نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
مبدا و مقصدت رو مشخص کن تا برنامه سفرت رو بچینیم! بزن بریم

سایت موزه گوهر تپه، یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی پیش از تاریخ در ایران است که در شهرستان بهشهر استان مازندران واقع شده است. این محوطه در سال ۱۳۸۰ توسط باستان‌شناسان ایرانی کشف شد و در سال ۱۳۸۴ به عنوان سایت موزه به ثبت ملی رسید.

موقعیت جغرافیایی

سایت موزه گوهر تپه در ۲ کیلومتری شمال غربی شهر رستمکلا و در کیلومتر ۳۰ جاده ساری-بهشهر واقع شده است. این محوطه در دشت رسوبی قرار دارد که در جنوب آن ارتفاعات با پوشش جنگلی و کوهستان سرسبز به چشم می‌خورند.

ویژگی‌ها

سایت موزه گوهر تپه دارای لایه‌های تمدنی از دوران نوسنگی (۵۵۰۰ سال قبل) تا هزاره اول قبل از میلاد است. در کاوش‌های این محوطه، آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی از جمله سفال، ابزارآلات سنگی و فلزی، مهر و سکه کشف شده است.

از ویژگی‌های مهم سایت موزه گوهر تپه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وسعت زیاد این محوطه که بیش از ۲۰۰ هکتار است
  • وجود آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی
  • قرارگیری در دشتی سرسبز و زیبا

امکانات و خدمات

سایت موزه گوهر تپه دارای امکانات و خدمات مختلفی برای گردشگران و بازدیدکنندگان است. از جمله این امکانات و خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محوطه‌سازی و ایجاد مسیرهای پیاده‌روی
  • ایجاد موزه باستان‌شناسی برای نمایش آثار کشف شده
  • ایجاد مرکز فرهنگی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های علمی

راه‌های دسترسی

برای دسترسی به سایت موزه گوهر تپه می‌توان از وسایل حمل و نقل عمومی نیز استفاده کرد. نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این محوطه، ایستگاه اتوبوس رستمکلا است. همچنین، می‌توان با استفاده از تاکسی نیز به این محوطه دسترسی پیدا کرد.

جمع‌بندی

سایت موزه گوهر تپه یکی از جاذبه‌های تاریخی مهم در استان مازندران است که ارزش بازدید را دارد. این محوطه با قدمتی بیش از ۷ هزار سال، اطلاعات ارزشمندی در مورد زندگی انسان‌های اولیه در این منطقه ارائه می‌دهد.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد