نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

راهنمای سفر به شهر اهواز

.اهواز مرکز استان خوزستان و یکی از پرجمعیت ترین شهرهای ایران به شمار می‌آید. اهواز جزء یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران محسوب میشود. که دمای آن در تابستان 50 درجه و سردترین دمای مربوط به این شهر در زمستان و 5 درجه می‌باشد. از اینرو  بهترین زمان برای سفر به این شهر فصل‌های پاییز و زمستان می‌باشد. 

تاریخچه شهر اهواز

اهواز در طول تاریخ با نام‌های متفاوتی همچون تاریانا در زمان ایلامیان و اوکسین در دوره باستان شناخته میشده و پس از گذشت زمان به نام کنونی تغییر یافته است. در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار، اهواز وضعیت خوبی نداشت اما با آزاد شدن کشتی‌رانی و تاسیس بندرگاه ناصری در کارون برای کشورهای خارجی، دوباره سرزندگی و هیجان در شهر اهواز رونق یافت. به خاطر این بندرگاه در آن زمان نام اهواز نیز به ناصریه تغییر کرد. اما در زمان پهلوی، رضا شاه نام باستانی آن یعنی اهواز را به او برگرداند و تا امروز دیگر نامش تغییر نکرده است.

اهواز سرگذشت تاریخی عظیمی داشته است. و وقایع متفاوتی در این شهر رقم خورده است، یکی از نزدیک‌ترین وقایع به امروز جنگ تحمیلی است که این شهر و مردم آن با مقاومتی مثال نزدنی در برابر هجوم دشمن ایستادند و اجازه تصاحب یک وجب از خاک کشور را به دشمن ندادند. بنا به همین تاریخچه، می‌توان گفت مردم استان خوزستان یکی از شجاع‌ترین مردمان در طول تاریخ بوده‌اند.

جاذبه‌های دیدنی شهر اهواز، مرکز رود زیبای کارون

اهواز دارای آثار تاریخی و طبیعی بسیاری است. و  عبور رود کارون از وسط شهر که پر آب‌ترین و خروشان‌ترین رود در کشور است، زیبایی و شکوه آن را دو برابر کرده است. همینطور اهواز از آنجایی که قدمت بسیاری دارد، دارای جاذبه‌هایی با تنوع قومیتی، فرهنگی، مذهبی و.. است. 

در اینجا به توضیحی در مورد چند تا از مهم‌ترین جاذبه‌های اهواز می‌پردازیم تا با سفر به این شهر حتما از این جاذبه‌ها هم دیدن کنید.

رودخانه کارون، تنها رود با قابلیت کشتی‌رانی در ایران

رودخانه کارون

رود کارون یکی از بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین رودها می‌باشد. که از گذشته محل زندگی مردمان مختلفی بوده است و سبب رونق کشاورزی و دامداری برای آن‌ها شده است. به همین دلیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بخش عظیمی از این رودخانه در استان خوزستان و شهر اهواز قرار گرفته است و آب موردنیاز شهر اهواز از این رود تامین میشود. سالانه گردشگران بسیاری صرفا برای دیدن کارون به استان خوزستان و اهواز سفر می‌کنند. این رود در وسط شهر اهواز قرار گرفته است و شما به راحتی می‌توانید از این رود زیبا بازدید کنید.

پل سیاه، اولین پل ساخته شده روی کارون

پل سیاه

این پل همزمان با احداث راه آهن سراسری ایران و در سال 1308 به دستور رضا شاه پهلوی ساخته شد.  به دلیل اینکه رنگ بدنه و پایه‌های آن سیاه است، به پل سیاه شهرت یافت. این پل یکی از مهم‌ترین ارتباطات ریلی در آن زمان بود که دارای 52 پایه و 1050 متر طول میباشد.

 تماشای غروب در کنار کارون و روی پل سیاه با چشم اندازی فوق العاده، از آن دسته تجربه‌هایی است که کمتر کسی تجربه کرده است. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما غروب زیبای خورشید با چشم انداز کارون را، روی این پل به تماشا بنشینید.

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز

این شهر دارای پل‌های فراوانی است. به گونه‌ای که با داشتن 10 پل با نام شهر پل‌ها نیز شناخته میشود که هر کدام از آن‌ها زیبایی خود را دارد. پل سفید یکی از هشت پل ساخته شده روی رود کارون است که متصل کننده بخش شرق به غرب شهر است.

این پل که لقب نخستین پل معلق در ایران را گرفته است به واسطه قرار گیری روی کارون، منظره‌ای چشم نواز و توصیف نشدنی را به ارمغان آورده است.  در زمان رضا شاه پهلوی ساخته شده است به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. این پل دومین پل پس از پل سیاه است که روی رود کارون ساخته شده است از اینرو از دیرباز اهمیت زیادی بین مردم داشته است. پل سفید از جنس فلز ساخته شده  و روی پایه‌ای بتنی قرار گرفته است. این پل بسیار دیدنی و با عظمت است. و تربه به شما پیشنهاد میدهد حتما از اینجا دیدن کنید. پل سفید بین حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین قرار گرفته است.

بازار عبدالحمید اهواز

بازار عبدالحمید اهواز

زمانی که به جایی سفر میکنیم محال ممکن است نخواهیم از بازارهای آن دیدن کنیم به خصوص که اگر آن بازار تاریخی باشد. چرا که بیشتر فرهنگ مردم یک منطقه را می‌توان در بازار آنجا مشاهده کرد. بازار عبالحمید اهواز از آن دسته بازارها با تاریخچه‌ای غنی است. و قدیمی‌ترین بازار در اهواز به شمار می آید و قطعا ارزش دیدن را دارد. خانه‌ای قدیمی در این بازار قرار گرفته است که مربوط به دوره قاجار است. و در آن دوره این بازار محل افراد پولدار بوده است که خریدهای خود را از این بازار انجام میداده‌اند. و به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است

برای بازدید از این بازار باید به خیابان نظری پور بروید. که بازار عبدالحمید بین خیابان نادری و امام خمینی قرار گرفته است. 

کاروانسرای معین التجار، یادگاری تاریخی از قاجاریان

کاروانسرای معین التجار

همانطور که گفتیم در زمان ناصر الدین شاه قاجار به واسطه تاسیس بندرگاه ناصری رفت و آمدها به شهر اهواز افزایش یافت. و به سبب آن کاروانسراهای مختلفی در شهر تاسیس شد که کاروانسرای معین التجار یکی از معروفترین آنهاست.

این کاروانسرا در خیابان 24‌متری، خیابان کاوه غربی، نبش کوچه اول و در نزدیکی کارون قرار گرفته است. و برای بازدید میتوانید با ماشین خود تا نزدیکی کاروانسرا بروید. طبق گفته‌های تاریخی این کاروانسرا توسط شخصی به نام حاج محمد تقی معین التجار بنا نهاده شد. که در گذشته دارای شکوه و عظمت بسیاری بود اما به مرور زمان بر اثر آسیب‌های مختلف، کمی تخریب شد. اما همچنان به دلیل معماری منحصر به فرد و تاریخی بودنش ارزش دیدن دارد. و به شما توصیه میکنیم حتما از آن بازدید کند. 

کلیسای سورت مسروپ

کلیسای سورت مسروپ

این کلیسای دیدنی و تاریخی در محله‌ی مرکزی اهواز واقع شده است. این کلیسا توسط شخصی از ارامنه اهواز به نام ترداد داویدیان در سال 1347 ساخته شد. در آن زمان مسیحیان زیادی در اهواز ساکن بودند اما متاسفانه کلیسایی برای راز و نیاز و عبادت برای آن‌ها وجود نداشت. لذا این شخص با ساخت این کلیسا محبوبیت زیادی بین مردم مسیحی اهواز بدست آورد. مسلمانان زیادی نیز از کلیسای سورت مسروپ بازدید میکنند. و در اینجا با وجود کشیش‌های مهربانی که دارد، امکان تماشای راز و نیاز ارامنه نیز وجود دارد. مسلمانانی که در مورد دین مسیحیت کنجکاو هستند می‌توانند از این کلیسا بازدید کنند و اطلاعات بیشتری از دین آن‌ها بدست بیاورند. 

در پستی جداگانه به طور مفصل در مورد کلیساهای معروف در ایران صحبت کرده ایم. که اگر علاقه دارید بیشتر با کلیساها آشنا شوید روی آن کلیک کنید.

آبشار مصنوعی اهواز، طولانی‌ترین آبشار در خاورمیانه

آبشار مصنوعی اهواز

این آبشار منحصر به فرد با رنگ‌های مختلفی که دارد در بلوار شهید چمران و روی پل هفتم رود کارون قرار گرفته است. تاسیس این آبشار مربوط به سال 1390 است. که امروزه به عنوان یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها در کشور به شمار می‌آید. بازدید از این آبشار مصنوعی را در سفر به اهواز تحت هیچ شرایطی از دست ندهید چرا که می‌توانید در این مکان علاوه بر لذت بردن از چشم انداز، عکس‌هایی منحصر به فرد به عنوان یادگاری تهیه کنید. این آبشار فواره‌های متعددی دارد که با چراغ‌های رنگی تزیین شده‌اند و در شب روشن میشوند و از دو طرف پل آب را به درون کارون میریزند و با روشن شدن چراغ‌های رنگی و فوران آب زیبایی وصف نشدنی را مشاهده خواهید کرد.

لشکر آباد اهواز، معروف به بازار فلافل

لشکر آباد، بازار فلافل

این بازار در خیابان انوشه و محله عرب نشین لشکر آباد قرار دارد. فلافل یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل مربوط به استان خوزستان و به خصوص اهواز است. به عبارتی دیگر شما خوشمزه‌ترین فلافل را میتوانید در اهواز پیدا کنید. این ساندویچ خوشمزه طرفداران زیادی دارد. لشکر آباد یکی از بهترین مکان‌هایی است که این ساندویچ را در کنار ترشی‌هایی بینظیرسرو میکند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به ساندویچ فلافل علاقه دارید حتما یک زمان از سفرتان را به اینجا اختصاص دهید تا با تست کردن بهترین ساندویچ فلافل، سفر خود را با خاطراتی منحصر به فرد به پایان برسانید.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد