نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

روستای سوئه چاله، روستایی سوار بر زین اسب در دریایی از ابر

کشور ایران به موجب قرارگیری در یک موقعیت جغرافیایی خاص میتواند بهترین انتخاب برای لذت بردن از جاذبه های طبیعی باشد. و هرکدام از استان های آن بخشی از این زیبایی ها را به تصویر میکشد. در این مقاله میخواهیم با یکی از روستاهای زیبای گیلان که بهشت یا شاید دنیایی خیالی را برای شما تداعی میکند بیشتر اشنا شویم. اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید حتما تا پایین این نوشته با ما همراه باشید. 

موقعیت جغرافیایی روستای سوئه چاله

در شهرستان ماسال در استان گیلان می‌توان یکی از زیباترین ییلاقات کشور را پیدا کرد. استان گیلان در کرانه ی جنوبی دریای خزر، در محدوده ی شمالی ایران قرار گرفته است. و جاذبه های طبیعی زیبایی را برای گردشگران به ارمغان آورده است. یکی از این زیبایی ها در شهرستان ماسال در میان شهرستان های فومن، تالش، صومعه سرا و … قرار گرفته است. اکثر گردشگران و مسافران به قصد بازدید از اولسبلانگاه وارد شهرستان ماسال میشوند. سوئه چاله ییلاقی در نزدیکی اولسبلانگاه است. که میتواند چه بسا مسافران بیشتری را به این شهرستان جذب کند. روستای سوئه چاله در 25 کیلومتری ارتفاعات ماسال و بر فراز کوه و ابرها قرار گرفته است. و در کنار دیگر جاذبه های این ارتفاعات یک قاب تماشایی از بهشت متصور را برای شما تداعی میکند. 

زیبایی های سوئه چاله

زیبایی های روستای سوئه چاله

گفتیم که روستای سوئه چاله در بالای کوه قرار دارد. اما به صورت دقیق تر میتوان گفت این روستا در یک فرورفتگی میان دو قله ی کوه قرار دارد که از دور به زین اسب تشبیه شده است. زمان های زیادی از سال که دریایی از ابر دور تا دور روستا در جریان است، این فرورفتگی هم در ابر غرق میشود. و تنها دو قله ای که در دو طرف آن هستند از هجوم ابرها در امان میمانند. 

انتخاب اسم این روستا هم ارتباط مستقیمی با ویژگی های روستا دارد. سو در زبان تالشی در معنای گلپر است و گلپر یکی از آن گیاهانی است که در این منطقه به وفور یافت میشود. چاله هم به تصویری اشاره دارد که در دوردست از این روستا به چشم میاید و مانند چاله ای در میان دو قله ی کوه است. 

 

زیبایی های روستای سوئه چاله

بهترین زمان برای سفر به این روستای زیبا نیمه ابتدایی سال است. البته که فروردین ماه، بارش ها در این منطقه همچنان ادامه دارد و دسترسی به روستا را سخت میکند. بهترین زمان برای لذت بردن از دریای ابری که روستا را در خود غرق میکند؛ اردیبهشت ماه و خرداد ماه است. سفر به این روستا در فصل های سرد سال، به موجب بارش های شدید غیرممکن است. 

جاذبه های گردشگری اطراف

روستای سوئه چاله در استان و شهرستان و منطقه ای قرار گرفته است که جاذبه های بسیاری دارند. و هرکدام میتوانند یک خاطره ی زیبا و به یاد ماندنی برای شما بسازند.

اولسبلنگاه واقع در اطراف روستای سوئه چاله

روستای سوئه چاله تنها یکی از روستاهای ییلاقی در ماسال است. و با طی کردن مسیری کوتاه می‌توانید از مشهورترین ییلاق ماسال یعنی اولسبلنگاه دیدن کنید. اولسبلنگاه منطقه ی ییلاقی زیبایی است که طبیعت سرسبز و زیبای آن با آب و هوای خوب و معتدلی که در فصل های گرم سال دارد مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. اولسبلنگاه که به موجب رویش درختان ممرز در این قسمت به این نام مشهور است که قوانین خاص ساخت و ساز خود را دارد؛ سیم کشی برق وجود ندارد. و تمام اجزای کلبه ها با چوب ساخته میشود. همین قوانین خاص ساخت و ساز یکی از جذابیت های این منطقه است. 

اولسبلنگاه

رودخانه خالکایی

خالکایی یکی از رودهای تامین کننده ی منبع آب در شهرستان ماسال است که از کوه شاه معلم ماسال جاری میشود. و با عبور از ییلاقات ماسال و فراز و فرودهای مسیر از شهر ماسال عبور میکند و در نهایت به تالاب انزلی میریزد. برای رسیدن به سوئه چاله باید این رود را پشت سر بگذارید. در طی مسیر کلبه های اغذیه فروشی وجود دارند که شما میتوانید خستگی راه را با چایی و خوراکی های محلی در کنار صدای آب رفع کنید. 

رودخانه خالکایی

آبشار ویوز

کوه ها مبدا جویبارهایی هستند که از برف و بارش زمستان بر نوک قله های کوه جاری میشوند و در نهایت به یک رود خروشان تبدیل میشوند و هنگام جاری شدن از ارتفاعات کوه آبشارهایی زیبا را شکل میدهند. آبشار ویوز یکی از آبشارهای زیبای ماسال است. ماسال آبشارهای زیادی دارد. اما آبشار ویوز یکی از معروف ترین آبشارهای این منطقه است که در نزدیکی اولسبلنگاه قرار گرفته و ارتفاع 14 متری دارد. آبشار تولی نساء و رامینه از دیگر آبشارهای این منطقه هستند که ارتفاعی نزدیک به 10 متر دارند. 

آبشار ویوز

غار آویشو 

محل قرارگیری ییلاقات ماسال کوه هایی در این شهرستان است و یکی از متدوال ترین فرایندهای طبیعی در کوه ها غارها هستند. در ییلاقات مختلف ماسال هم میتوانید کوه های مختلفی را پیدا کنید که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. و به نحوی میتوانند یک تجربه ی زیبا برای شما به یادگار بیاورند. غار آویشو یکی از مشهورترین غارهای ماسال است. و نسبت به دیگر غارها بازدیدکنندگان بیشتری را به خود جذب میکند. 

غار آویشو 

روستای گیلوانه در نزدیکی روستای سوئه چاله

استان گیلان مشاهیر بسیاری دارد و یکی از معروف ترین ها میرزا کوچک خان جنگلی است. میرزا کوچک خان یکی از فعالان در انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل بوده است. روستای گیلوانه محلی است که تاریخ ایران یکی از شجاع ترین مردان خود را از دست داد. گفته شده است که همزمان با کولاک، میرزا راهی خلخال بوده است که در مسیر زخمی میشود. و با گرفتاری در برف ها نمیتواند کاری از پیش ببرد و در نزدیکی روستای گیلوانه چشم از دنیا فرو بسته است. اگر امروز به روستای گیلوانه سفر کنید یادبودی از قهرمان گیلک سال های مشروطه را در این روستا پیدا میکنید. 

روستای گیلوانه

معرفی مناطق مشابه 

اگر در تابستان و فصل های گرم سال عازم استان های شمالی کشور هستید، بهترین انتخاب برای شما مناطق ییلاقی است. تا هم از گزند گرما هوا در امان باشید و هم از زیبایی های طبیعت لذت ببرید. در این مقاله یکی از بهترین گزینه های انتخابی، ییلاق سوئه چاله به شما معرفی شد. اما اگر از این منطقه ی ییلاقی لذت بردید پیشنهادهای دیگری هم برای شما داریم. 

استان گیلان ییلاقات زیبای زیادی دارد و یکی از مشهورترین آنها همان اولسبلنگاه است که در نزدیکی سوئه چاله قرار دارد. و با یک سفر به این منطقه میتوانید از هر دو بازدید کنید.ییلاق لیلاکوه یکی دیگر از ییلاقات زیبای گیلان است که در نزدیکی لنگرود قرار دارد.

ییلاق لیلاکوه

ییلاق سوباتان ییلاقی است که در سال های اخیر در میان گردشگران و طبیعت گردان به شهرت رسیده است. روستای ییلاقی ارده هم یک روستای ییلاقی زیبایی در نزدیکی رضوانشهر است. که با گذراندن مسیر پیچ در پیچ در محیط کوهستانی شما را به یک بهشت ناشناخته میرساند. 

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد