نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

تهران، پایتخت زیبای ایران

تا به حال به گشتن در تهران فکر کردید؟ یا شماهم مثل خیلی‌ها تا اسم تهران میاد، یاد آلودگی و شلوغی اون افتادید؟ و پیش خودتون گفتید، عهههه کی میره این همه راهو!!!! اینهمه راه بکوبم برم تهران بعدش برم تو دود و شلوغیای اون خفه شم؟   تهرانو دست کم نگیرید، جاذبه‌هایی داره که تاریخ ایرانو دارن یدک میکشن و خیلی از ماها از ترس شلوغی تهران خیلی کم به این شهر سفر میکنیم. و تمایل چندانی به گشت و گذار در این شهر نداریم.

خب سرتونو درد نیارم!!! زودتر برم سر اصل مطلب! این شهر دیدنی که پایتخت کشورمون شناخته میشه و یکی از پر جمعت‌ترین شهرهای ایرانه، دارای جاهای دیدنی فوق العاده‌ایه که یادگاری‌های زیادی از دوران معاصر را در خود جا داده است. با یکبار سفر به تهران و دیدن جاذبه‌های آن، دیگه تهرانو با شلوغی و ترافیک به یاد نمیارید. و بلکه کاخ‌ها و موزه‌ها و پارک‌های زیبای اون توی ذهنتون خودنمایی میکنه.

این شهر در استان تهران واقع شده و مرکز آن به حساب میاد. آب و هوای تهران در فصل بهار و پاییز برای سفر بسیار مناسب است. پس اگر قصد سفر به تهران را داشتید در این زمان به آنجا سفر کنید.

تاریخچه شهر تهران، آنچه از طهران گذشت تا به تهران رسید

نمای طهران قدیم

در مورد قدمت این شهر برخلاف تصور، نظریه‌ای مطرح است که تهران قدمتی 7000 ساله دارد و پیشینه تاریخی غنی دارد. اما خیلی‌ها با این نظریه مخالفند و بیان میکنند قدمت تهران 3500 سال است. بر همین اساس اکتشافاتی در سال 1393 در منطقه مولوی صورت پذیرفت. که در آن اسکلت یک بانوی هفت هزار ساله و ظروف سفالی 5 و 6 هزار ساله کشف شد، که بر این نظریه صحه گذاشت و آن را تایید کرد.

اما همچنان گمانه زنی‌هایی در مورد تاریخچه این شهر وجود دارد. تهران در زمان صفویه و حکومت شاه طهماسب با 114 بارو که نشان از تعداد سوره‌های قرآن بود، حصار بندی شد. چال میدان و چال حصار به واسطه گودبرداری برای این حصار به وجود آمدند. همینطور دستور ساخت 12 دروازه همچون دروازه شمیران ، دروازه دولاب ، دروازه شاه عبدالعظیم و دروازه قزوین توسط شاه طهماسب داده شد. تا مردم بتوانند از این دروازه‌ها برای رفت و آمد خود استفاده کنند.

جاذبه‌های دیدنی شهر بزرگ تهران

همانطور که گفتیم این شهر دارای جاذبه‌های بسیاری است. کاخ‌ها و موزه‌هایی که در تهران وجود دارد، مانند آن در کمتر جایی از دنیا ساخته شده است. تهران از دیر باز مورد توجه پادشاهان فراوانی بوده است، لذا ساخت بناهای باشکوه در این شهر بیش از سایر شهرهای ایران صورت پذیرفته است. در اینجا لیستی از جاذبه‌های دیدنی شهر تهران در اختیارتان قرار میدهیم تا در هنگام سفر به این شهر از آن‌ها دیدن کنید.

کاخ سعد آباد، اقامتگاه پادشاهان ایران

کاخ سعدآباد

کاخ سعد آباد یکی از سه مجموعه کاخ‌های زیبا واقع شده در منطقه شمیرانات تهران است. این کاخ در یک مجموعه سرسبز و پر از درخت قرار گرفته است. و از بزرگترین کاخ‌های آن به شمار می‌آید که در زمان قاجار ساخته شد. اما با به روی کار آمدن رضا شاه، این بنا بازسازی شد. و به مرور زمان او به تعداد کاخ‌ها و بناهای مجموعه سعد آباد افزود. پس این مجموعه بزرگ تاریخی یادگاری از دوران قاجار و پهلوی است که در تهران همچون نگینی خودنمایی میکند. و گردشگران بسیاری را از داخل و خارج از کشور به سمت خود جذب میکند. این مجموعه عظیم حدودا 300 هکتار است که در110 هکتار آن کاخ‌ها و عمارت‌های زیبایی ساخته شده. و سایر فضا با باغ‌های سرسیز، گلخانه‌ها و قنات‌های متعدد پوشیده شده است. و جلوه کاخ‌ها را دو چندان کرده است.

معماری این بنا تلفیقی از معماری اروپایی و معماری اصیل ایرانی است. و کاخها توسط برجسته‌ترین و خبره‌ترین  مهندسان داخلی و خارجی ساخته است. زیبایی‌های این مجموعه قابل توصیف نیست، از سنگ‌های مرمر سفید آن گرفته تا ستون‌های عظیم سنگی و مسجمه‌هایی تاریخی همچون مجسمه آرش کمانگیر، و آینه کاری و کاشی کاری‌ها و گچبری‌های ظریف، نقاشی‌های بینظیر و…. درون کاخ‌ها و در محوطه باغ، همه و همه آثاری تکرار نشدنی به وجو آورده‌اند که سبب حیرت جهانیان شده است. این مجموعه شامل کاخ‌هایی همچون، کاخ بهمن، احمدشاه، کاخ ملکه مادر، کاخ‌های سبز و سفید و موزه‌هایی همچون، موزه آب، استاد بهرام، موزه برادران امیدوار، موزه چهره‌های ماندگار، موزه ظروف سنتی(واقع در کاخ اشرف پهلوی)، مردم شناسی، موزه فرشچیان و موزه نظامی می‌باشد. دیدن این کاخ را هنگام سفر به شهر تهران، در اولویت قرار دهید.

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان تهران

این کاخ ازآن میراثی است که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. و بدون شک هر گردشگر خارجی‌ای که قصد سفر به ایران را دارد حتما این کاخ را در لیست خود برای بازدید قرار خواهد داد. این کاخ تاریخی مربوط به دوره حکومت شاه عباس صفوی است. و پس از غلبه آقا محمد خان قاجار بر لطفعلی خان زند، تهران را به عنوان پایتخت برگزید. و کاخ گلستان بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفت. ناصر الدین شاه نیز در همین کاخ تاج گذاری کرد. و پس از سفر به اروپا به عنوان اولین پادشاه ایرانی که به اروپا سفر میکرد، معماری اروپایی را وارد کاخ کرد و ظاهر جدیدی به آن داد. این کاخ با سرگذشت تاریخی غنی‌ای که دارد، نمونه‌ای زنده از اتفاقات و رویدادهای صورت گرفته در طول تاریخ است. که هر قسمتش حکایتی شنیدنی از اعصار گذشته دارد.

مضامینی همچون  اساطیری، بزم، عاشقانه، رزم و نبرد، شکار و شکارگاه، منظره، پادشاهان، بناهای تاریخی، درباریان و کارگزاران حکومتی و… با کاشی کاری‌هایی فوق العاده در این کاخ هک شده است تا یادگاری بی تکرار برای آیندگان باشد. زیبایی‌های این کاخ همینجا تمام نمیشود و تزیینات طلاکوبی و آینه کاری‌ها به خصوص تالار آینه این کاخ حجت را بر همه تمام میکند. و زیبایی خود را به رخ جهانیان میکشد. کاخ گلستان شامل بخش‌های مختلفی مانند شمس العماره، تالارسلام، تالار آینه، تالار ظروف، تالار عاج، تالار برلیان، تالار الماس، خلوت کریم‌خانی، موزه نگارخانه، موزه عکس‌خانه، کاخ اختصاصی، کاخ ابیض، ایوان تخت مرمر، عمارت بادگیر و محوطه کاخ گلستان میباشد.

مجموعه کاخ نیاوران

مجموعه کاخ نیاوران

این کاخ دیدنی در باغ نیاوران و منطقه شمیرانات تهران واقع شده است. و یکی از تاریخی‌ترین کاخ‌ها در شهر تهران است. این کاخ در زمان محمدرضا شاه به واسطه قرار گیری در کنار کوه البرز و خوش آب و هوا بودن، ییلاق خانواده سلطنتی بود. اما پس از انقلاب، این بنا تغییر کاربری داد و به موزه‌ای بزرگ تبدیل شد. تابلوهای نفیس اثر دست هنرمندان بزرگ، فرش‌های دستباف با نقش‌هایی منحصر به فرد، آینه کاری‌ها و کاشی کاری‌های برجسته و گچ‌بری‌های بینظیر، بنایی بی تکرار را بر جای گذاشته است.

دربند، خوش آب و هوا ترین منطقه تهران

دربند

آب و هوای دلپذیر، چشم انداز فوق العاده و وجود رستوران‌های متعدد و پیاده روی در مسیر سنگی و عبور از کنار دستفروشان، دربند را به یک جاذبه‌ی بی بدیل در بین تهرانیان تبدیل کرده است. علاوه بر این، دربند مکانی مناسب برای علاقه مندان به کوهنوری است. و کوهنوردان می توانند بدون اینکه از شهر خارج شوند به کوهنوری در فضایی زیبا و با امکانات بپردازند. خوراکی‌های خیابانی و خوشمزه‌ای که در دربند وجود دارد یکی از دلایل عمده جذب گردشگران داخلی و خارجی است. اینجا قدمتی 200 ساله دارد و پادشاهان در طول تاریخ در این محله برای خود اقامتگاه ییلاقی میساختند. و همین موضوع گواه اهمیت این منطقه در طول تاریخ بوده است. در سفر به شهر تهران حتما روزی را در دربند بگذرانید.

بام تهران

بام تهران در شب

این بام یکی از محبوب‌ترین‌ها بین تهرانیان و گردشگران است. وجود امکانات رفاهی فراوانی همچون رستوران‌ها و کافه‌های متعدد و تفریحاتی همانند بگ جامپینگ، صخره نوردی، بانجی جامپینگ، سورتمه بام تهران، اتاق فرار، زیپ لاین و… این بام را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی در تهران تبدیل کرده است. اگر به هیجان علاقه دارید در تهران سری هم به این بام بزنید.

پل طبیعت تهران

پل طبیعت در شب

این پل یکی دیگر از چند جاذبه‌ی دیدنی در تهران است. عکاسی روی این پل به واسطه چشم انداز زیبایی که از شهر تهران دارد یکی از لذت‌های منحصر به فرد است. این پل بزرگ‌ترین پل در خاورمیانه است که خودرویی از روی آن عبور نمیکند. از اینرو دارای شهرتی جهانی است و گرشگران زیادی سالانه از این پل دیدن میکنند. معماری این پل به این دلیل که همانند درخت ساخته شده است نشان از سازگاری آن با طبیعت دارد. که دو پارک طالقانی و آب و آتش را به هم متصل میکند.

این پل سه طبقه در هر بخش جذابیت‌هایی را برای گردشگران در نظر گرفته است. به طور مثال در طبقه اول آن که مربوط به غذا است دارای کافه و رستوران‌های ایرانی و فرنگی بسیاری است. در طبقه دوم، فضایی در نظر گرفته شده است که گردشگران بتوانند روی نیمکت‌های قرار گرفته روی پل کمی استراحت کنند. و از طبیعت و چشم انداز اطراف نهایت لذت را ببرند. اما طبقه سوم حکایت از چشم اندازی بی بدیل و منحصر به فرد از شهر تهران دارد. به خصوص هنگام غروب خورشید که با دیدن این چشم انداز رویایی برای همیشه نظرتان در مورد این شهر شلوغ تغییر خواهد کرد.

برج میلاد

برج میلاد

این برج با ارتفاع 435 متر که سومین برج بلند در خاورمیانه است به نمادی برای تهران تبدیل شده است. انواع موزه هایی همچون موزه مشاهیر، سکه و هدایا و دست‌ نوشته‌ های شهرداری تهران و سکوهای دید باز و بسته برج میلاد از مهمترین بخش‌ها در این برج است. که گردشگران بسیاری را مبهوت خود کرده است. دیدن برج میلاد را در اولین بازدید‌های خود در سفر به تهران قرار دهید.

و اما امامزاده صالح

امامزاده صالح تهران

امامزاده صالح در منطقه تجریش قرار گرفته است. و شما برای رسیدن به این مکان مقدس باید از بازار پر رنگ و لعاب تجریش عبور کنید. که این خود زیبایی و لذت خاص خود را دارد. این بنای تاریخی که آرامگاه یکی از برادران اما رضا (ع) می باشد در سده پنجم هجری قمری ساخته شده است. از اینرو قدمتی کهن دارد و یکی از زیارتگاه‌های معروف بین ایرانیان و گردشگران خارجی است.

خب تا اینجا با تعدادی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران آشنا شدیم. و در مقاله‌ی مربوط به جاهای دیدنی تهران به طور کامل این جاذبه‌ها را به همراه آدرس و نحوه دسترسی ذکر کرده‌ایم. درصورتی که قصد سفر به این شهر را دارید حتما این مقاله را همراه خود داشته باشید.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد