نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

جاده های غرب ایران

لذت بردن از مسیر و جاده یکی از هنرها و توانایی­‌های لازم برای ادامه­‌ی زندگی است. و این لذت یکی از علت­‌های اصلی علاقه­‌ی مردم به سفرهای جاده‌ای است که حتی با وجود سختی­‌ها برای مقاصد مختلف انتخاب می­شود. اگر شما هم از کسانی هستید که از سفر­های جاده­‌ای و مسیر لذت می­برید در این نوشته با من همراه باشید. در بلاگی دیگر راجع به جاده‌های زیبای شمال کشور صحبت کردیم. و در این بلاگ میخواهیم با مسیرهای دیدنی غرب کشور آشنا شویم تا در سفرهای بعدی خود از آنها لذت ببریم.

غرب ایران

ایران کشوری با فرهنگ و تاریخ فوق­‌العاده است که از لحاظ طبیعی هم یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌ها را به خود اختصاص داده است. در غرب این کشور نه تنها می­توانیم منظره‌های بی بدیل و زیبا از طبیعت را به تماشا بنشینیم بلکه می‌توانیم با افسانه­‌ها و تاریخ ایران قدیم بیشتر آشنا شویم. بسیاری از تاریخ ­نگاران و تاریخ ­دانان بر این باور هستند که تمدن و تاریخ ایران از غرب شکل گرفته است. و به مرور زمان به سایر نقاط کشور منتقل شده است.

غرب ایران

موقعیت و شرایط جغرافیایی غرب، طبیعت و مناظر زیبایی را به وجود آورده است و به همین نسبت جاده‌ها و مسیرهایی هم در این سمت از کشور پیدا می­شوند که یا از دل دشت‌های بلند و پر فراز و فرود گذر می­کنند یا با رودخانه­‌هایی همراه می­شوند که مرز ایران و کشورهای همسایه را تعیین می­کنند. در ادامه با 3 مورد از زیباترین جاده های غرب آشنا می­شویم.

هجیج به اورامانات، یکی از دیدنی‌ترین جاده های غرب کشور

استان کردستان را می­توانیم به عنوان یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در غرب ایران معرفی کنیم. که آثار باستانی مانند بیستون و طبیعت بی­نظیر مانند دریاچه‌ی زریوار را در خود جای داده است. اورامانات یکی از آن جاذبه‌های هیجان­ انگیز کردستان است. که به عنوان یکی از میراث ایرانی در یونسکو به ثبت رسیده است. برای رسیدن به این زیبایی و فرهنگ منحصر به فرد می­توانید خود را از هجیج به این روستای پلکانی برسانید و سفر جاده‌ای در یکی از دیدنی­‌ترین جاده‌ها را تجربه کنید.

هجیج به اورامانات

جاده هجیج-اورامانات جاده‌ای خطرناک و کوهستانی است. که دو روستای پلکانی اورامانات و هجیج را به یکدیگر متصل می­کند. یا بهتر است بگوییم که مسیری زیبا و چشم­نواز را برای مسافران از پاوه تا هجیج ایجاد می­کند که در نهایت به اورامانات ختم می­شود.

اکثر گردشگرانی که وارد این جاده می­شوند به دنبال مناظر سرسبز و دیدنی این روستاهای پلکانی هستند. اما نمی­دانند که گذر از این جاده حتی می­تواند از این دو روستای پلکانی دیدنی‌­تر باشد. جاده‌ای که هر لحظه­ از آن یک قاب زیبا از کوه، دره، باغ­‌های سرسبز و رودخانه برای شما می­سازد. هم قدم با شما رودخانه‌ی سیروان در دره‌ها در جریان است و مناظر فوق‌العاده را به وجود می­‌آورد.

نکات ایمنی برای سفر در این جاده

برای رانندگی در این جاده باید از رانندگان حرفه­‌ای باشید. تا بتوانید از پیچ‌های خطرناک کم عرض آن به سلامت گذر کنید. درست است که رانندگی در این مسیر به مراتب سخت‌­تر از رانندگی در مسیرهای هموار است. اما زیبایی‌های مسیر و قاب‌های زیبایی که در اختیار شما قرار می­گیرند. به عنوان پاداش تمام این سختی­‌ها و دشواری­‌ها را جبران میکنند. به شما پیشنهاد میکنم سفر در این جاده و لذت بردن از مناظر اطراف را در فصول ابتدایی سال تجربه کنید. با اینکه پاییز و زمستان اورامانات و هجیج بسیار دیدنی است اما خطرات مسیر به مراتب بیشتر می­شود.

نکات ایمنی سفر در جاده

ارس-جلفا، یکی از زیباترین جاده های غرب ایران

در شمال غربی ایران میتوان از یکی زیباترین مرزهای ایران دیدن کرد و به زندگی لذت بیشتری بخشید. رود ارس یکی از رودهای زیبای ایران است. که در تقسیمات کشوری به عنوان مرز کشور ایران و آذربایجان مشخص شده است. مرزی زیبا که سرسبزی را به هر دو کشور هدیه می­دهد و به روستاهای آن منطقه رونق می­بخشد.

جاده­‌ی ارس به جلفا از جاده­‌هایی است که در مسیر دسترسی تبریز به مرند قرار دارد. در این جاده حدودا 216 کیلومتر با رود ارس همراه می­شویم تا به جلفا در استان آذربایجان شرقی برسیم. یکی از زیبایی‌های این جاده به نمایش گذاشتن عناصر مختلف طبیعت در کنار یکدیگر است. کوه‌های زیبا، دشت­‌های سرسبز، رود زیبای ارس و روستاهایی که زلالی و پاکی در آن‌ها جریان دارد. در آن سوی رود، خاک کشور ارمنستان، خانه‌هایی وجود دارند که امروز خالی از سکنه‌اند. شاید این خانه­‌ها قدمت چندانی نداشته باشند اما حضورشان در آن مکان یک تصویر قدیمی و زیبا را در ذهن می­سازد.

جاده ارس-جلفا

درست است که این مسیر به یکی از زیباترین مقاصد ایران، جلفا، با آبشارها و کلیساهای زیبا ختم می­شود اما مسیر زیبای آن هم می­تواند خاطرات خوبی برای شما بسازد. رسیدن به این مسیر هم خاطره انگیز است. از تبریز زیبا شروع می­شود از کنار روستاهای زیبای سرسبز گذر می­کند، به جلفا می­رسد و در نهایت وارد شهر زیبای مرند می­شود. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، پیشنهاد میکنم نیمه‌ی ابتدایی سال را انتخاب کنید. که نه تنها از سرمای سخت و معروف شمال شرقی کشور خبری نیست بلکه دشت‌ها و پهنه­‌های اطراف جاده به سرسبزترین حالت خود می­رسند و زیبایی مسیر را دوچندان می­کنند.

کرند غرب به بابایادگار

شمال کشور به واسطه­‌ی نزدیکی به دریای خزر و شهر تهران از محبوبیت و شهرت خوبی برخوردار است. و اکثر گردشگران زیبایی‌های ایران را تنها محدود به شمال کشور می­دانند. در صورتی که غرب ایران، در هر نقطه می­تواند شما را غافلگیر کند. و مناظر متعدد بی نظیری از عناصر طبیعی را در اختیار شما قرار دهد. جاده­‌ی کرند غرب به بابایادگار یکی از زیباترین جاده های غرب کشور است.

جاده کرند غرب به بابایادگار

این جاده یکی از مسیرهای فرعی است که کردستان و سرپل ذهاب را به یکدیگر ارتباط می­دهد. این جاده تنها 20 کیلومتر از مسیر شما را به خود اختصاص می­دهد. اما مناظر زیبا و دیدنی از جنگل‌های بلوط و دیوارهایی سنگی را برای شما به نمایش می­گذارد. دیواره­ای که در اطراف این جاده قرار دارد یک حالت داستانی و افسانه‌ای را به مسافران این راه منتقل می­کند.

آبشار ریجاب یکی از آن آبشارهای گمنام اما زیبای کشور است. که در نزدیکی جاده­‌ی کرند غرب به بابایادگار قرار دارد. گمنامی این جاده و آبشار باعث شده است که گردشگران در این منطقه بتوانند تجربه‌ای زیبا در منطقه‌ای بکر و دیدنی با آبشاری به ارتفاع احتمالا 150 متر تجربه کنند.

مقبره و آرامگاه بابایادگار هم یکی دیگر از زیبایی‌های آن جاده است. بابایادگار یکی از پیروان اهل حق در این منطقه بوده است. و آرامگاه او به عنوان اثری تاریخی و مقدس شناخته می­شود. به موجب معماری خاص و قدمت آن، این مقبره در سال 1353 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید. در کنار این مقبره هم، چشمه‌ها و محیط‌های طبیعی زیبایی وجود دارند که جذابیت این منطقه را دو چندان می­کنند.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد