نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

آبشار آب ملخ، جاذبه ای بینظیر در روستای آب ملخ 

موقعیت جغرافیایی 

در جنوب استان اصفهان، در همسایگی سمیرم یکی از روستاهای زیبای این استان را میتوانید پیدا کنید. که وجود یکی از خطرناک ترین آبشارهای ایران باعث شهرت آن شده است. این روستا 160 کیلومتر با شهر اصفهان فاصله دارد. اما بسیار مورد توجه طبیعت دوستان و گردشگران اصفهانی قرار گرفته است. این روستا در دامنه های کوه دنا قرار گرفته است. و وجود چشمه ها و رودهای خروشان خود را مدیون بارش های مداوم برف در قله ی این کوه است. روستای آب ملخ در موقعیت خوبی برای گردشگران قرار دارد. که وجود دیگر شهرها و روستاهای زیبا در اطراف آن این موقعیت را به شما میدهد که در یک سفر چند روزه از قسمت های مختلفی از استان دیدن کنید و لذت ببرید.

موقعیت جغرافیایی آبشار آب ملخ

 

علت نامگذاری آبشار آب ملخ

این روستا و آبشاری که در آن قرار دارد با نام آب ملخ شناخته میشوند. اما باید دید که علت انتخاب این اسم برای این روستا و آبشار چه بوده است و از کجا نشات گرفته است. مردم محلی ساکن روستا داستانی جالب در ارتبط با این اسم تعریف میکنند. مردمان بومی روستا داستانی را تعریف میکنند که در آن روستا مورد حمله ملخ ها قرار میگیرد و محصولات آنها را از بین میبرد. در این داستان مردم محلی از آب آبشار و رودی که در این روستا جریان دارد استفاده میکنند و ملخ ها به طرز معجزه آسایی از روستا دور میشوند. و محصولات کشاورزان این روستا در سلامت قرار میگیرد.

طبق آزمایش هایی که در سال های بعد انجام شد، کاشف به عمل آمد که این آب از موادی ساخته شده است که ملخ ها از آن نفرت دارند. و همین باعث شد یکی از عجیب ترین اسم ها برای این آبشار و به طبع آن روستا انتخاب شود. بنابراین زندگی در این روستا و در کنار این آبشار یکی از امن ترین راه ها برای جلوگیری از رو به رویی با این حشره است.  در ادامه با این روستا و آبشار زیبای آن بیشتر آشنا میشویم. 

تاریخچه

آبشاری که در این روستا وجود دارد و دلیل رونق و شهرت شده است در واقع انشعابی از رودخانه ماربرو در استان اصفهان است. که در نهایت با آبشار سمیرم یکی میشود. در نهایت با رود خراسان همراه میشوند و با همراهی یکدیگر به کارون میریزند. صدها سال پیش از این قسمتی از کوه دنا جدا شد. و خود را در مسیر رود ماربرو قرار میدهد و جریان آب را قطع میکند. در نهایت جریان زنده و پرخروش این رود پیروز میدان نبرد است و با ایجاد مسیری در آن سنگ آبشار زیبای آب ملخ را ایجاد کرده است.

جریان آب که در این آبشار وجود دارد تنها از رود ماربرو ایجاد نشده است. چشمه ها و جویبارهای کوچک کوه هم در ایجاد این مسیر و آبشار زیبا همراه بوده اند. پس از شکل‌گیری این آبشار زیبا در این منطقه، عشایر بختیاری تابستان های خود را در این روستا به عنوان منطقه ییلاقی سپری کردند. و همین باعث شد تا دیگران در اطراف این آبشار ساکن شوند و روستا را شکل دهند.  

 

جاذبه های گردشگری روستای آب ملخ

این روستا تمام شهرت خود را مدیون آبشار آب ملخ است. و تقریبا تمام جاذبه های گردشگری این روستا وابسته به همین آبشار است. در ادامه با بخش های مختلفی از این روستا و آبشار آشنا میشویم. و قدرت های مختلف طبیعت در این روستا را به شما نشان میدهیم. که در زمان سفر به این روستا بتوانید بیشترین لذت را ببرید و خاطرات ماندگار و جذابی را برای خود بسازید. 

سرچشمه آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ از دو بخش تشکیل شده است و سرچشمه نخستین بخش آن است. سرچشمه قسمتی است که با مدتی پیاده روی میتوانید به آن برسید. باورش سخت است که آبی که در مسیر میبینید از دل کوه سرسخت بیرون بزند. و تماشای آن تنها با چشم های خودتان شاید باور این حقیقت و زیبایی را برای شما آسان تر کند. زمانی که به این سرچشمه برسید با یک فشار قوی از آب مواجه میشوید که از میان سنگ ها سرسخت دنا بیرون میریزد و یک جریان زلال آب را در میان کوه ایجاد میکند. شاید مسیر رسیدن به این سرچشمه دشوار باشد. اما لذت بردن از صدای خروش آب و دیدن تصویری زیبا از کوه خاکی رنگ و آب زلال ارزش این دشواری را دارد. 

آبشار آب ملخ

 

تخت سلیمان

آب جاری از آن سرچشمه در قسمتی از مسیر از دید خارج میشود و با رسیدن به طاقدیسی سبزرنگ که به تخت سلیمان مشهور است دوباره خود را نمایان میکند. تخت سلیمان نامی است که مردم محلی طبق افسانه ها و داستان های خود برای این قسمت از آبشار انتخاب کرده اند. این طاقدیس سبزرنگ به شکل یک پل ارتباطی در فاصله ی میان دو دره قرار گرفته است. مردم محلی افسانه ها وداستان هایی دارند که در گذشته این تخته سنگ که در شکل یک پل است محل نشستن حضرت سلیمان بوده است. آنها بر این باورند که حضرت سلیمان در این قسمت استراحت میکرده و از منظره‌ی مقابل خود لذت می‌برده است. به احترام این افسانه ها و داستان ها این قسمت تخت سلیمان نام دارد. و حتی عده ای از گردشگران آبشار را به این نام میشناسند. 

تخت سلیمان

دره مرگ

در میان صحبت از آبشار آب ملخ میبینیم که تعدادی از افراد این آبشار را با نام آبشار مرگ میشناسند. اما چرا؟ در قسمت پشتی این آبشار دره ای خطرناک اما زیبا وجود دارد. که تعداد زیادی از گردشگران را ترغیب میکند که در نزدیکی آن قدم بزنند و زیبایی های آن را بهتر ببینند. منتها تنها کوهنوردان و طبیعت گردان حرفه ای میتوانند این کار را بدون اینکه خطری جانشان را تهدید کند انجام دهند و. هرساله تعدادی از مردم با سهل انگاری در این محوطه یا دچار جراحت میشوند یا از دست میروند. بنابراین اگر کوهنورد حرفه ای نیستید با دیدن زیبایی های این دره ترغیب نشوید. زیبایی های زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند که میتوانید از آنها لذت ببرید. 

زمان مناسب برای سفر

پیش از این گفتیم که در وهله ی اول عشایر بختیاری برای گذراندن ییلاق خود پا به این منطقه گذاشتند بنابراین یکی از بهترین انتخاب ها برای سپران اوقات فراغت در گرمای شدید روزهای تابستان، روستای آب ملخ است. در بهار هم زیبایی و سرسبزی های این روستا و محیط اطراف آن بسیار زیاد است. و حتی رویش گل هایی خاص که محدود به این زمان است، تعداد زیادی از علاقه مندان به گیاهان را به این منطقه میکشاند. 

نیمه ی دوم سال و دو فصل زیبای پاییز و زمستان هم قطعا جاذبه های خاص خود را در این منطقه ایجاد میکنند. اما سرمای شدید هوا، خطرناک شدن مسیر دسترسی با توجه به بارش های این دو فصل باعث میشود که تعداد کمتری از گردشگران در این دو فصل برای بازدید از آبشار خود را به دردسر بیاندازند. اگر تصمیم گرفتید که در نیمه ی دوم سال عازم این روستای زیبا شوید حتما به نکات امنیتی توجه کنید. و مطابق با آب و هوای منطقه وسائل لازم را برای خود انتخاب کنید. 

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد