نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

سفر به ارمنستان با ماشین شخصی

سفر به هر نحو و به هر مقصدی می‌تواند زیباترین لحظات و خاطرات زندگی شما را بسازد. ارمنستان یکی از دیدنی‌ترین کشورهای جهان است که در همسایگی ایران قرار گرفته است. در سال‌های اخیر تعداد سفرهای مردم ایران با ماشین شخصی خود به ارمنستان به صورت محسوسی بیشتر شده است. اگر شما قصد دارید با ماشین خود سفری به کشور ارمنستان داشته باشید باید از یکسری نکات کلی اطلاع داشته باشید. در ادامه‌ی این نوشته می‌خواهیم سفر از تهران به مقصد ارمنستان را با جزئیات بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا بتوانید از سفر خود بیشترین لذت را ببرید.

مسیر سفر به ارمنستان در ایران

مسیر سفر به ارمنستان را از تهران، پایتخت ایران، به عنوان مبدا شروع می‌کنیم. برای رسیدن به مرز ایران ارمنستان باید از تهران به سمت شمال غرب ایران برویم. و مسیرهای زیبایی را برای رسیدن به مرز ایران-ارمنستان پشت سر بگذاریم. در ادامه با مسیرها و شهرهایی که باید پشت سر بگذارم آشنا می‌شویم.

جاده تبریز

تهران-تبریز

نخستین جاده‌ای که باید برای رسیدن به ارمنستان بروید، جاده‌ی تهران-تبریز است. که 625 کیلومتر مسافت دارد. این مسیر 6 ساعت و 56 دقیقه از سفر شما را به خود اختصاص می‌دهد. در ابتدا باید در اتوبان تهران-کرج رانندگی کنید و از آنجا مسیر خود را به سمت قزوین ادامه دهید. تهران تا قزوین 162 کیلومتر است. و شما بعد از طی این مسافت می‌توانید چند ساعتی را در شهر دیدنی قزوین استراحت کنید. یا حتی از دیدنی‌های آن مانند کاخ چهل ستون و برج ناقوس دیدن کنید. پس از آن در مسیر قزوین-زنجان رانندگی کنید که 178 کیلومتر است. در زنجان هم می‌توانید کمی استراحت کنید و بعد دیگر به سمت تبریز برانید و این بخش از سفر را به پایان برسانید.

مسیر تهران به تبریز

برای رسیدن به تبریز می‌توانید از مسیر زیبایی که از تهران به رشت می‌رود استفاده کنید. و بعد از آنجا با جاده‌های پر پیچ و خم و جنگلی شمالی به سمت اردبیل برانید و بعد از آن به سمت تبریز بروید. این مسیر زمان بیشتری از شما می‌گیرد اما به مراتب مناظر دیدنی‌تر و مسیر جذاب‌تری را برای شما فراهم می‌کند.

تبریز-جلفا، مسیر بعدی سفر به ارمنستان

جاده‌ی تبریز-جلفا مسیر بعدی برای رسیدن به مرز ایران-ارمنستان است. بعد از اندکی استراحت و بازدید از دیدنی‌های تبریز باید به سمت جلفا راهی شوید. برای رسیدن به جلفا باید از تبریز به سمت مرند بروید و پس از آن مسیر خود را به سمت جلفا ادامه دهید. جلفا یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است که ترکیبی از آثار اسلامی و ارمنی را در دسترس گردشگران و مسافران قرار می‌دهد. حتما با ورود به این شهر متوجه اتمسفر و فضای متمایز آن می‌شوید. با رسیدن به جلفا، حتما زمانی را در این شهر استراحت کنید. و بازدید از کلیسای سنت استپانوس و آبشار آسیاب خرابه را در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید. البته که جاذبه‌های دیدنی این شهر به این دو محدود نمی‌شود اما این دو مهم‌ترین هستند.

جلفا تا مرز نوردوز

نوردوز یکی از روستاهای شهرستان جلفا است که در بخش سیه‌رود واقع شده است. این روستا در کنار رود ارس قرار گرفته است و با یک پل به کوشر ارمنستان متصل می‌شود. این پل مرزی شاهراه ارتباطی ایران و ارمنستان است و سالانه تعداد زیادی از مردم برای سفر زمینی خود به ارمنستان از آن استفاده میکنند. شما برای اینکه به مرز نوردوز برسید باید 60 کیلومتر از جلفا به سمت سیه‌رود بروید و پس از آن با طی کردن یک مسافت 20 کیلومتری از سیه‌رود خود را به نوردوز برسانید.

پایانه‌ی مرزی نوردوز

این پایانه‌ی مرزی در روستایی به همین نام در نزدیکی ارس قرار دارد و در واقع دو کشور ایران و ارمنستان را به وسیله‌ پلی که بر روی رود ارس قرار گرفته است به یکدیگر متصل می‌کند. با رسیدن به این پایانه‌ مرزی شما باید یکسری مراحل قانونی را برای عبور از مرز انجام دهید تا بتوانید به خاک کشور ارمنستان وارد شوید. در این مراحل قانونی به یکسری مدارک و اسناد نیاز دارید. در نوشته‌ای که به صورت اختصاصی در ارتباط با این مراحل قانونی نوشته شده است، جدولی وجود دارد که مدارک مورد نیاز برای این سفر را به صورت کامل برای شما توضیح می‌دهد.

پایانه نوردوز برای سفر به ارمنستان

همینطور در کنار پایانه‌ی مرزی نوردوز، بازارچه‌ای وجود دارد. اگر برای رد شدن از مرز عجله‌ای ندارید یا با یک صف طولانی در پایانه مواجه شدید پیشنهاد میکنم برای گذران وقت خود از این بازارچه استفاده کنید. این بازارچه به واسطه‌ نزدیکی به مرز ارمنستان، محل مناسبی برای خرید اجناس خارجی اصل هستند. البته که در این بازارچه قیمت‌ها به صورت کاملا محسوسی با قیمت همان اجناس در بازارهای داخلی تفاوت دارد و یک فرصت خوب برای خرید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ادامه‌ی سفر در ارمنستان

با انجام یکسری کارهای قانونی و ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز، حال شما می‌توانید ادامه‌ی مسیر را با ماشین شخصی خود در ارمنستان ادامه دهید. برای اینکه به ایروان، پایتخت ارمنستان برسید باید از شهرها و مناطق مختلفی عبور کنید. در ادامه می‌خواهیم با مسیرهایی که در این کشور باید پشت سر بگذاریم، آشنا شویم.

از نوردوز تا اغوانی

برای رسیدن به ایروان از پایانه‌ مرزی نوردوز، دو مسیر پیش روی شما قرار دارد که می‌توانید استفاده کنید. اما هر دو مسیر تا نیمه‌های راه از جاده‌های مشابهی گذر می‌کنند. در واقع شما تا زمانی که به اغوانی برسید تنها یک مسیر پیش رو دارید و بعد از آن باید میان دو انتخابی که وجود دارد یکی را انتخاب کنید. برای رسیدن به اغوانی باید جاده‌های زیر را به ترتیب پشت سر بگذارید:

از نوردوز تا مِغری یک مسیر 10 کیلومتری پیش روی شما قرار دارد.

برای حرکت از مِغری تا لهواز هم باید یک جاده‌ی کوتاه 5 کیلومتری را پشت سر بگذارید.

از لهواز تا لرنادزور 45 کیلومتر جاده پیش روی خود دارید، از لرنادزور تا کاپان 22 کیلومتر و از کاپان تا اغوانی 36 کیلومتر.

کاپان استراحتگاه مسیر 

در این مسیر، کاپان بهترین انتخاب برای یک وقفه‌ی کوتاه و استراحت است. کاپان یک شهرک در جنوب غربی ارمنستان است و در جنوب ایروان قرار دارد. کاپان در یک منطقه‌ی جنگلی و ریزشگاه دو رودخانه قرار گرفته است. این شهر هم می‌تواند بخشی از تاریخ ارمنستان در زمان اتحاد جماهیر شوروی را برای شما به تصویر بکشد و هم مناظر طبیعی زیبایی از ارمنستان را به شما معرفی کند. کوه خوستوپ، صومعه‌ی واهاناوانک و صومعه‌ی تاتو از دیدنی‌های این شهر هستند.

کاپان

مسیر های اغوانی تا ایروان

زمانی که به اغوانی رسیدید باید مطابق با شرایط خود یک مسیر را برای ادامه‌ی راه انتخاب کنید.

مسیر اول

 مسیری که در ادامه با آن آشنا می‌شوید برای افرادی است که عجله دارند و می‌خواهند هرچه سریع‌تر خود را به ایروان برسانند. این مسیر مسافت کمتری را به خود اختصاص می‌دهد اما در مجموع با مسیرهایی که برای رسیدن به اغوانی پشت سر گذاشته‌اید حدودا 6 الی 8 ساعت زمان می‌برد. مجموع این مسیر کمتر از 400 کیلومتر است اما به واسطه‌ی مسیرهای پر پیچ و خم کوهستانی که خالی از مشکل نیستند، نمی‌توان باسرعت بالایی این مسیر را طی کرد. بنابراین زمانی بیشتر از حد معمول به خود اختصاص میدهد.

این مسیر از جاده‌های زیر عبور می‌کند:

اغوانی تا آرپی باید در یک جاده‌ی 150 کیلومتری رانندگی کنید. و بعد از آن مسیر خود را از آرپی تا ایروان در یک جاده‌ی 114 کیلومتری ادامه دهید.

مسیر دوم

مسیر دوم قطعا زمانی بیشتری از شما می‌گیرد. و اگر برای رسیدن به ایروان عجله دارید اصلا مسیر مناسبی برای شما نیست. در این مسیر از میان دشت‌های سرسبز و دیدنی ارمنستان می‌گذرید و با طبیعت بی نظیر این کشور بیشتر آشنا می‌شوید. یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های ارمنستان که با استفاده از این مسیر از آن دیدن می‌کنید دریاچه‌ی سوان است. دریاچه‌ی سوان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های کشور ارمنستان است که حتما باید در برنامه‌ی سفر شما به این کشور قرار بگیرد. در اطراف این دریاچه هم پارکی قرار دارد که با نام پارک ملی سوان شناخته می‌شود. برای استفاده از این مسیر دوم باید از جاده‌های زیر استفاده کنید.

برای رسیدن از اغوانی تا وایک باید یک جاده‌ 129 کیلومتری را پشت سر بگذارید.

از وایک تا شاتین هم یک مسیر 27 کیلومتری پیش رو دارید.

از شاتین تا گغوویت 42 کیلومتر فاصله است.

مسیر گغوویت تا لاشن یک مسیر 71 کیلومتری است. در همین مسیر می‌توانید از دریاچه‌ی سوان دیدن کنید.

و در نهایت از لاشن تا ایروان تنها 66 کیلومتر فاصله است که با طی کردن آن شما به مقصد خود، پایتخت کشور ارمنستان، می‌رسید.

ایروان پایتخت ارمنستان

در این نوشته شما با کلیت سفر به ارمنستان با استفاده از ماشین شخصی خود آشنا شدید. در نوشته‌های بعدی با جزئیات و لازمه‌های این سفر بیشتر آشنا می‌شویم.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد