نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

دیدنی های دزفول

دزفول یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است. که تکرار نام آن در میان گردشگران و طبیعت دوستان در سال‌های اخیر محبوبیت شدید آن را نشان می‌دهد. به معنای واقعی می‌توان گفت دزفول در یکی از خاص‌ترین موقعیت‌های جغرافیایی ایران قرار گرفته است. و طبیعت بی نظیری را برای گردشگران ایرانی فراهم کرده است. در این نوشته می‌خواهیم با این شهر و دیدنی‌هایش بیشتر آشنا شویم. اگر قصد سفر به یکی از  نقاط عجیب ایران با تجربه‌ای کامل‌تر از دیگران را دارید تا پایان این نوشته با من همراه باشید.

دیدنی های دزفول

  • آبشار شوی، یکی از دیدنی های دزفول

آبشار شوی، یکی از دیدنی های دزفول

450آبشاری که در میان طبیعت منحصر به فرد زاگرس در میان استان‌های خوزستان و لرستان، در شهر دزفول، قرار گرفته است. این آبشار در ارتفاع  متری از سطح دریا قرار دارد. و ارتفاع آبریز این آبشار 100 متر است. که از میان کوه‌ها جاری می‌شود و با پله پله جاری شدن و به شکل رودخانه‌ای در پایین دست به مسیر خود ادامه می‌دهد تا به رود دز برسد. منطقه‌ای که آبشار شوی در آن قرار دارد یکی از زیستگاه‌های سمندر امپراطور در ایران است.

  • شهر باستانی جندی شاپور

شهر باستانی جندی شاپور

دزفول علاوه بر اینکه در یک موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد قرار گرفته است و مناظر طبیعی بی نظیری را در دسترس گردشگران قرار داده است؛ یکی از شهرهای تاثیرگذار در تاریخ ایران بوده است. بنابراین پیدا کردن جاذبه‌های تاریخی در این شهر هم یکی دیگر از تفریحات گردشگران و مسافران است. شهر باستانی جندی شاپور در زمان امپراطوری ساسانی با الهام از شهرهای رومی و با استفاده از اسیران رومی پس از نبردی به نام ادسا ساخته شد. این شهر به واسطه‌ی قرار دانشگاه جندی شاپور، که قدیمی‌ترین دانشگاه جهان شناخته می‌شود به شهرت رسید. و در سال‌های متمادی در ابعاد مختلف زندگی رونق و شکوفایی را تجربه کرد.

  • دریاچه‌ی شهیون، گل سر سبد دیدنی های دزفول

دریاچه‌ی شهیون، گل سر سبد دیدنی های دزفول

دریاچه‌ی شهیون در واقع نامی است که مردم محلی و گردشگران به دریاچه‌ سد دز در شهر دزفول، نزدیکی روستا پامنار داده‌اند. دریاچه‌ای در پشت سدی شکل گرفته‌ است که بر روی آب‌های جاری از ارتفاعات الیگودرز و اراک، احداث شده است. این دریاچه در سال‌های اخیر با تشکر از پیامدهای مثبت فضای مجاری بیشتر مورد توجه ایرانیان و طبیعت‌گردان ایرانی قرار گرفته است. سفر به این دریاچه می‌تواند خاطراتی خوب در آب و هوا و طبیعتی منحصر به فردا برای شما بسازد.

  • آرامگاه یعقوب لیث صفاری

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

در نزدیکی شهر باستانی جندی شاپور، آرامگاهی با گنبدی مخروطی شکل وجود دارد. که پیکر یکی از قهرمان‌های تاریخی ایران را در خود پناه داده است. قدیمی‌ترین قسمت‌های این بنا در زمان سلجوقی ساخته شده‌اند. و قسمت‌هایی از آن هم در دوران قاجار بازسازی شده است. یعقوب یکی از سرسخت‌ترین دشمنان حکومت بنی عباس بر کشور ایران بود. و در نهایت به این حکمرانی پایان داد. یعقوب اولین پادشاه ایرانی بود که 200 سال پس از ورود اسلام به ایران، زبان فارسی را دوباره احیاء و به عنوان زبان رسمی کشور اعلام کرد.

  • صوفی احمد، یکی دیگر از دیدنی های دزفول

صوفی احمد، یکی دیگر از دیدنی های دزفول

منطقه‌ی شهیون که پیش از این راجع به آن صحبت کردیم، چند روستای گردشگری خاص را در خود جای داده است. و روستای صوفی احمد یکی از آنها است. صوفی احمد یکی از آن روستاهای گردشگری است که مجموعه‌ای کامل از زیبایی‌های طبیعت را در اختیار گردشگران و طبیعت دوستان قرار می‌دهد؛ کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ی خروشان و دشت‌های سرسبز. طبیعت گردی در این روستای بکر در کنار مردم بختیاری این روستا می‌تواند یکی از بهترین سفرهای شما را بسازد.

  • قمش چوقابافان

قمش چوقابافان

قنات‌ها در کشور ما به عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری شناخته می‌شوند. به این علت که در سال‌های بسیار دور با یک مهندس دقیق برای آسان‌تر کردن زندگی مردم در کشور ایران که با مشکل آب رو به رو بوده‌اند ساخته شده‌اند. قمش چوقابافان که از جمله دیدنی های دزفول است یکی از قنات‌های قدیمی این شهر می‌باشد. که از ترکیب قنات در زبان محلی مردم دزفول با نام متولی مسجدی در نزدیکی قنات، نام خود را گرفته است. این قنات در واقع یک موزه از دورانی است که کاریز‌ها در زندگی مردم نقش بسیار مهمی داشته‌اند و محل عبور و مرور آنها بوده‌‌اند.

  • چال کندی، دره‌ای دیدنی در دزفول

چال کندی، دره‌ای دیدنی در دزفول

دره‌ی چال کندی بخشی از مسیر زیبا و دیدنی رود دز در میان رشته کوه زاگرس است. این دره منظره‌ و قاب‌های زیبایی از تلاقی صخره‌های سخت با آب روان و خروشان دز را در اختیار طبیعت دوستان قرار می‌دهد. شما در سفر به این دره می‌توانید علاوه بر لذت بردن از مناظر طبیعی با گونه‌های گیاهی و جانوری خاص این منطقه هم آشنا شوید. چال کندی هوای بسیار معتدل و خوبی دارد. و برخلاف دیگر جاذبه‌های دزفول مقصد مناسبی برای روزهای گرم تابستان محسوب می‌شود.

  • آسیاب‌های آبی دزفول

آسیاب‌های آبی دزفول

آسیاب‌های آبی دزفول که به عنوان موزه‌ی آب هم شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین آثار در شهر دزفول است. که زیربنای آن هم زمان با پل قدیم دزفول در دوران ساسانی گذاشته شده است. اما خود آسیاب‌ها در دوران صفویه و قاجار ساخته شده‌اند. و با گذر سال‌ها تنها بخش‌هایی از آنها باقی مانده است. با بازدید از این جاذبه شما می‌توانید هم از گذر رودخانه‌ی دز لذت ببرید. و هم یکی آثار تاریخی ساخته شده به دست حاکمان قدرتمند ایرانی در سال‌های بسیار دور را ببینید.

  • دژ محمدعلی خان، با شکوه‌ترین جاذبه از دیدنی های دزفول

دژ محمد علی خان از جمله دیدنی های دزفول

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهر دزفول با نام دژ محمدعلی خان شناخته می‌شود. این دژ که در موازات کوه هفت تنان قرار گرفته است، 25 کیلومتر با شهر سردشت و 65 کیلومتر با دزفول فاصله دارد. دژ محمد علی خان در واقع تنگه‌ای در موازات کوه هفت تنان است. و در مبارزات میان محمد علی خان و حاشم الدوله حاک وقت لرستان در سال 1232 پناهگاه و مامن محمدعلی خان بوده است. این تنگه که به واسطه‌ی داشتن تنها یک مسیر ورود و خروج امنیت بالایی را برای محمدعلی خان و یارانش فراهم می‌کرده است، طبیعت بسیار زیبایی دارد. صخره‌های زیبا که در فصل بهار با گل‌های مختلف پوشیده می‌شوند و آبشاری که در این تنگه جاری است زیبایی‌های خوزستان را در یک قاب به شما نشان می‌دهد.

  • مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول

اگر بخواهیم مهم‌ترین آثار تاریخی دزفول را معرفی کنیم قطعا مسجد جامع دزفول هم در میان آنها قرار دارد. مسجدی که با شبستان و ستون‌های رنگی و ساخته شدن در قرن سوم هجری از مساجد اولیه دوره‌ی اسلامی محسوب می‌شود. الگوی معماری این مسجد کاخ ایوان کرخه بوده است. اما معماری که امروزه برای گردشگران قابل مشاهده است با معیارهای دوره‌ی صفوی مطابقت دارد.

  • دره کول خرسون، یکی از زیباترین دیدنی های دزفول

دره کول خرسون، یکی از زیباترین دیدنی های دزفول

کول خرسون یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی دزفول است. که با مسیر عجیب، سرسبزی و آب‌هایی که از گوشه و کنار آن جاری است در میان گردشگران و طبیعت دوستان به شهرت رسیده است. کول خرسون در واقع مجموعه‌ای از تنگه‌های باریک با دیوارهای بلند است. که بخشی از رشته‌ کوه‌های زاگرس محسوب می‌شود. با انتخاب مسیر درست در میان این دره‌ها می‌توانید خود را به مسیر جوش و خروش رودخانه‌ی دز برسانید.

  • دره‌ی تو بیرون

دره‌ی تو بیرون

دره‌ی تو بیرون یکی دیگر از طبیعت‌های عجیب و منحصر به فرد خوزستان است. که در نزدیکی دزفول قرار گرفته است. دره‌ی تو بیرون دره‌ای عمیق است که ارتفاع دیواره‌های آن گاها تا 100 متر می‌رسد. اسم این دره یکی از نبوغ‌های زبان محلی مردم دزفول است. که تعادل و خوش آب و هوایی منطقه را در یک ترکیب بی نظیر به مخاطب نشان می‌دهد. عکاسی و پیاده‌روی در این دره‌ی خوش آب و هوا از تفریحات اصلی طبیعت گردان در این منطقه است.

در این نوشته با تعدادی از جاذبه‌های گردشگری دزفول آشنا شدیم. جاذبه‌هایی که می‌توانند یکی از به یاد ماندنی‌ترین سفرهای شما به این منطقه را بسازند. اگر قصد سفر به دزفول را دارید بهتر است سفر خود را در بهار یا اوایل پاییز برنامه‌ریزی کنید. تا بتوانید از طبیعت زیبای خوزستان بیشترین لذت را ببرید. البته که سفر به دره‌ی تو بیرون و چال کندی در فصل تابستان هم خالی از لطف نیست.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد