نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

راهنمایی کامل برای سفر به فارس

مطابق با تعریف سازمان جهانی گردشگری، گردشگر را به عنوان کسی که بیشتر از 24 ساعت و کمتر از یک سال با اهداف تجاری و تفریحی سفر کند اما از این راه به درآمد نرسد تعریف کرده است. این تعریف سازمان جهانی گردشگری همون کسی رو معرفی میکنه که ما به صورت عامیانه مسافر صداش میکنیم. سفر در ایران یک طیف گسترده از انتخابات مختلف و متنوع را در اختیار مسافر قرار می­دهد. یکی از این انتخاب­ها استان فارس است. استان فارس با توجه به تنوع جاذبه‌های گردشگری و محیط­‌های مختلف آن می­تواند یک بازه­‌ی زمانی تقریبا طولانی را به خود اختصاص دهد. در ادامه خواهیم دید که سفر به استان در چه زمانی بهترین آب و هوا را دارد. و چه جاذبه‌هایی را می­تواند در اختیار گردشگران قرار دهد. در بلاگ استان فارس هم می­توانید یکسری اطلاعات در ارتباط با خود استان پیدا کنید.

شرایط آب و هوایی و بهترین فصل برای سفر به فارس

استان فارس، سه محدوده­‌ی آب وهوایی دارد. شمال، شمال غرب و غرب استان فارس سه منطقه­‌ای هستند که آب و هوای کوهستانی دارند. و به واسطه­‌ی این نوع از آب و هوا زمستان­‌های سرد و بهار و تابستان ملایم و دلنشینی را تجربه می­کنند. مرکز و شرق این استان، زمستان‌هایی نسبتا معتدل و خوش آب و هوا اما تابستان‌هایی گرم و خشک دارد. در جنوب و جنوب غرب این استان هم زمستان­‌هایی معتدل و تابستانی بسیار گرم در انتظار مسافران است.

دشت ارژن

می­توان گفت که تمام بخش­‌های این استان بهترین آب و هوای خود را در فصل بهار در اختیار مسافران می­گذارند. منتها در فصل بهارهم ممکن است گرمای بخش‌های جنوبی آزاردهنده باشد. شیراز، مرکز استان فارس است. و میتوان گفت انتخاب شیراز برای سفر در فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه می­تواند بهترین انتخاب زندگی شما باشد.

جاهایی که در سفر به فارس باید ببینید…

همانطور که گفتیم دیدنی­‌های استان فارس بسیار متنوع است. و می­تواند برای مسافران با هر سلیقه و شخصیتی جذابیت­‌های خود را داشته باشد. در ادامه با تعداد زیادی از دیدنی­‌های این استان به صورت خلاصه آشنا می­شویم. برای آشنایی بیشتر با هرکدام از این جاذبه‌ها، میتوانید از صفحات اختصاصی آن‌ها و اطلاعات مربوطه استفاده کنید.

مکان­‌های تاریخی و فرهنگی

  • تخت جمشید

تخت جمشیدف جاذبه‌ای دیدنی در سفر به فارس

امپراطوری هخامنشی یکی از معروف­‌ترین دوره‌های تاریخی ایران است. تخت جمشید یکی از آثار به جا مانده از دوران هخامنشیان با ستون­‌های عظیم، مجسمه‌های بلند و طرح و نقش‌هایی زیبا از مراسمات آن دوران است.

  • مجموعه­‌ی پاسارگارد

بازدید از مجموعه­‌ی پاسارگارد در سفر به فارس

پاسارگاد، مجموعه‌ای دیگر از آثار تاریخی به جا مانده از دوران امپراطوری هخامنشی است. مجموعه‌ای زیبا که بیشتر به جهت وجود مقبره‌ی کوروش کبیر، بنیانگذار امپراطوری هخامنشی به شهرت رسیده است. کاخ آپادانا یکی از دیدنی‌­ترین آثار از دوران هخامنشی در این مجموعه قرار دارد. در سفر به فارس یازدید از پاسارگاد را در اولویت قرار دهید.

  • حافظیه

حافظیه

شاعران ایرانی یکی از نقاط قوت فرهنگ ایرانی تلقی می­شوند. شاعرانی که در عرصه­‌ی جهانی به شهرت رسیده‌اند و در زندگی مردم ایران نقش قابل توجهی دارند. حافظ یکی از مشهورترین شاعران ایران است. که با فرهنگ و مراسمات دیرینه ایرانی مانند یلدا عجین شده است. مقبره این شاعر گرانقدر در شیراز، استان فارس قرار دارد.

  • سعدیه

بازدید از سعدیه در سفر به فارس

سعدی هم یکی از شاعران برجسته­‌ی ایران است. اما محبوبیت و مشهوریت سعدی به شعرهای زیبا و قوه­‌ی شاعری محدود نمی­شود. به همان اندازه که سعدی در شاعری تبحر دارد در نویسندگی هم دل از خواننده می­برد. و حکایت­‌های زیبای اخلاقی را از دیده و شنیده­‌های خود برای خوانندگان تعریف می­کند. مقبره‌ی این شاعر بزرگ هم در شیراز،استان فارس واقع شده است.

  • باغ ارم

باغ ارم در سفر به فارس

باغ‌های ایرانی مشهورترین جاذبه‌های گردشگری در سرتاسر ایران هستند. و در مرکز استان فارس، شیراز، میتوانید باغ ارم را که نمونه‌ای کامل از باغ ایرانی است پیدا کنید. معماری زیبای این باغ که به دوران صفویه و قاجار باز می­گردد، درختکاری­‌ها و باغچه‌های زیبای آن هرساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می­کند.

  • مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

مسجدی خوش ساخت که در دوران قاجار به دستور حاکم شیراز ساخته شد. و نمونه‌ای بی بدیل و زیبا را از معماری ایرانی-اسلامی به نمایش می­گذارد. کاشی­‌هایی به رنگ آسمان در طرح­‌های اسلیمی و پنجره‌هایی مشبک با شیشه‌های رنگی، هرکدام به تنهایی می­توانند یک خاطره­‌ی خوب برای شما در دل مسجدی از دوران قاجار بسازند.

  • عمارت شاپوری

باغ-عمارت شاپوری یکی دیگر از جاذبه­‌های استان فارس است که در یک مجموعه نمونه­‌ای زیبا از باغ‌های ایرانی را در کنار معماری تلفیقی ایرانی-اروپایی از زمان پهلوی اول برای گردشگران و مسافران به نمایش می­گذارد.

  • حمام وکیل

حمام وکیل

دوره­‌ی زندیه یکی از آن دوره‌های تاریخی است که رضایت ملت در بالاترین سطح خود قرار داشته است. و از این دوره هم آثاری در استان فارس به جا مانده است. یکی از این آثار حمام وکیل است. این حمام نه تنها از لحاظ تاریخی حائز اهمیت است بلکه از لحاظ معماری و هنرهایی که در شکل­‌گیری ان تاثیر داشته اند بسیار حائز اهمیت است.

  • بازار وکیل

بازارها یکی از مقاصدی هستند که حتما در برنامه‌ی سفر گردشگران قرار می­گیرند. شما با بازدید از این بازار هم می­توانید خریدهای روزمره­‌ی خود و حتی خرید سوغات را انجام دهید و هم در هنگام خرید از معماری زیبا و تاریخی این بازار هم لذت ببرید. قدمت این بازار هم به دوران زندیه باز می­گردد.

  • مسجد وکیل

یکی دیگر از مساجدی که عناصر ظاهری محبوب در فرهنگ ایرانی و اسلامی را برای عموم جامعه به نمایش می­گذارد، مسجد وکیل شیراز است. این مسجد در دوران زندیه ساختیه شده است. و در دوران قاجار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

  • شاهچراغ

شاهچراغ در سفر به فارس

در فرهنگ ایرانی احترام به امامزادگان و بازدید از مقبره­‌های آن‌ها یکی از مهم‌­ترین ارکان رفتاری افراد محسوب می­شود. یکی از این امامزاده­‌ها که در میان مردم محلی بسیار مورد احترام است، شاهچراغ شیراز است. در واقع استان فارس را می­توان به عنوان یکی از بهترین مقاصد در ایران برای سفرهای مذهبی معرفی کرد.

  • باغ دلگشا

یکی از مشهورترین جاذبه‌های دیدنی شیراز در نزدیکی سعدیه که به عنوان اثر تاریخی به جا مانده از سه دوره‌ی ساسانی، صفویه و قاجار شناخته می­شود. باغ دلگشا هم مانند دیگر باغ‌های ایرانی ویژگی‌هایی مانند درختکاری­‌های زیبا و منظم، سیستم آبیاری قاعده­‌مند و یک عمارت زیبا در میان آن برخوردار است.

  • ارگ کریم­خان

بازدید از لرگ کریمخان در سفر به فارس

کریم­خان زمانی که به قدرت رسید و اداره‌ی کشور را به دست گرفت شیراز را به عنوان مقر فرماندهی خود انتخاب کرد. و تصمیم گرفت به تقلید از صفویه و میدان نقش جهان اصفهان، او هم میدانی بزرگ در شیراز بسازد. امروزه از آن میدان و سازه به عنوان ارگ کریم­خان یاد می­کنند.

  • باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام

در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار به دستور محمدعلی قوام، حاکم وقت فارس، یک عمارت به همراه یک باغ زیبا به عنوان مقر حکمرانی حاکم شهر ساخته شد. امروز این عمارت به یکی از مقصدهای محبوب میان گردشگران استان فارس تبدیل شده است. این سازه از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده است. بخش بیرونی آن امروزه با نام موزه‌ی نارنجستان و بخش اندرونی با نام خانه­‌ی زینت­‌الملوک شناخته می­شود.

  • آرامگاه خواجوی کرمانی

حضور نمادین شعرای ایرانی تنها به حافظیه و سعدیه در شیراز محدود نمی­شود. و در ورودی شهر شیراز، رو به روی دروازه قرآن، شما می­توانید مقبره­‌ی خواجوی کرمانی یکی از شاعران به نام قرن 7 را پیدا کنید. چشمه مشهور رکن­ آباد که حافظ به صورت مکرر در اشعار خود استفاه می­کند را می­توانید در نزدیکی مقبره­‌ی خواجو جستجو کنید.

  • نقش رجب

نقش رجب

تقریبا می­توان گفت از هرکدام از ادوار تاریخی که زمانی بر ایران حاکم بوده­‌اند آثاری در استان فارس پیدا می­شود. نقش رجب یکی از آثاری است که از دوره­‌ی ساسانیان در استان فارس به یادگار مانده است. این اثر تاریخی دوره­‌ی ساسانی در نزدیکی تخت جمشید و نقش رستم قرار دارد.

  • چشم انداز باستان شناسی ساسانی در فارس

چشم انداز باستان شناسی ساسانی در فارس

یکی از میراث­‌های جهانی که در ایران قرار دارد،چشم­ انداز باستانی ساسانی در فارس است. در واقع این چشم­ انداز در سه شهر بیشاپور، فیروزآباد و سروستان واقع شده است. باقی‌مانده­‌های شهرها و کاخ‌های ساسانی مواردی هستند که در این چشم انداز قرار گرفته‌اند.

  • سرای مشیر

بازارها چه در گذشته و چه در امروز نقش تعیین­ کننده در سیستم‌های شهری و تقسیمات داشته­‌اند. یکی از بازارهای مشهور شیراز، مرکز استان فارس، بازار سرای مشیر یا سرای گلشن است. که در زمان فتحعلی‌­شاه قاجار ساخته شده است و تا امروز یکی از مهم­ترین مراکز شهر برای انجام خریدها است.

  • نقش رستم

نقش رستم

یکی از برجسته‌­ترین آثار تاریخی استان فارس که از سه دوره­‌ی تاریخی مختلف اطلاعات خوبی در اختیار علاقه‌­مندان به تاریخ قرار می­دهد. نقش رستم در واقع تخته سنگی بزرگ است که از سه دوره‌ی ایلام باستان، امپراطوری هخامنشی و ساسانیان یادگارهایی با خود همراه دارد و همین باعث شهرت بسیار این منطقه شده است.

  • آتشکده­‌ی آذرخش

در ایران، به موجب تقدس دین زرتشت در گذشته، می­توانید تعداد قابل توجهی آتشکده پیدا کنید. آتشکده­‌ی آذرخش آتشکده‌ای است که در زمان ساسانیان به عنوان محلی برای ستایش و نیایش مردمان زرتشت ساخته شد. اما امروزه از بیرون مانند یکی از معماری­‌ها و آثار اسلامی دیده می­شود.

در سفر به فارس، طبیعت بی­نظیر آن را نادیده نگیرید!!!

  • آبشار مارگون

آبشار مارگون، جاذبه‌ای طبیعی در سفر به فارس

در 130 کیلومتری شیراز و 55 کیلومتری سپیدان، میتوانید مرتفع‌­ترین آبشار چشمه‌ای به ارتفاع 70 متر را پیدا کنید. آبشار مارگون نه تنها در میان مردم فارس بلکه در میان تمام مردم ایران بسیار مشهور و محبوب است. طبیعت اطراف این آبشار یک محیط زیبا و دیدنی را برای مسافران فراهم کرده است.

  • تنگه براق

تنگه براق استان فارس

تنگه براق یکی از زیباترین منظره­‌های طبیعی استان فارس است که می­تواند هر مسافر و گردشگری را با زیبایی­‌های متنوع خود به هیجان بیاورد. دره‌ای عمیق در میان کوه­‌های اقلید با طبیعت زیبا و رودخانه­‌ای خروشان و آبشارهایی در اطراف آن، می­تواند یکی از بهترین سفرهای شما را بسازد.

  • تنگه بستانک

استان فارس طبیعت زیبا و منحصر به فردی را در اختیار گردشگران قرار می­دهد. تنگه بستانک یکی از زیبایی‌های این استان که در میان علاقه­‌مندان به گردشگری و طبیعت دوستان به بهشت گمشده مشهور است. بهشتی که در میان دره یکی از زیباترین قاب­‌های طبیعت را برای شما به تصویر می­کشد.

  • آبشار استهبان

آبشار استهبان

آبشاری پلکانی که در محوطه­‌ی باغ ملی استهبان در شهرستان استهبان فارس قرار گرفته است. این آبشار از کوه­‌های استهبان سرچشمه می­گیرد. از 16 پله در محوطه‌ای سرسبز جاری می­شود و پایان مسیر این آبشار به شکل سنگ­چین تزئین شده است.

  • آبشار تارم

در 200 کیلومتری شیراز، مرکز استان فارس، شهری به نام نی­ریز وجود دارد که آبشار تارم را می­توان به عنوان اصلی‌ترین جاذبه­‌ی این شهر معرفی کرد. آبشار تارم یک آبشار فصلی است. که از ارتفاع 115 متری جاری می­شود و همین باعث شده است که لقب بلندترین آبشار فصلی خاورمیانه را به خود اختصاص بدهد.

  • دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو

دریاچه­‌ی زیبای مهارلو که با نام دریاچه­‌ی صورتی هم شناخته می­شود و در نزدیکی شهری به همین نام قرار گرفته است. دریاچه­‌ی مهارلو علاوه بر جذب گردشگر و زیبایی‌هایی که دارد یکی از منابع صنعتی مهم در استان فارس محسوب میشود.

  • دشت ارژن

در فاصله‌ی 60 کیلومتری شیراز، منطقه‌ای حفاظت شده به نام دشت ارژن وجود دارد. که گونه­‌های کمیاب گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. سرسبزی این دشت در فصل بهار و نرگس­‌هایی که در جای جای دشت می­رویند منظره‌ای زیبا می­سازد. در نزدیکی این دشت روستایی با همین نام قرار دارد که جذابیت‌های خاص خود را دارد.

  • دریاچه برم فیروز

دریاچه برم فیروز

قله‌ای به نام برم فیروزدر شهرستان سپیدان استان فارس که به خوش آب و هوایی و طبیعت منحصر به فرد مشهور است، وجود دارد، که دومین قله مرتفع استان محسوب می­شود. در دامنه‌ی این قله­‌ی مرتفع از آب شدن برف­‌ها و بارش‌های دیگر، دریاچه‌ای زیبا شکل گرفته است. این دریاچه برای کوهنوردان یک محل استراحت و برای مردم عادی یکی از جاذبه‌های محبوب سپیدان است.

  • تنگه تیزاب

تنگه تیزاب یکی از خوش آب و هواترین مناطق ایران است. در این تنگه، رودی جاری است که از کوه­‌های سپیدان سرچشمه گرفته است. این رود در مسیر خود طبیعت استان را جانی دوباره بخشیده است. و یکی از زیباترین تفرجگاه‌ها را برای مسافران و گردشگران فراهم کرده است.

  • تنگه دم اسب

تنگه­‌ای زیبا و دیدنی در نزدیکی شیراز که در نهایت به روستای کره بس منتهی می­شود. در این تنگه ابتدا به رودخانه‌ای زیبا می­رسید که با ادامه­‌ی راه خود در مسیر این رود به روستای کره بس می­رسید. اگر بعد از روستا هم مسیر خود را ادامه دهید به دریاچه‌ای زیبا می­رسید و با عبور از روی دریاچه به وسیله‌ی قایق می­توانید آبشار دم اسب را از نزدک ببینید.

  • بند بهمن

بند بهمن در استان فارس

در مسیر شیراز به فیروزآباد در 10 کیلومتری شهر کوار، یکی از قدیمی‌­ترین سدهای ساخته شده در ایران را پیدا می­کنید که با نام بند بهمن در میان مردم شناخته می­شود. این سد با وجود گذشت بیست قرن از زمان ساخت آن همچنان مشغول به کار است و آب نواحی اطراف خود را تامین می­کند.

غذاهای محلی‌ای که در سفر به فارس باید تست کنید…

غذهای محلی و سنتی یکی از آن ویژگی­‌های منحصر به فرد هر استان و منطقه است. که متناسب با موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و فرهنگ مردم آن منطقه پخته می­شود. در سفرهای خود به مناطق مختلف سعی کنید تا جای ممکن از غذاهای محلی استفاده کنید. علاوه بر اینکه غذاهای محلی یک تجربه‌ی خاص و منحصر به فرد در اختیار شما قرار میدهند، باعث رونق بیشتر کسب و کارهای محلی می­شود. در ادامه با 3 غذای محلی این استان آشنا می­شویم.

  • کلم پلو شیرازی

کلم پلو شیرازی

کلم ­پلو مشهورترین غذای استان فارس است. که عمدتا با نام کلم ­پلوی شیرازی شناخته می­شود اما در دیگر شهرهای استان هم پخته می­شود. کلم پلوی شیرازی غذایی خوش عطر و طعم است. که می­تواند یک روز از سفر شما را زیباتر کند. در سفربه فارس حتما این غذای فوق‌العاده را امتحان کنید.

  • دو پیازه آلو

دو پیازه آلو، غذای سنتی استان فارس

غذای محبوب مردم خون­گرم و دلنشین فارس که با ذائقه­‌ی مسافران هم بسیار همخوانی داشته است و توانسته به حد خوبی خود را در دل آنها جا کند. برای درست کرن کردن این غذا تنها به سیب زمینی، پیاز و ادویه­‌های مورد علاقه‌ی خود نیاز دارید. در واقع سیب زمینی آب­پز شده را می­کوبیم و به پیاز سرخ شده‌ی خود اضافه می­کنیم. اگر که دوست داشته باشید می­توانید به پیاز خود مقداری رب بزنید و بعد سیب زمینی را اضافه کنید.

  • لوبیا پلوی شیرازی

در اکثر نقاط کشور لوبیا پلو به غذایی گفته می­شود که با قطعات خرد شده‌ی لوبیا سبز، برنج و گوشت پخته می­شود. اما در شیراز لوبیا پلو به پلویی گفته می­شود که با لوبیای چشم بلبلی و برنج به صورت دمپختک درست می­شود. براساس ذائقه‌ی خانواده و مهمانان، می­توان از گوشت هم در پخت این پلو استفاده کرد.

صنایع دستی و سوغات

مردم فارس از مردمان هنرمند ایران زمین هستند. که در طول زندگی خود انواع مختلفی از این هنرها را دنبال کرده‌اند و تبدیل به متخصص شده‌اند. صنایع دستی، قسمتی از هنر مردم هر منطقه است که بخش گسترده­‌ای از فرهنگ آن‌ها را در قالب­‌های مختلف به گردشگران و مسافران نمایش می­دهد. در سفر به فارساز صنایع دستی مردم فارس که شامل سفالگری، خاتم‌کاری، معرق‌کاری، نقره­‌کاری، منبت­‌کاری، قلم‌­زنی، جاجیم بافی، بوریا بافی و … می‌باشند، نیز بازدید کنید.

سوغات اصلی که ­می­توانید از استان فارس با خود به همراه ببرید، خاطرات و لحظات شیرینی هستند که در نقاط مختلف این استان ساخته‌اید. در کنار این خاطرات عرقیجات میمند در ایران مشهور است. و اگر جزء افرادی هستید که از عرقیجات در غذاها و نوشیدنی­‌های خود استفاده می­کنید، بهتر است که خرید خود را در سفر به این استان انجام دهید. لیمو­ترش‌های شیراز هم بسیار معروف هستند و می­توانند یک سوغات خوب از این استان محسوب شوند.

مرکبات، خرما و انار ین استان هم شهرت دارند و گاها به عنوان سوغات خریده می­شوند. حلوا ارده­‌ی مخصوص و مسقطی این استان در میان مردم ایران بسیار پر طرفدار است. و هرکس یکبار مزه­‌ی آنها را بچشد به یک مشتری دائمی تبدیل میشود.

در این نوشته با بعدهای مختلف استان فارس که در سفر به آنجا نیاز دارید آشنا شدید. حال می­توانید در برنامه ریزی خود برای سفر به فارس از این اطلاعات استفاده کنید. اگر هم به دنبال سفرهایی مهیج‌­تر و راحت‌­تر هستید پیشنهاد می­کنم از بسته‌های سفری تربه در این استان استفاده کنید.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد