید پیدا کنید. چشمه‌ای که به واسطه‌ی عبور از سنگ‌های آهکی، آبی زلال دارد. آب این چشمه به صورت رود جاری می‌شود و در نهایت به سد خمیران می‌ریزد.

  • گلستان کوه

گلستان کوه در خوانسار در استان اصفهان

در نزدیکی شهرستان خوانسار استان اصفهان، می‌توانید منطقه‌ی حفاظت شده‌ی گلستان کوه را پیدا کنید. این منطقه مجموعه‌ای از پدیده‌های طبیعی مانند کوه‌ها، غارها و گیاهان مختلف را در خود جا داده است. لاله‌های واژگون یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این منطقه است.

  • روستای دره بید

روستای دره بید

یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران در نزدیکی فریدونشهر که از توابع خوانسار محسوب می‌شود. این روستا به واسطه‌ی احاطه شدن با درختان بید وحشی، این نام را به خود اختصاص داده است. اما امروزه به دلیل وجود گل زیبای لاله‌ی واژگون در این روستا بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

  • چشمه ناز

چشمه ناز

در 30 کیلومتری غرب سمیرم، شهری به نام ونک وجود دارد. که چشمه‌ای پر آب و زیبا به نام چشمه ناز را در خود جای داده است. این چشمه در میان کوه‌های سر به فلک کشیده و درختان چنار و بید قرار دارد.

  • آبشار نیاسر

آبشار نیاسر

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در اطراف کاشان که از چشمه‌ای به نام چشمه تالار سرچشمه می‌گیرد و از سنگ‌های آهکی زیبایی که به واسطه‌ی همین آبشار به وجود آمده‌اند، به پایین می‌ریزد.

  • تالاب گاوخونی

در 30 کیلومتری شهرستان ورزنه، تالابی به نام گاوخونی قرار دارد. که مقصد پایانی زاینده رود است. این تالاب یک اکوسیستم خاص را در این منطقه ایجاد کرده است. و امکان بازدید از گیاهان و جانوران منحصر به فردی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

  • کوه صفه

کوه صفه در استان اصفهان

در مرکز شهر اصفهان، کوهی قرار دارد که از هر قسمت از شهر قابل مشاهده است. کوه صفه در میان اصفهانی‌ها بسیار معروف است. و اکثر مردم اصفهان اوقات فراغت خود را در این قسمت از شهر می‌گذرانند.

  • کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

در شمال شهرستان آران و بیدگل، یکی از محبوب‌ترین کویرها در میان بیابان گردان را پیدا می‌کنید. کویری که نام خود را از قنات و کاروانسرایی به قدمت دوران صفویه در این منطقه گرفته است.

  • کویر ورزنه

کویر ورزنه

در فاصله‌ی 117 کیلومتری شهر اصفهان، در شهرستان ورزنه یکی از کویرهای پرطرفدار کشور را پیدا می‌کنید. در کویر ورزنه علاوه بر تفریحات کویری معمول مانند شب نشینی و لذت بردن از ستارگان شب، شما می‌توانید از تفریحات بزرگریت سایت تفریحی کویر در کشور هم استفاده کنید و خاطراتی خوش بسازید.

 غذاهای سنتی نصف جهان  

هر قسمت از کشور ما به واسطه‌ی موقعیتی که در آن قرار گرفته است و اقلیم و آب و هوایی که دارد، از یکسری مواد غذایی بیشتر استفاده می‌کند و آن مواد را مطابق با طبع خود ترکیب میکنند. از این ترکیبات خاص که هرکدام سال‌ها است در میان مردم آن منطقه رواج دارد به عنوان غذاهای سنتی آن منطقه یاد می‌کنند. در ادامه با تعدادی از غذاهای سنتی اصفهان آشنا می‌شویم.

  • بریانی

بریون اصفهان

مشهورترین غذای سنتی اصفهان که امکان ندارد مسافری شهر اصفهان را بدون امتحان کردن این غذا ترک کند، بریانی است.  در خیابان‌های اصلی شهر، ساعت ناهار که می‌شود بوی این غذای خوشمزه به خوبی به مشام می‌رسد. در سفر خود به اصفهان حتما این غذا را با آداب مخصوص آن یعنی سرو به همراه ریحان، پیاز؛ دوغ و آبگوشت مخصوص بریان حتما امتحان کنید.

  • حلیم بادمجان

حلیم بادمجان

یکی از خاص‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای اصفهانی که در ماه مبارک رمضان، ساعاتی قبل از افطار صف‌هایی طولانی برای خرید آن در سطح شهر دیده می‌شود، حلیم بادمجون است. برای تهیه‌ی این غذا از گوشت، برنج، بادمجان و کشک به عنوان سه ماده‌ی اصلی استفاده می‌کنند. و سرو آن با پیاز داغ و نعنا داغ انجام می‌شود.

  • قورمه به

قورمه به غذای سنتی اصفهان

به یکی از میوه‌های مورد علاقه‌ی اصفهانی‌ها است. که در غذاهای مختلفی مانند دمپختک و قورمه از آن استفاده می‌کنند. قورمه به در میان اصفهانی‌ها بسیار طرفدار دارد. این غذا با گوشت، به، آلو خورشتی به همراه رب انار پخته می‌شود. و به همراه برنج سفید سرو می‌شود.

  • خورش ماست

خورشت ماست، دسری خوشمزه در اصفهان

خورش ماست دسر محبوب اصفهانی‌ها است. که حتما در مجالس رسمی و عروسی‌ها سرو می‌شود. ظاهر این خورش با خورش‌های دیگر متفاوت است. اما طعم بسیار لذیذ آن شاید حتی از آنها بهتر باشد. برای تهیه‌ی خورش ماست از مرغ، ماست چکیده، زعفران، زرشک و وابسته به ذائقه از مغزیجاتی مانند بادام و پسته استفاده می‌شود.

  • دوغ و گوشفیل

دوغ و گوشفیل در اصفهان

شاید بتوان از این دسر به عنوان عجیب‌ترین خوراک اصفهان یاد کرد. خوراکی که با ترکیب شیرینی سنتی به نام گوشفیل و دوغ شور به وجود می‌آید. شاید به نظر شما ترکیبی این چنینی چندان جالب نباشد اما همین ترکیب یکی از پرطرفدارترین میان وعده‌ها در میان مردم اصفهان است. شما هم حتما در سفر به خود اصفهان این ترکیب را امتحان کنید.

سوغاتی‌های اصفهان

برای بازگشت از سفر مرسوم است که مشهورترین نشانه‌ها از مقصدمان را برای خود یا عزیزانمان به یادگار ببریم. برای خودمان تا خاطرات خوب سفر را هر از چند گاهی زنده کنیم و برای عزیزانمان تا نشان دهیم در لحظات خوب این سفر به یاد آنها بوده‌ایم. هر استان ایران هم سوغات مخصوص خود را دارد که در ادامه با چند مورد از آن آشنا می‌شویم.

سوغاتی‌های خوراکی

گز اصفهان

خوراک مرسوم و سنتی هر شهر و استان را می‌توان به عنوان سوغاتی از آن دیار به همراه آورد. گز اصفهان نخستین سوغات خوراکی است که در میان مردم ایران به شهرت رسیده است. البته که این شهرت با محبوبیت هم همراه بوده است و طعم خوش آن در خاطر مردم مانده است. اصفهان سوهان مخصوص خود را هم دارد که به آن سوهان عسلی می‌گویند. سوهانی که نازک‌تر از سوهان قم است و مغزیجات زیادی دارد. پولکی هم یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه و مشهور اصفهان به شکل آبنباتی نازک است که با مغزیجات یا پودر نارگیل تزئین می‌شود. اگر شما اهل چایی هستید؛ نوشیدن چایی با هر کدام از سه سوغات بالا می‌تواند برای شما جذاب باشد.

صنایع دستی

صنایع دستی استان اصفهان

صنایع دستی اصفهان بسیار مشهور هستند به حدی که در جهان به شهرت رسیده‌اند. میزی که با سفره قلمکارهای اصفهان پوشانده شده است و بر روی آن گلدانی میناکاری شده، ظرفی زیبا از هنر مسگران اصفهانی، تابلویی قلم زنی شده از میدان نقش جهان، شمعدان‌هایی فیروزه کوبی شده و جعبه‌ای با طرح خاتم کاری؛ شاید بتواند به خوبی عظمت و زیبایی صنایع دستی اصفهان را به شما نشان دهد. در بازار قدیمی اصفهان که در میدان نقش جهان است شما می‌توانید به راحتی این صنایع دستی را پیدا کنید. و از هنرمندان اصفهانی خریداری کنید.

مسیر دسترسی به اصفهان از تهران

از شهر تهران تا مرکز استان اصفهان، شهر اصفهان، حدودا 450 کیلومتر فاصله است که برای طی کردن این فاصله می‌توانید از مسیرهای زمینی یعنی قطار، اتوبوس و ماشین شخصی یا مسیرهای هوای تعبیه شده استفاده کنید. در ادامه با سه مسیری که شما می‌توانید برای سفر به اصفهان با اتومبیل شخصی خود انجام دهید آشنا می‌شویم.

مسیر اول: در مسیر اول شما باید به سمت قم بروید، پس از آن وارد اتوبان قم-کاشان بشوید و از کاشان مسیر خود را به سمت اصفهان ادامه دهید. در این مسیر مجتمع‌های خدماتی بسیاری وجود دارند که می‌توانید استفاده کنید و همچنین این مسیر کمترین زمان یعنی حدود 4 ساعت و 44 دقیقه را به خود اختصاص می‌دهد.

مسیر دوم: مسیر دوم به ترتیب از شهرهای قم، سلفچگان، دلیجان و بخشی از استان مرکزی عبور می‌کند. جاده‌ی این مسیر قدیمی‌تر است اما در این جاده هم مجتمع‌های خدماتی وجود دارد و تنها 10 دقیقه بیشتر از مسیر اول زمان می‌برد.

مسیر سوم: این مسیر از اتوبان کرج آغاز می‌شود. و پس از آن به ترتیب از شهرهای ساوه، سلفچگان و میمه می‌گذرد. این جاده با اتوبان آغاز می‌شود اما در ادامه، مسیر از جاده‌های قدیمی می‌گذرد. برای طی کردن این مسیر به 5 ساعت زمان نیاز دارید.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد