نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

راهنمای سفر به دشت سوسن و کول فرح

خوزستان یکی از محبوب‌­ترین مقاصد گردشگری در ایران محسوب میشود. که گستره­‌ی متنوعی از جاذبه‌های گردشگری در ابعاد مختلف، از سازه‌های آبی شوشتر تا دره کول خرسون را در اختیار گردشگران قرار میدهد. در این نوشته می‌خواهیم با دو جاذبه­‌ی گردشگری دشت سوسن و کول فرح در این استان آشنا شویم. که میتوانند یک سفر خوب و به یاد ماندنی را برای شما بسازند.

دشت سوسن

در شرق استان خوزستان و در مجاورت استان چهارمحال و بختیاری، در فاصله‌ی 35 کیلومتری شمال غرب ایذه، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان یعنی دشت سوسن را میتوانید پیدا کنید. منطقه‌ای که به نام دشت سوسن شناخته میشود به واسطه­‌ی رود کارون به دو بخش؛ سوسن غربی و شرقی تقسیم میشود. در این دشت پهناور، رود کارون جریان دارد و چشمه­‌هایی زیبا از دل زمین میجوشند. درختان انار و بلوط و انجیر به همراه گل‌های وحشی نرگس، شقایق و بابونه در دامن سرسبز دشت خودنمایی میکنند.

قایقرانی در دشت سوسن

روستاهای دشت سوسن

در دل این دشت گسترده و سرسبز، روستاهایی وجود دارند که با معماری زیبای پلکانی ساخته شده‌اند. و زیبایی دشت را دوچندان کرده‌اند. رفت و آمد به این روستاها تنها از طریق قایقرانی بر رود زیبای کارون ممکن است. ساکنان این روستاها مردم خونگرم و خوش زبان بختیاری هستند. که در دل همین دشت سرسبز به دامپروری، کشاورزی و باغداری مشغول می‌باشند.

جاذبه­‌های گردشگری در دشت سوسن

سفر به این دشت میتواند یکی از به یاد ماندنی‌­ترین سفرهای شما را بسازد. سفری که در هر نقطه از آن میتوانید از یکسری جاذبه‌های طبیعی و تفریحات خاص لذت ببرید. و خاطرات خوبی را در کنار همسفران خود بسازید. در این قسمت با تعدادی از این جاذبه­‌ها آشنا میشویم.

قایقرانی، تفریحی محبوب در دشت سوسن

قایقرانی در دشت سوسن

قایقرانی یکی از تفریحات محبوب در این دشت سرسبز است. کارون یکی از زیباترین و پرحجم‌­ترین رودهای ایران است. که تفاوتی ندارد از میانه‌ی اهواز بگذرد یا دشت سوسن، به هر حال قایقرانی در این رود یکی از جاذبه‌های مهم و محبوب در آن منطقه محسوب می­شود.

ماهیگیری

ماهی­گیری هم برای افراد پیگیر و حرفه‌ای در این زمینه یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات دشت سوسن محسوب میشود. به هر حال خروش کارون در میان این دشت، این تفریح زیبا را برای علاقه­‌مندانش به وجود آورده است.

روستاگردی

روستا گردی در دشت سوسن

روستاگردی یکی از اصلی‌­ترین تفریحات و جاذبه‌ها در دشت سوسن محسوب میشود. در هر گوشه از این دشت روستاهایی وجود دارند که با معماری‌های زیبا و دیدنی در دامان دشت و کنار رود ساخته شده‌اند. و جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در دل خود جای داده­‌اند. “ده ثریا” در سوسن غربی یکی از معروف‌­ترین روستاها است. که به نام ماسوله‌ی خوزستان در میان گردشگران شناخته شده است.

در سوسن شرقی طبیعتی به مراتب بکر­تر و زیباتر از سوسن غربی در انتظار گردشگران است. و ” شیمن” یکی از معروف‌­ترین روستاها در این قسمت است. در این روستا میتوانید از آبشارهای خروشان، جنگل‌های بلوط و شالیزارهای زیبای برنج لذت ببرید. البته لازم به ذکر است که برای ورود به هرکدام از این روستاها باید از قایق­‌های در حال تردد بر روی رودخانه استفاده کنید. و پس از آن، مسیر خود را با پای پیاده به سمت روستا ادامه دهید.

اما مطمئن باشید با سفر به این منطقه یکی از خاص‌­ترین تجربه‌های ممکن در زندگی خود را پشت سر می­گذارید.

کول فرح

کول فرح

کول فرح را میتوان به عنوان یکی از خاص‌­ترین جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان به رسمیت شناخت. جاذبه‌ای تاریخی که بخشی از دوره‌ی عیلام باستان را در یک دشت زیبا و سرسبز در دسترس گردشگران و بازدیدکنندگان قرار می­دهد. دراین بخش میخواهیم با کول فرح آشنا شویم.

موقعیت جغرافیایی کول فرح

در شرق استان خوزستان، شهرستان ایذه را میتوانید پیدا کنید. شهرستانی که جذابیت‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. کول فرح یکی از جاذبه‌های گردشگری همین شهرستان است. و تنها 8 کیلومتر و نیم با این شهرستان فاصله دارد.

توضیحاتی کلی از کول فرح

سنگ نوشته‌های کول فرح

کول فرح در واقع نام تنگه‌ای در نزدیکی ایذه است. که 6 سنگ برجسته­‌ی باستانی از دوران عیلام را در خود جای داده است. قرار گرفتن این سنگ نگاره‌ها در کنار یکدیگر و در کنار سازه‌هایی مانند دیده‌­بانی، ساختمان­‌ها و گورها این باور را به ذهن منتقل میکند که این تنگه در دوران عیلام یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های مکانی کشور بوده است. این سنگ نگاره­‌ها در پانزدهمین روز از دی ماه سال 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نقوش حکاکی شده بر این سنگ­‌ها حکایت از این دارد که این محوطه در زمان عیلام باستان به عنوان عبادتگاه نارسینا، یکی از خدایان در زمان عیلام باستان، مورد استفاده قرار می­گرفته است.

سنگ نوشته های تاریخی کول فرح

هر کدام این سنگ نگاره‌ها جریانی را از عیلام باستان برای بازدیدکننده و گردشگر تعریف میکند.

به عنوان مثال در سنگ نگاره‌ای که به عنوان اولین سنگ نگاره کول فرح شناخته میشود و در ارتفاع 6 متری دامنه قرار دارد یک مراسم قربانی توسط شاه به تصویر کشیده شده است. سنگ نگاره‌ای که شاه و وزیرانش را در کنار نوازندگان چنگ و دف، شکارچی، کاهنان و تعدادی حیوان به تصویر میکشد. تعدادی از این حیوانات بدون سر ترسیم شده­‌اند که به معنای قربانی شدن است. و تعدادی دیگر را دارند برای قربانی شدن اماده میکنند. اطلاعاتی که امروزه در ارتباط با این سنگ نگاره گفته میشود، تماما به زبان میخی در کنار سنگ نگاره نوشته شده است. و افراد حاضر در تصویر را معرفی کرده است.

داستان سنگ نوشته‌های کول فرح

داستان نقوش روی این سنگ نوشته ها

تصویر مراسم قربانی در یکی دیگر از سنگ نوشته‌ها باز هم تکرار شده است. اما یکی از زیباترین سنگ نوشته­‌هایی که میتوانید در این دشت پیدا کنید؛ سنگ نوشته‌ای است که هدیه دادن شاه عیلامی را به تصویر می­کشد. مشابه این سنگ نوشته را در کاخ آپادانای هخامنشی هم میتوان مشاهده کرد. که همین روند را در ارتباط با شاهان هخامنشی به تصویر می­کشد.

در بالای این تصویر شاه با ردایی بلند بر تخت نشسته است و در مقابل او میزی پر از هدایا قرار دارد. پشت سر شاه سه تن از خادمان و در اطراف او دو تن دیگر وجود دارند که به هدیه دادن مشغول هستند. در مقابل تصویر پادشاه هم 4 تن قرار دارند که یک دست خود را در انتظار هدیه گشوده‌اند و با دست دیگر خود در حال ادای احترام به پادشاه هستند. این سنگ نوشته یکی از زیباترین مراسمات معمول در دوران عیلام باستان را برای بازدیدکنندگان به نمایش میگذارد.

این دو سنگ نگاره تنها بخشی از کول فرح هستند. اما در ادامه­­‌ی گشت و گذار در این تنگه سنگ نوشته‌هایی وجود دارند که مراسمات مذهبی عیلامی و احترام به خدایگان باستان را به تصویر کشیده­‌اند.

پیشنهاد میکنم برای سفر به این مناطق هیجان­‌انگیز و خاص حتما از بسته­‌های سفری تربه استفاده کنید. تا تماما از سفر خود و مناطق دیدنی خوزستان لذت ببرید و نگرانی‌ای از بابت مسائل دیگر نداشته باشید.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد