نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

روستای ابیانه، نگینی سرخ در دل کوه های کرکس 

کشور ایران یکی از زیباترین کشورهای جهان است. روستاها هرکدام زیبایی خاصی را دارند و در میان آنها روستاهای پلکانی ویژه تر هستند. و یکی از جاذبه های منحصر به فرد ایران محسوب میشوند. روستای ابیانه یکی از این روستاهای پلکانی است در ادامه با یکی از این روستاها بیشتر آشنا میشویم. 

موقعیت جغرافیایی

در مرکز ایران استانی به نام اصفهان قرار دارد که از رشته کوه زاگرس تا دشت کویر را در برمیگرد. شهرستان کاشان یکی از مشهورترین و پر رفت و آمد ترین شهرستان های این استان است. که روستای ابیانه هم در نزدیکی آن قرار دارد. در فاصله ی 40 کیلومتری شمال غرب نطنز و 70 کیلومتری جنوب کاشان، در دامنه ی کوه های کرکس، یکی از زیباترین و قدیمی ترین روستاهای پلکانی ایران قرار دارد. روستایی که با رنگ سرخ خانه هایش مشهور است. و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب میکند. 

موقعیت جغرافیایی روستای ابیانه

 

تاریخچه روستای ابیانه

این روستا به دو بخش قدیمی و امروزی تقسیم میشود. بخش قدیمی این روستا در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. قسمتی از روستا که خانه هایی از دوره های قاجار، صفوی و حتی سلجوقی و ساسانی را در خود جای داده است. قسمتی از روستا که با ورود به آن پا در حال و هوای صفویه و قاجار میگذارید. و میتوانید داستان های قدیمی و تاریخی را پیش روی خود مجسم کنید.

 تاریخ این روستا قدمتی بیشتر از خانه سلجوقی و ساسانی است. این روستا از زمان هخامنشیان مورد توجه پادشاهان ایرانی بوده است. و آتشکده ای هم از آن زمان در این روستا قرار دارد که در زمان ساسانیان با توجه بیشتر به دین زرتشت دوره ای پر رونق تر را پشت سر گذاشته است. روستایی خوش آب و هوا در دل کوهستان های اصفهان با آب و هوای خوش و مردمی خوش برخورد و خوش رفتار که همیشه برای گذران اوقات فراغت مورد توجه پادشاهان، درباریان و اعیان در شهرهای اطراف بوده است. 

 

چرا ابیانه به روستای سرخ مشهور ست؟

تقریبا همه ی ما زمانی که نام ابیانه را میشنویم، تصاویر زیبایی از خانه های سرخ این روستا در ذهن ما نقش می‌بندد. خاک سرخ نمادی برای شناسایی منابع آهن است. و کوه هایی که ابیانه خود را در میان آنها جا داده است سرشار ازخاک سرخ هستند و این سرخی نشان از وجود منابع غنی آهن در این خاک ها دارد. با ورود به این روستا، تصور میکنید که پا به منطقه ای گذاشته اید که هیچگاه از دوره ی صفوی قاجار دور نشده اند و زمان را نگاه داشته اند. 

چرا ابیانه به روستای سرخ مشهور ست؟

در این روستا، خانه ها تماما از خاک سرخی ساخته میشوند که از معدنی در نزدیکی این روستا به وجود می آید. این خاک سرخ مقاومت بالایی دارد و محلی ها بر این باور هستند که این خاک استقامت خانه ها را بالا میبرد. شاید وجود همین خاک در معماری خانه های قدیمی این روستا باعث شده است که تعدادی خانه از دوره های مختلف تاریخی همچنان در این روستا پابرجا باشند. 

جاذبه های گردشگری 

روستای ابیانه، یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران است که در یک طبیعت بی نظیر قرار گرفته است. و به همین جهت این روستا جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری برای مسافران و گردشگران این منطقه فراهم میکند که در ادامه با آن آشنا میشویم. 

چشمه ها 

برای رسیدن به روستای ابیانه از یک مسیر کوهستانی زیبا عبور میکنید. در این جاده ی زیبا، برخلاف مسیری که شما برای رسیدن به روستای ابیانه طی میکنید رودی در جریان است. این رود از چشمه های مختلف در روستا سرچشمه میگیرد و در این مسیر کوهستانی زیبا تصاویر زیبایی برای مسافران و ماجراجویان به تصویر می‌کشد. چشمه رئیسون یکی از مهمترین چشمه های روستای ابیانه است. که بالاتر از آسیاب قرار دارد و رودی که در طول مسیر میبینید از همین چشمه جاری شده است. چشمه رئیسون تامین کننده ی آب شرب روستا است. و در تمام فصول سال پر آب است. مردم روستا براین باورند که استفاده از این آب باعث افزایش عمر میشود. شاید علت زندگی سالم و پربار مردم روستا هم شرب همین آب زلال و خنک ناشی میشود. 

چشمه های ابیانه

 

در غرب روستا هم دو چشمه ی دیگر جاری است که مسافران کمتری به آنها توجه می‌کنند. این دو چشمه هم در تمام فصول سال پر آب هستند. اما برای رسیدن به آن‌ها باید از مردم بومی روستا کمک گرفت. 

باغ ها

روستای ابیانه در محدوده ای کوهستانی قرار دارد. اما شما میتوانید باغ های بسیار زیبایی از میوه های مقاوم در برابر سرما را در این روستا پیدا کنید؛ آلو، گردو و بادام. این باغات زیباترین بهارها و پاییزها را برای این روستا به وجود می آورند و تصویری چند برابر زیبا از یک روستای کوهستانی را در اختیار شما قرار میدهند. حتی اگر سفر شما محدود به تماشای این باغ ها میشود آن را از دست ندهید و زیبایی تمام را به خودتان هدیه دهید. 

باغ های ابیانه

 

آتشکده‌ی هخامنشی در روستای ابیانه

آتشکده ای که در روستای ابیانه پیدا میکنید قدیمی ترین اثر تاریخی این روستا است. که ساخت آن به دوران هخامنشیان باز میگردد. اما دوران اوج خود را در زمان ساسانیان تجربه کرده است. در دوران ساسانیان به واسطه ی رسمیت بخشیدن به دین زرتشت در کشور، آتشکده ها اهمیت بیشتری پیدا کردند و مورد توجه پادشاهان قرار گرفتند. این آتشکده در دوره های بعدی به شدت آسیب دید. و امروزه تنها یکی از اتاق های آن قابلیت بازدید دارد و دیگر قسمت های آن تخریب شده اند. آتشکده ابیانه یکی از آتشکده های خاص ایران است که با استفاده از زغال سنگ روشن نگاه داشته میشده است. دیگر آتشکده ها با چوب و هیزم روشن میماندند و مشهور ترین آنها را میتوانید در یزد پیدا کنید. 

آتشکده هارپاک

 

 مسجد پرزله

مسجد پرزله یکی از آثار تاریخی ابیانه است که اسناد ساخت آن در دوره ی ایلخانی را تایید میکند. اما در ادوار مختلف تاریخی قسمت های مختلفی به آن اضافه شده است و کاربرد داشته است. این مسجد یکی از آن آثار تاریخی است که میتوان دوره های تاریخی مختلف با نمادها و نقش های گوناگون مورد بررسی قرار داد. مسجدی که ساخت آن به دوره ی ایلخانی باز میگردد، در دوران صفوی سالنی بزرگ در آن ساخته شد و حتی ایوانی در دوران پادشاهی قاجارها در ایران به این بنا اضافه شد. 

 مسجد پرزله

 

مسجد حاجتگاه واقع در روستای ابیانه

مسجد حاجتگاه یکی از مساجد تاریخی روستای ابیانه است. این مسجد با معماری 700 سال پیش ساخته شده است و همین گواه است که سال های زیادی از تاریخ این روستا را در کنار مردم ورق زده است و به نظاره نشسته است. مسجد حاجتگاه در نزدیکی قبرستان قدیمی ابیانه قرار دارد. اسنادی که در این مسجد قرار دارد گواه بر این است که این مسجد در زمان پادشاهی شاه طهماسب اول ساخته شده است. در میان مردم ابیانه این باور وجود دارد که حاجت و دعایی که در این مسجد خواسته شود حتما به مرحله استجابت خواهد رسید و به همین دلیل این مسجد را حاجتگاه مینامند. 

مسجد حاجتگاه

زیارتگاه هینزا 

در جنوب شرقی روستا، در میان صخره ای بزرگ و دره ای باریک زیارتگاهی به اسم زیارتگاه هینزا وجود دارد ز.یارتگاهی که آن را منسوب به بی بی زیده خاتون، دختر امام موسی بن جعفر میدانند. مردم روستا همچنان به این زیارتگاه باور دار.ند و معتقدند آنها را در مسیر رسیدن به خواسته هایشان یاری میکند. شمع های روشن مردم در پنجره های این زیارتگاه گواه این باور است. 

زیارتگاه هینزا 

زمان مناسب برای سفر به وستای ابیانه

 

ابیانه در نزدیکی یکی از کویری ترین شهر های ایران، کاشان، قرار گرفته است. اما به واسطه ی قرار گرفتن در ارتفاعات کوه های کرکرس و وجود چشمه های آب یک هوای معتدل و مناسب در این روستا وجود دارد که هر فصل به شکلی خاص، آن به یک مقصد مناسب تبدیل میکند. در فصل بهار شکوفه های بادام و آلو که از باغ ها بیرون زده اند و باران بهاری که میبارد زیبایی خاصی به این روستا میبخشد. در تابستان درختان سرسبزی که در اوج زیبایی خود قرار دارند و آب خروشان رود و چشمه ها خاطرات زیبای شما را میسازد. پاییز هزاررنگ ابیانه که با بارش های فراوان همراه است یک معنای دیگر از پاییز را برا شما به همراه می آورد و زمستان سفیدپوشی که تماما پاکی و زیبایی است.

زمان مناسب برای سفر به ابیانه

در نتیجه سفر به این روستا در تمامی فصول سال دیدنی و خاص است و تجارب متفاوتی را به شما هدیه می‌دهد. 

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد