نصب اپلیکیشن میزبان شو تربه بلاگ
...

جاذبه های طبیعی ایران

جاذبه های طبیعی ایران بسیار زیاد هستند و هر وقت صحبت از طبیعت منحصر به فرد و خارق‌العاده ایران می‌شود در ذهن اکثر ما جنگل‌های استان‌های شمالی، ساحل‌های زیبای خزر و خلیج فارس شکل می‌گیرد. اما، باید بدانید که شگفتی‌ها و عجایب طبیعت ایران تنها به این موارد محدود نمی‌شود. در یک بلاگ پیش از این در ارتباط با چشم‌اندازهای طبیعی ایران صحبت کردیم و در این نوشته، معرفی مناظر طبیعی ایران را ادامه می‌دهیم. برای آشنایی با عجایب طبیعت ایران با من همراه باشید.

  • آبشار لاتون، یکی از جاذبه های طبیعی ایران

آبشار لاتون، یکی از جاذبه های طبیعی ایران

آبشار لاتون یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد استان گیلان است. که نام آن در میان 30 آبشار بلند جهان دیده می‌شود. در کنار کوه اسپیناس، همانجایی که جنگلی انبوه و سرسبز قرار دارد، آبشار زیبای لاتون با ارتفاع 107 متر قرار گرفته است. این آبشاراز ارتفاعات شرقی کوه اسپیناس سر چشمه می‌گیرد. و پس از جاری شدن از صخره‌ای به ارتفاع 107 متر، به رودخانه‌ی لوندویل می‌ریزد و به سمت دریای خزر می‌رود. آبشار لاتون در یک طبیعت زیبا با درختان آلو، به، گلابی و گردو قرار دارد. اما اگر می‌خواهید برای بازدید این آبشار راهی گیلان بشوید؛ بدانید که مسیر پیاده‌روی و تقریبا سختی را پیش رو دارید.

  • تنگه واشی

تنگه واشی

در پایان روستای جلیزجند که حدودا 20 کیلومتر با فیروزکوه فاصله دارد؛ یکی از بهترین مقصدهای طبیعت‌گردی اطراف تهران در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. این منطقه به نام تنگه واشی شناخته می‌شود. اما در واقع دو تنگه در این منطقه به نام‌های “سا” و “واشی” وجود دارند. دشت‌های ساواشی که در نزدیکی آبشاری به همین نام قرار دارد، بیش از یک قرن پیش محل سکونت عشایر سنگسری بوده است. برای لذت بردن از آب و هوای این منطقه و بازدید از دو تنگه، رودخانه و آبشار باید یک مسیر طولانی را به پای پیاده طی کنید. پس بهتر است برنامه‌ی سفر به این منطقه را در سال‌های جوانی عملی کنید.

  • واریش و وردیج

واریش و وردیج

شهرهای بزرگ شاید حتی بیشتر از دیگر شهرهای کشور به جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری در اطراف خود نیاز داشته باشند تا ساکنان آن فشار و استرس زندگی در شهرهای بزرگ را از خاطر ببرند. دو روستای واریش و وردیج مقصدهای گردشگری در مناطق ییلاقی اطراف تهران هستند که با استفاده از یک مسیر می‌توانید ابتدا از روستای وردیج و سپس از روستای واریش دیدن کنید. یکی از عجیب‌ترین منظره‌های طبیعی ایران دامنه‌ی ارواح سنگی است که در روستای وردیج قرار دارد. و سنگ‌ها به شکل صورت‌هایی انسانی دیده می‌شوند.

  • آبشار شلماش، یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران

آبشار شلماش، یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران

در غرب ایران، نزدیک به مرزهای غربی هم می‌توانید جاذبه‌های گردشگری خاص مانند آبشار شلماش را پیدا کنید. سردشت از شهرهای کردنشین ایران است. که به واسطه‌ی رشادت‌های مردمش در طول جنگ هشت ساله در میان مردم شناخته می‌شود. آبشار شلماش از دیدنی‌های استان آذربایجان غربی است که در جنوب شهر سردشت قرار گرفته است. مردم کرد با استفاده از کلمه‌ی شلماش در زبان خود به خوبی ارتفاع زیاد و صخره‌ای بودن آبشار را توصیف کرده‌اند. آبشار شلماش یک آبشار سه قلو است که در مجموعا 200 متر ارتفاع دارد. و در نهایت، آب جاری از این آبشار در حوضچه‌ای دیدنی در پایین دست جمع می‌شود. آب این آبشار از رودخانه‌ی زاب کوچک در ارتفاعات آذربایجان غربی سرچشمه می‌گیرد. و در بهار پرآب‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند.

  • تنگه قاسمی

دیدنی‌های خوزستان تمامی ندارد و هرچقدر از جذابیت‌های این استان بگوییم کم گفته‌ایم. تنگه قاسمی یکی دیگر از جاذبه‌های خاص و منحصر به فرد این استان است. که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه طبیعت دوستان ایرانی قرار گرفته است. قایقرانی در دریاچه‌ی مصنوعی کارون 3 بخشی از جذابییت‌های بازدید از این تنگه است. تنگه در میان کوه‌های منگشت، در نزدیکی شهرستان ایذه و روستای شیوند قرار دارد. شکافی در کوه‌های منگشت که آب در آن جریان دارد و در یک زمان واحد تنها امکان ورود یک قایق وجود دارد و در میانه‌ی آبشارهای کوچکی در اطراف آن جریان دارد، یک تعریف از تنگه قاسمی است.

  • روستای لالان

روستای لالان

در شمال استان تهران؛ محدوده‌ی لواسانات یکی از محدوده‌ها و مناطق پرطرفدار در میان گردشگران و طبیعت‌گردان تهرانی است. اما در همین منطقه هم روستاهای خوش آب و هوای زیادی وجود دارند که تا امروز به آن‌ها توجه چندانی نشده است. روستای لالان یکی از آن روستاها است که چشمه‌های زیادی دارد. اما در میان چشمه‌هایش تلخاب بیشترین شهرت را دارد. این چشمه‌ی مشهور سه خروجی مختلف دارد. در خروجی اول آبی تلخ و گازدار از دل زمین به بیرون جاری می‌شود. در خروجی دوم که نزدیک به همان خروجی اول است آب ترش مزه در جریان است. و در نهایت از خروجی سوم آب شیرین و قابل شرب خارج می‌شود.

آبشار لالان که با نام آبشار خلنو هم شناخته می‌شود و آب جاری از آن کوهستان ورزاب سرچشمه میگیرد؛ یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در این روستا است. این آبشار در 12 کیلومتری شرق فشم قرار دارد. و حدودا سه ساعت پیاده روی و کوهنوردی برای رسیدن به این آبشار لازم است.

  • آبشار آب ملخ، آبشاری فوق‌العاده از جاذبه های طبیعی ایران

آبشار آب ملخ، آبشاری فوق‌العاده از جاذبه های طبیعی ایران

آبشارها از محبوب‌ترین جاذبه‌های ایران در جهان هستند. که در قسمت‌های مختلف کشور پراکنده شده‌اند. یکی از این آبشارهای دیدنی که در کنار تمام زیبایی‌هایش خطرات زیادی هم دارد، آبشار آب ملخ یا تخت سلیمان است که در شهرستان سمیرم، جنوب استان اصفهان قرار گرفته است. این آبشار که از رودخانه‌ی ماربر سرچشمه می‌گیرد در گذشته به واسطه‌ی دفع کردن ملخ‌ها از زمین‌های کشاورزی با استفاده از آب آن به این نام مشهور شده است. این آبشار از خطرناک‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. که حوادث زیادی را به خود دیده است بنابراین باید در زمان بازدید از آن مراتب احتیاط را رعایت کرد. و همراه با یک بلد محلی به بازدید از این آبشار رفت.

دیدنی‌های این آبشار تنها در ریزش آب صخره‌های خزه‌ای محدود نمی‌شود؛ رودخانه‌ای که در ادامه از این آبشار جاری می‌شود و صخره‌ای که در نگاه مردم محلی، محل نشستن حضرت سلیمان بوده است از دیدنی‌های دیگر در این محدوده است.

  • گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک

انواع مختلفی از جاذبه‌های گردشگری و عجایب جهان را در ایران می‌توانید پیدا کنید. که یکی از آنها گنبد نمکی جاشک است. این جاذبه‌ی عجیب و دیدنی در استان بوشهر قرار دارد و به عنوان مرتفع‌ترین قسمت در کوه نمکی جاشک شناخته می‌شود. در اطراف این گنبد نمکی جاذبه‌های دیگری مانند چشمه‌های نمکی، غارهای نمکی و آبشارهای نمکی وجود دارد. که می‌تواند یک روز از وقت شما را به خود اختصاص دهد. این گنبد نه تنها از لحاظ گردشگری بلکه برای تحقیقات زمین شناسی و جغرافیایی هم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. گذشتن رودخانه‌ی مند از میان این کوه‌های نمکی یکی از جاذبه‌های منطقی است که متاسفانه باعث خشکی و نمکی شدن زمین‌های بعد از گنبد می‌شود.

  • کوه‌های مریخی چابهار، جایی دیدنی در جاذبه های طبیعی ایران

کوه‌های مریخی چابهار، جایی دیدنی در جاذبه های طبیعی ایران

کوه‌ها از مهم‌ترین اجزای اکوسیستم‌ها هستند. که گاه با یک ویژگی خاص بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. کوه‌های مریخی چابهار را می‌توان از خاص‌ترین کوه‌های ایران دانست. که با طرح‌های خاص و عجیب خود تصاویری از مریخ را برای ما تداعی می‌کنند. این کوه‌ها که با نام کوه‌های مینیاتوری هم به شهرت رسیده‌اند از دیدنی‌های استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند. و علاوه بر محبوبیت در میان گردشگران، در میان محققان زمین شناسی هم به محبوبیت رسیده است. هرساله همایشی به نام مریخ گردی در چابهار برگزار می‌شود که شرکت کننده‌ها مسیری را در میان ساحل دریای عمان و کوه‌های مینیاتوری با پای پیاده طی می‌کنند.

  • جزیره هنگام

جزیره هنگام

جزیره‌های خلیج فارس هر کدام جاذبه‌های خاص خود را دارند. و گردشگران زیادی را به ویژه در سال‌های اخیر به خود جذب کرده‌اند. یکی از این جزیره‌ها که به واسطه‌ی بکری و سادگی خود تفاوت فاحشی با دیگر جزیره‌ها دارد، جزیره‌ی هنگام است. برای رسیدن به این جزیره باید از قایق‌های اسکله‌ی کندالو یا شیب دراز قشم که تا غروب آفتاب به جا‌به‌جایی مسافران میان قشم و هنگام مشغول هستند، استفاده کنید. یکی از جذابیت‌های مسیر هنگام دلفین‌های خلیج فارس هستند که در نزدیکی هنگام بیشتر دیده‌ می‌شوند. جبیر، خاردم مصری و لاکپشت پوزه عقابی از دیگر حیوانات خاص این جزیره هستند. اگر به این جزیره سفر کردید فرصت امتحان کردن سمبوسه‌های محلی را از دست ندهید که یک طعم ماندگار در ذهن شما می‌شود.

  • جنگل‌های حرا

جنگل‌های حرا

ایران یکی از آن کشورهایی است که طیف گسترده‌ای از انواع جنگل‌ها را شامل می‌شود. و جنگل‌های حرا یک مدلی بسیار خاص است که در جنوب ایران در میان آب‌های خلیج فارس چشم‌های گردشگران را به خود خیره می‌کند. جنگل‌های مانگرو یک مدل خاص از جنگل در میان آب‌های شور خلیج فارس است. که درختان حرا و چندل پوشش غالب آن را تشکیل می‌دهند. این جنگل‌ها به واسطه‌ی زیست بوم خاصی که دارند پرندگان و موجودات دریایی خاصی را در خود جای داده‌اند. و همین امر باعث محبوبیت بیشتر این جنگل‌ها در میان گردشگران شده است. اعجاب و زیبایی جنگل‌های حرا یکی از آن جاذبه‌های بی نظیر گردشگری در جنوب ایران است. که در میان جهانیان هم به شهرت رسیده است.

  • تالاب لیپار

تالاب لیپار

در ایران تالاب‌های زیادی می‌توان پیدا کرد. که هرکدام به نوبه‌ی خود تاثیر به سزایی در اکوسیستم اطراف دارند. یکی از تالاب‌های مشهور ایران در سیستان و بلوچستان قرار دارد. زمانی که شما از سرزمین کوه‌های مریخی به سمت جاده‌ی گواتر می‌روید در میان کوه‌های مینیاتوری تالابی می‌بینید که اعجاب منطقه را به بالاترین درجه‌ی خود می‌رساند. تالاب لیپار در تنگه‌ای صخره در میان کوه‌های چابهار قرار دارد. که با آب شور دریای عمان و بارش‌های سالانه تغذیه می‌شود. گستردگی و رنگ این تالاب در زمان‌های مختلف متفاوت است. اما اکثرا به دلیل شوری بیش از حد آب و جلبکی که در این شرایط رشد می‌کند؛ مانند دریاچه‌ی مهارلو صورتی رنگ به نظر می‌رسد.

  • ساحل مکسر

ساحل مکسر

یکی از زیباترین جاده‌های ایران را می‌توانید در مسیر بندر مقام و بستانو تجربه کنید. جاده‌ای که تمام زیبایی خود را مدیون ساحل زیبای مکسر است. بندر مقام و ساحل مکسر در 200 کیلومتری شهرستان بندر لنگه قرار دارد. و پیشنهاد می‌کنم از جاده‌ی ساحلی بندر عباس به سمت بندر لنگه خودرا به این ساحل برسانید. ساحل مکسر از معدود ساحل‌هایی است که تماما مانند یک خمیربازی در میان دستان امواج شکل گرفته است. و زیبایی منحصر به فرد خود را مدیون طبیعت است. تماشای غروب آفتاب در کنار امواج خلیج فارس تا ابد جذابیت خاص خود را دارد. اما زیبایی این منظره با صخره‌های عظیم ساحل مکسر می‌تواند، خاطره‌ای به مراتب ماندگارتر برای شما بسازد.

  • ساحل بنود

ساحل بنود

ساحل بنود هم یکی دیگر از ساحل‌های زیبا و بکر جنوب ایران است که می‌توان به عنوان بهترین لوکیشن برای فیلمبرداری‌ها و عکاسی‌ها انتخاب کرد. ساحل بنود از دیدنی‌های عسلویه در استان بوشهر است. که با حضور در غار‌ها و تنگه‌هایی که رو به آب دارد می‌توانید زیباترین عکس‌ها را بگیرید. ساحل بنود از سواحل بکر ایران است که برخلاف دیگر ساحل‌ها تفریح خاصی برای شما فراهم نمی‌کند. اما به شما اجازه می‌دهد که از آرامش و آفتاب جنوب لذت ببرید و در شب از حرکت فیتوپلانگتون‌ها در خط ساحلی و تماشای ستارگان در بالای سر بیشترین لذت را ببرید.

در این نوشته برای بار دوم با تعداد زیادی از چشم‌اندازهای طبیعی ایران آشنا شدیم. که هرکدام به نحوی لذت و خاطرات زیبا برای ما می‌سازند اما زیبایی‌های طبیعی ایران به همینجا ختم نمی‌شود. و در فرصت بعدی بازهم با یکدیگر در میان طبیعت زیبای ایران قدم می‌زنیم و لذت می‌بریم.

تربه در جیب شما..!

دسترسی به تمام امکانات در اپلیکیشن تربه تریپ

دریافت مستقیم
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت کارآفرینان گردشگری سرزمین کهن میباشد